ZZL Golnau23

ZZL Golnau23



5.3.4. Przebieg rozmowy kwalifikacyjnej

Rozmowę kwalifikacyjną należy prowadzić według zaplanowanego porządku i się w przyjętych ramach czasowyckKandydat powinien cały czas zdawać sobie sprawęj go, kto jest gospodarzem i kto decyduje o przebiegu wywiadi/33. Jednocześnie należy zapj. nić kandydatowi poczucie komfortu psychicznego, to znaczy okazywać życzliwe zainter^ wanie i zrozumienie, nie krytykować, nie okazywać dezaprobaty i nie pouczać. Dzięki t§||f będzie on chętniej udzielał odpowiedzi.

Osoby przeprowadzające rozmowę kwalifikacyjną powinny starać się, by ich praca wykonywana profesjonalnie. Powinny pozostawić osobiste problemy „za drzwiami" aby hji -miały one wpływu na sposób prowadzenia rozmowy. Osoby te muszą też pamiętać o typ^l wych błędach oceny i uważać, by ich nie popełnić. Nie mogą pozwolić „oczarować się” minującą cechą kandydata. Muszą wystrzegać sję_stereotypów wypaczających taktycy?-przydatność kandydata do pracy. Nie powinny przejawiać skłonności do przyznawania wyf * szych ocen osobom atrakcyjnym fizycznie3"1. Muszą również zwracać uwagę na techniki nia nipulacyjne stosowane przez kandydatów, by nie dać się zwieść.

Rozmowa kwalifikacyjna może składać się z 5 zasadniczych elementów35: .;$j$ (-^Wprowadzenia,

(„•^zebrania informacji o kandydacie,

\>_* udzielania kandydatowi informacji o organizacji,

•    odpowiadania na pytania kandydata,

•    zakończenia rozmowy.

-' • M

o dobry kontakt z kandydatem popi*zez stworzenie klimatu życzliwości36. Po wskazaniu kari- ■

SU


Rozmowa kwalifikacyjna rozpoczyna się powitaniem kandydata i przedstawieniem mu członków komisji - ich nazwisk oraz funkcji pełnionych w przedsiębiorstwie. Warto zadbać

dydatowi miejsca można zaproponować mu coś do picia - kawę, herbatę, a w upalne dni napoje chłodzące. W pierwszych minutach kandydat jest najbardziej zestresowany, warto więc podjąć starania, by oswoił się z nowym miejscem i nowymi twai*zami. Można to osiągnąć/f dzięki rozpoczęciu rozmowy od tematów niezwiązanych z pracą, na przykład zapytać o trudności z dojazdem lub wygłosić kilka uwag na temat pogody, a później płynnie przejść t do sedna, pi-zedstawiając zaplanowany porządek wywiadu37.

V*    U    U J| Y jl| WUJ łl IUUVI ł IIW |^WWVI    I 1 l^f vr(l\. . ^.jUWI^IW vv

.efektem pierwszego wrażenia") Należy sobie zdawać sprawę z istnienia te-


Praktyka pokazuje, że większość pracodawców na samym początku rozmowy sobie opinię o kandydacie, a.później stara się {^podświadomie podtrzymywać30. Zjawisko to ’|

i i icł-nlomn te-

$ ‘n

33K. Konecki. Łowcy głów. Wydawnictwa Normalizacyjne Alfa - Wero Sp. z o. o., Warszawa 1998, s. M-f. 11 A. Świorzyński. Rodnowa kwalifikacyjna - Jak wybrać najlepszych kandydatów, ODDK Gdańsk 2000. s. 26. 11M. Armstrong. Zarządzanie zasobami..., op. cit. s. 3-ł I.

Ibidem, s. 345 I 3S2.

S. Burt.Jok zdobyć procę. op. cit., s. ISS.


11 Ibidem, s. 139.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ZZL Golnau22a ■ : • .■m i mM5.3,4. Przebieg rozmowy kwalifikacyjnej ciS Rozmowę kwalifikacyjną należ
70002 img6 110 5. Przeprowadzanie efektywnej rozmowy kwalifikacyjnej Należy poinformować kandydata,
ZZL Golnau17 • H
ZZL Golnau nych. Ośrodek oceny jest przydatny przy ocenie kandydatów na stanowiska wymagaj^f^i soki
Zdjęcie0574 (2) gesty, które regulują przebieg rozmowy (.zabieranie ijosu : wypowiedzi itp 2. REGULA
NOTATKA z przebiegu rozmów w sprawie organizacji Filii Uniwersytetu Warszawskiego - przeprowadzonych
58299 PICT5974 Pytania takie są zwykle jedynie logicznym następstwem przebiegającej rozmowy i zadawa
ZZL Golnau21 ecłslębiorstwie przede wszystkim należy wiedzieć: ka jest jego pełna nazwa, llljes
ZZL Golnau9 kształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, uprawnienia, umiejętności, zainter w
DSC06186 (2) pośredni (jeśli superwizor obserwuje „na żywo” to, co i jak robi pracownik np. przebieg
Warsztaty dotyczące przebiegu rozmowy edukacyjnej z punktu widzenia kontaktu z
Zdjęcie0574 (2) gesty, które regulują przebieg rozmowy (.zabieranie ijosu : wypowiedzi itp 2. REGULA
s Przebieg rozmów indywidualnych Przebieg zebrań z rodzicami A Formy kontaktów nauczycieli i
DSC04393 Po zakończeniu rozmów zawsze należy podzięko-wać drugiej stronie za przeprowadzone negocjac
14.    Z przebiegu postępowania kwalifikacyjnego, wydziałowe komisje

więcej podobnych podstron