pielegnowanie interpersonalne (2)

pielegnowanie interpersonalne (2)



144

3.    Inni ludzie - relacje z nimi,

4.    czas - w którym istnieje obecnie tj. czas teraźniejszy jako wypadkowa tego czasu co minął i tego który nadejdzie.

Podział skarg ze względu na ich przedmioty ułatwia orientację w strumieniu wielu komunikatów płynących od pacjenta. Umożliwia dostrzeżenie /analiza treści i sposobu wyrażania/ skargi głównej i wytycza kierunek postępowania pielęgnacyjnego bowiem określa zakres i stopień bezradności pacjenta. Mówiąc inaczej określa zakres i formy pomocy niezbędnej pacjentowi. Skarżyć się mogą zdrowi i chorzy, duzi i mali, nieprzytomni i umierający pacjenci. Spojrzenie na objaw chorobowy przez pryzmat skargi daje szansę rozumienia go w nowy sposób np. prośby o miłość i zwrócenie uwagi, umożliwia towarzyszenie pacjentowi w drodze gdziekolwiek byłby jej kres. Daje szansę nowego spojrzenia na tego którego nazywamy pacjentem i na jego sprawy, nawet jeżeli medycznie są one raczej bez^ nadziejne. "Skarga" w przeciwieństwie do "potrzeby" ma treść i formę jednostkową, więc z punktu widzenia diagnostyki jako nauki noże stać się podstawą opisu jednostkowego stanu. Można zaryzykować twierdzenie, biorąc pod uwagę wielowiekową tradycję pielęgnowania człowieka, że ignorowanie skarg ludzkich wyklucza możliwość pielęgnowania podmiotu przez podmiot. Ważną cechą.skargi jest tak-, że to że jako komunikat subiektywny wyraża stan /sytuację/ podmiotu pielęgnowanego, natomiast nie może być narzucona, przypisana, orzeczona z zewnątrz. Pielęgnowanie człowieka ze względu na skargi, które zgłasza werbalnie i lub niewerbalnie nadaje mu charakter procesu interpersonalnego i humanizuje proces leczenia, obecnie jakże często specjalistycznego leczenia narządów, objawów, jednos-tek chorobowych.

Piśmiennictwo:

1. Kozleleckl J., Psychologia procesów przeddecyzyjnych, Warszawa. 1969 r. , 2. Podgórecki A., Charakterystyka nauk praktycznych, Warszawa, 1962 r., 3. Racinowski S., Problemy oceny szkolnej. Warszawa, 1966 r., 4. Studia pielęgniarskie w "Pielęgniarka i Położna".,

5. Van den Berg, Inne istnienie, Pax, 1978 r., 6. Ziemski S.,Problemy dobrej diagnozy, WP, Warszawa, 1973 r.

Dr Bogusław Łabędź

Zakład Pedagogiki Wydziału Pielęgniarekirgo Akademii Medycznej Lublin

Przygotowanie nauczycieli do szkół pielęgniarskich do wdrażania młodzieży do pracy samokształceniowej

Przygotowanie młodzieży do permanentnej pracy nad własnym rozwojem jest jednym z głównych zadać współczesnego systemj oświatowego. Aby idea ta mogła cyć zrealizowana niezbędna jest zmiana roli nauczyciela z podającego gotową wiedzę na organizatora procesu poznawczego ucznia. Obserwacja codziennego iycia sz/.oły. lekcji, pracy społecznoj, zajęć praktycznych, postępowania nauczycieli i uczniów budzi wątpliwości co do respektowania powyżstych założeó. Nie trudno zauważyć, że preferuje się wyposażenie uczni, w wiedzę encyklopedyczną, a nie docenia się rozwoju umysłu, rozwoju myślenia logicznego, wyobraźni, spostrzegawczości, umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy.

Od nauczyciela jako organ.-. • •'-ora i koordynatora orocesu kształcenia zależy czy wyposaży o:, swoich wychowanków w umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, umiejętności selekcjonowania materiału, a następnie uogólnieni.*., wnioskowania 1 rozwiązywania problemów. Nie jest to pełna lista, sa to tylko umie-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz4 4 Oceniani® Pielęgniarka Podmiot opieki stanu Ścisła relacja interpersonalna oparta na
DSC22 Przedmiot ekonomii 27 leczny. Jej skutki odczuwają inni ludzie, mimo że relacje te i zależnoś
weekendowe dni Dni, w których ludzie odpoczywają i mają czas dla siebie, nazywamy krótko - weekendem
Autoprezentacja Image menedżera to wyobrażenie, jakie mają inni ludzie, często świadome i celowo prz
•    Własne przeżycia przedstawione w celu naśladowania, aby inni ludzie poszli tą
o Jak inni ludzie na nas reagują, jak się zachowują w reakcji z nami, nasze nieuchronne, subiektywne
skanowanie0007 (92) Rozdział IV I. JAKO STARYCH WIEKÓW PRZYPADKI ŚWIECKIE LUDZIE SOBIE MALOWALI
122 B. Gdakowicz i inni angiografię szyjną i kręgową. Czas trwania choroby wahał się od kilku miesię
CCF20080116006 460 PODSTAWY KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ należałoby interpretować sposób, w jaki ludzie
SPRAWOZDANIE Określ przedmiot relacji - miejsce, czas, uczestnicy lub - najważniejsze zdarzenia -
3. OIrm m arja ■■■jf.iwŁim a czyli wytywlumr badanir czasu, przez Jaki ludzie (i związane z nimi mas
DSC00640 inni ludzie, nawet ukochani, a raczej — zwłaszcza ukochani. Jedynie dzieciństwo nie jest śl
10    Diagnostyka 32 - Artykuły główne KICIŃSKI i inni. Przykładowe relacje typu defe
Diagnostyka’32 - Artykuły główne    11 KICIŃSKI i inni, Przykładowe relacje typu defe
12    Diagnostyka’32 - Artykuły główne KICIŃSKI i inni, Przykładowe relacje typu defe
Diagnostyka’32 - Artykuły główne    13 KICIŃSKI i inni, Przykładowe relacje typu defe

więcej podobnych podstron