podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka9

podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka9



42 Rozdział 1

każdego człowieka. Miał do niej głęboki szacunek a dziecku przypominał, że stanowi ona podstawę życia materialnego i duchowego. „Życie nie jest zabawą - pisał autor - to ciężki, lecz święty i owocny trud. Zadanie wychowania polega na tym, aby dziecko w samej pracy, w wysiłku z nią związanym, szczególnie w pracy umysłu znalazło zadowolenie. Gdy cel ten będzie zrealizowany, wówczas można z całym przekonaniem powiedzieć: posiada ono zadatki na przyszłego człowieka w najlepszym znaczeniu tego wielkiego słowa"55. Autor zalecał wprowadzić zagadnienie pracy do programów nauczania. Proste i łatwe prace fizyczne w przedszkolu, a potem w szkole uczyły szacunku i poszanowania. Pisariew w swojej twórczości nie pomijał wychowania estetycznego. Jego zdaniem, wiek przedszkolny jest idealny do zapoznawania się z przeżywaniem piękna oraz z wykształceniem poczucia estetyki. W kontakcie z muzyką, rysunkiem i innymi rodzajami sztuki zadaniem wychowawcy jest zwrócenie uwagi głównie na rozwój uczuć estetycznych, a nie na wypracowanie samej techniki. Według Pisariewa, zabawa, nauka, praca ma być powiązana z życiem, a teoria z praktyką.

Nu terenie Królestwa Polskiego funkqonowało Warszawskie Towarzystwo Dobroczynności, które miało za zadanie otoczyć opieką ubogie sieroty oraz rodziny proletariackie. Pierwsza ochronka o charakterze filantropijnym powstała w 1839 roku, później ta liczba cyklicznie wzrastała. W 1870 roku działało ich już trzydzieści dwie. W zaborze austriackim i pruskim organizacją tych placówek zajmowały się zgromadzenia zakonne lub świeckie stowarzyszenia dobroczynne. Zarówno sama organizacja ochronek, jak i zainteresowanie poglądami ich twórców Bronisława Ferdynanda Trentowskiego(1808--186 9), Augusta Cieszkowskiego (1814-189 4) i Ewarysta Estkowskiego (1820-185 6), cieszyły się wielką popularnością. Ochronki, powstające zarówno w Królestwie Polskim, Wielkim Księstwie Poznańskim, jak i w Galicji rozwijały się coraz bardziej. Pod koniec XIX wieku wśród placówek wychowawczych dla małych dzieci w Królestwie Polskim funkcjonowały:

''D.J. Pisariew, Soc- Jiiiniiju, Moskwa 1955,1 1, s, 175

•    - m li mu ki o charakterze filantropijnym,

•    ' m limnki przy dużych fabrykach dla dzieci robotników,

•    < v< Iniwanie domowe, skupiające małe grupki dzieci i nauczy-• n I k<; zatrudnioną prywatnie,

•    • •• 11 >l.ilne ogródki freblowskie,

   limnki zakonne.

i lnu Woryho-Radwiłłowiczowa (1858-1944)

I > i.i laczka i orędowniczka wychowania przedszkolnego, któ-- - - 1 l ólestwie Polskim (Warszawa) otworzyła zakład freblow-nl i I»ril,|cy nie tylko miejscem pobytu dzieci, ale również ośrod-

....... N/.tałcenia wychowawczyń. Dzieła: Wychowanie przedszkol-

n, < IH9!>), Jak zająć dzieci w wieku przedszkolnym (1900), Metoda u i/i luuomiia przedszkolnego (1931). Redaktorka dodatku do „Prze-l,|iIn Pedagogicznego" - Ogródek Dziecięcy. W nim to zamiesz-• u u* .ulykuły z zakresu pedagogiki przedszkolnej dotyczące: iti»|nowN/.ych wydawnictw i publikami książkowych, przykłady nkiw i czytanki, powiastki, omawiano metody prowadze-i .i - | •(igiidanek, zajęć artystycznych, plastycznych, technicznych,

I ożywano na sposoby rozwijania myślenia poprzez stawianie i i ni. prowadzenie dialogów i swobodnych rozmów. Ogródek I 1 h i lęcy pełnił rolę poradnika i zastępował częściowo podręcz-inl zakresu pedagogiki przedszkolnej. Uczył matki i wycho-

twców wczuwać się w potrzeby dziecka, wprowadzając jed-..... * .śnie w aspekty psychologiczne. Wykorzystywano również

■    ■ >|l i. ml ziej wartościowe elementy metody Fróbla, pomijając jego

■    i' .trakcyjne i mistyczne założenia56. W swojej książce pt. Wy-inutuinif przedszkolne. Weryho dokonała krytycznej analizy fre-

MDW.skiego systemu, ukazując źródła i rodzaje wypaczeń peda-i ir.K znych. Podkreślała również rolę swobodnych zabaw, ograli u zenie pogadanek na rzecz obserwacji naturalnego środowiska ma/ pracę ludzi. Doceniała zaangażowanie i motywaqę najmłodszych w inicjowanie zabaw i gier. W swojej twórczości wzo-'«'wala się na poglądach j.W. Dawida. Weryho dążyła do nadani. i pracy przedszkoli charakteru społecznego i patriotycznego.

W Hiiluow!.K.i Nowak, /Ibloriii iih/ihonniiiin dz. cyt., s ?.U>.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka4 10 Rozdział 1 wychowanie w zbiorowości"1. System wy
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka5 12 Rozdział 1 #    odpowiednie ubieranie;
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka6 14 Rozdział 1 naukę przyzwyczajenia. Jeśli nie będą one
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka7 16 Rozdział 1 nym wykształceniem oraz kulturą wymowy. We
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka8 18 Rozdział 1 jańskiego (1518), Rozmowy potoczne (1519),
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka9 20 Rozdział 1 i niżej. Wdrażał do systematycznej pracy,
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka0 22 Rozdział 1Sebastian Petrycy (1554-1626) Profesor Akad
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka2 26 Rozdział 1 starać się zapobiegać konieczności karania
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka3 30 Rozdział 1 dziecka, traktując je jako indywidualność
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka4 32 Rozdział 1 nej teorii z zakresu edukacji elementarnej
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka6 36 Rozdział 1 W latach 1838-1840 publikował własny tygod
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka7 38 Rozdział 1 wychowania i nauczania zarówno przez grono
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka8 40 Rozdział 1 Przy każdej placówce powinien znajdować si
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka0 44 Rozdział 1 Adaptując do polskich potrzeb freblowskie
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka1 46 Rozdział 1 uogólniania i poprawnego używania zwrotów.
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka2 48 Rozdział 1 mających się warunków otaczającej rzeczywi
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka4 52 Rozdział 1 (powierzchowna i fragmentaryczna). Mimo ty
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka7 88 Rozdział 1 Marta Bogdanowicz - metoda dobrego startu.
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka0 64 Rozdział 1 1838 - rozpoczęcie działalności pierwszej

więcej podobnych podstron