wsk5

wsk5



115


Naprawa silnika S0I-Z3A Lux

stanowią drobne rysy oraz niegłębokie zadrapania i ślady zatarć. które można usunąć przez opiłowanic płaszcza tłoka pilnikiem-gładzikicm lub wyrównanie ostrym sk robak i cm.

Tłok kwalifikuje się do wymiany wskutek zużycia powierzchni prowadzącej jeśli jego średnica mierzona na wysokości 5 mm od dolnej krawędzi powierzchni prowadzącej uległa zmniejszeniu o 0.1 mm.

Sposób pomiaru średnicy powierzchni prowadzącej tłoka pokazano na rys. 7.33.

Tłok kwalifikuje się do wymiany również wtedy, gdy rowki na pierścienie tłokowe mają szerokość większą od nominalnej o 0,07 mm. Jeśli tłok nic jest nadmiernie zużyty, przy zużyciu cylindra nie kwalifikującym się do wykonania otworu nadwymiarowego. a powiększył się tylko otwór w tłoku na sworzeń o więcej niż 0.05 mm należy len otwór rozwiercić i zastosować sworzeń nad wy miarowy.

Cylinder silnika może ulec w czasie eksploatacji silnika następującym uszkodzeniom lub zużyciom:

—    naturalne zużycie gładzi cylindra;

—    porysowanie gładzi przez obce ciało, które dostało się między tłok a cylinder;

złamanie żeber króćca ssącego lub wydechowego cylindra.

Cylinder kwalifikuje się do naprawy, jeśli jego średnica powiększyła się o 0.11 mm. niezależnie od wartości zużycia tłoka.

Pomiar zużycia cylindra należy przeprowadzić za pomocą śrcdnicówki w dwóch płaszczyznach: prostopadłej i równoległej do osi wału silnika, w czterech miejscach (rys. 6.21):

Rys. 6.21. Pomiar nur (ości zużycia cylindra

—    powyżej denka tłoka w ZZ;

—    na wysokości górnego pierścienia tłokowego:

—    na wysokości kanału wylotowego;

—    w dolnej części cylindra.

Wartość zużycia cylindra określi różnica wymiarów w miejscu największego zużycia i w górnej części cylindra (nad denkiem tłoka w ZZ).

Baza obrób\i

Cylinder kwalifikuje się do naprawy, jeśli na jego gładzi są głębokie rysy. W takim przypadku, należy otwór roztoczyć na wymiar, przy którym znikają rysy. wykonać pomiar średnicy i ustalić najbliższy wymiar naprawczy. Naprawę cylindra należy wykonać przez, szlifowanie i honowanie. Obróbka wykańczająca gładzi wykonywana przez honowanie wymaga naddatku 0.02—0.03 mm. Jako bazę do obróbki nalcżv przyjąć podstawę cylindra (rys. 6.22).

Prawidłowo wykonany nadwymiarowy otwór cylindra powinien odpowiadać następującym warunkom:

—    stożkowatość i owalizacja otworu nie powinny przekraczać 0.015 mm;

—    nicprostopadłość podstawy cylindra do jego osi nic powinna przekroczyć 0.1 mm/100 mm:

—    na powierzchni otworu cylindra niedopuszczalne są plamy. rysy. ślady obróbki poprzedzającej honowanie.

Przy kojarzeniu nominalnego otworu cylindra z tłokiem o wymiarach nominalnych należy przestrzegać doboru odpowiednich grup selekcyjnych.

W silniku S01-Z3A Lux tłoki nominalne o wymiarze 0 S2~q'o7 mm. oraz otwory nominalne cylindra 0 52io!o5 nim dzielą się na pięć grup selekcyjnych.

Na denku tłoka nominalnego wybity jest symbol grupy selekcyjnej NA. NB. NC. ND, NE, do której tłok jest zakwalifikowany na podstawie wartości jego średnicy zewnętrznej, oraz strzałka wskazująca kanał wydechowy przy montażu.

Piasta sworznia jest oznaczona kolorem białym, zielonym lub czerwonym, zależnie od wymiaru otworu na sworzeń tłokowy.

Cylindry nominalne, na górnej powierzchni pod głowicą mają wybite grupy selekcyjne NA. NB. NC. ND. NE. Tłoki i otwory cylindra należy kojarzyć w tych samych grupach selekcyjnych. Sworznie tłokowe nominalne, oznaczone są na czołowej stronie plamką koloru białego. zielonego lub czerwonego, zależnie od wartości średnicy kwalifikującej go do odpowiedniej grupy selekcyjnej.

Przy kojarzeniu układów tłok-cylindcr oraz sworzeń tło-kowy-otwór piasty tłoka o wymiarach nominalnych należy się posługiwać odpowiednimi tablicami 6-2 i 6-3.

8*


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wsk3 113 Naprawa silnika S0I-Z3A Lux Tablica 6-1 Tolerancje, pasowania i dopuszczalne zużycie w sil
wsk7 117 Naprawa silnika S0I-Z3A Lux Dopuszczalne zużycie tulejki wynosi 0.06 mm. Jeżeli średnica w
wsk1 Naprawa silnika S0I-Z3A Lux 111 Rys. 6.15. Wybijanie walka głównego Rys. 6.14. Ściąganie prawe
wsk1 Naprawa silnika S0I-Z3A Lux 121 —    zużycie wiclowypustów pod kołem zębatym z
wsk5 125 Naprawa silnika SOI-/,3A Lux Rys. 6.45. Zakhidunic prawej obudowy założyć dźwignię zmiany
wsk2 62 Naprawa motocykli WSK 4.13. Sprzęgło z przekładnią silnika S0I-Z3A I.u W przypadku, gdy wyk
wsk9 109 Naprawa silnika SOI-7.3A Lux Rys. 6.6. Ściąganie kola magnesowego Rys. 6.7. Wymontowywunic
wsk3 123 Naprawa silnika SOI-7.3A Lux dalszej pracy w silniku oraz od konserwować części nowe. Do s
wsk5 (2) 145 Naprawa silników W2B i WI Samoczynne wyłączanie biegów świadczy o zużyciu wic-lowypust
wsk0 Rys. 3.5. Charakterystyka zewnętrzna silnika S01-Z3A Lux Rys. 3.6. Charakterystyka zewnętrzna
wsk6 4NAPRAWY BIEŻĄCE4.1. SINIKI S01-Z3A Lux, W2B i Wl Pr/cbieg między naprawczy motocykli M21W2, M
wsk9 Naprawa silnika SO 1-7.3A Lux 119 Naprawa silnika SO 1-7.3A Lux 119 Rys. 6.28. Przekrój sprzęg
Przekrój silnika S01 Z3A lux jpeg WWW.WSK.HK.pl 1.11.Przekrój silnika S01-Z3A Lux 1 - łożysko kuikov
wsk5 65 Naprawy bieżące — zablokować zabicrak sprzęgła przyrządem N.90.00. odkręcić nakrętkę klucze
wsk5 135 Kaprawa silników W2B i W! — wykręcić z kadłuba gardzieli dyszę biegu jałowego, a z kadłuba
wsk9 139 Naprawa silników W2B i W1 7.2.1. Układ korbowy Najczęściej spotykanymi i podstawowymi przy
wsk7 147 Naprawa silników W2B i WI 7ii. Obudowy i pokrywy silnika Obudowy silnika mogą ulec następu

więcej podobnych podstron