CCF20100112003

CCF20100112003



Konstrukcja rozwiązywania problemu

Mniejsze koszty społeczne


Rodziny lepiej

Ograniczona

zintegrowane

przestępczość

Niższy poziom umieralności


Zmniejszone rozpowszechnienie chorób zw. z używaniem środków


Mniejsze proporcje społecznie wykluczonych


Zaplanowane

zintegrowane

działania


Wzrost zaangażowania społeczności lokalnej w zapobieganiu nadużywania środków


Wyższy

Zwiększona

poziom

wrażliwość

wiedzy

społeczna


Większa liczba

Lepsza współpraca

konkretnych

lokalnych organizacji

działań

i instytucji


Wsparcie

dla

rodzin


Rzetelna edukacja w szkołach


Idea

zapobiegania jednym z priorytetów


Wzrost proporcji osób angażujących się w profilaktykę


Lokalne

władze

doceniają

rangę

problemu


Lokalne autorytety angażują się w działania zapobiegawcze


Specjaliści

wykazują

zaintereso

wanie

kwestią

profilaktyki


Zjawisko prezentowane jako problem lokalnej społeczności


Zjawisko częstym tematem w mass mediach


Ryc. 8. Konstrukcja rozwiązywania problemu

Źródło: E. Świątkiewicz. Profilaktyka w społecznościach lokalnych, w: Profilaktyka w środowisku lokalnym, red. E. Świątkiewicz, Warszawa 2002, s. 44-46 stracyjnymi. Rady te winny skupiać profesjonalistów z różnych dyscyplin naukowych oraz praktyków mających doświadczenie w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym.

W pracy środowiskowej cenną inicjatywą jest tzw. pedagogika uliczna, popularna w krajach Europy Zachodniej, opierająca się na ludziach wychodzących w ślad za dziećmi na ulicę czy podwórko i tam prowadzących swoją działalność. W systemie tym istotną rolę odgrywają: pedagog rodzinny, wychowawca podwórkowy oraz przyjaciel dzieci [Malicka-Gorzelańczyk, 2003, s. 383],

Reasumując, w Polsce, jak do tej pory, profilaktyka kojarzy się na ogół z realizowanymi w szkołach programami edukacyjnymi lub mniej znanymi szerszemu społeczeństwu działaniami wąsko wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych. Obie te formy powinny znaleźć miejsce w interdyscyplinarnych i interin-stytucjonalnych programach lokalnych. Warto jednak podkreślić, że zarówno działania edukacyjne, jak i programy pojedynczych instytucji nie mogą zastąpić ani być równoważne lokalnej strategii ograniczania problemów związanych z nadużywaniem substancji psychoaktywnych. Rzeczywista, ścisła współpraca między instytucjami, koordynacja i regularne kontakty między realizatorami programu są trudne do osiągnięcia na poziomie centralnym. Znacznie łatwiej zrealizować założenia interdyscyplinarnej strategii na poziomie gminy.

Dodatkowym atutem programów lokalnych jest szansa dobrego ich dostosowania do miejscowej specyfiki. Integracja i koordynacja wysiłków lokalnych agend i instytucji wokół wspólnie wypracowanego programu jest tworzeniem lokalnej strategii. Dopiero gdy tak pojmowane działania są konsekwentnie realizowane przez co najmniej kilka lat, można oczekiwać zauważalnych efektów.

Narastające problemy społeczne mobilizują do podejmowania działań zapobiegawczych i leczniczych. Dzieci i młodzież w wieku szkolnym są grupą szczególnie narażoną na ryzyko nieprzystosowania społecznego i zaburzeń w zachowaniu. Dzięki badaniom preinterwencyjnym można ustalić najwcześniejszych odbiorców działań profilaktycznych, zidentyfikować czynniki sprzyjające powstawaniu zachowań patologicznych, a także czynniki chroniące. Istotne są badania, które umożliwiają ocenę skuteczności strategii i programów profilaktycznych, pozwalające na uzyskiwanie najbardziej efektownych rozwiązań. Zwracają uwagę na to zarówno środowiska naukowe, jak również praktycy działań profilaktycznych w szkołach i środowisku lokalnym.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PROPONOWANE ROZWIĄZANIA PROBLEMU R1 - Program pomocy rodzinom R2 - Wzmożone kontrole i reakcje służb
Umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów Konstruktywne wyjścia z problemu istnieją
Inne konstrukcje rozwiązywania problemu osoby niepoczytalnej ze względu na stan nietrzeźwości lub st
■    konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów ■
10819065X2920605143096y944484 n KLASYFIKACJA KOSZTOW WEDŁUG ROLI W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW DECYZYJNY
konstruktywnemu rozwiązywaniu problemów. Szczególnie dużo miejsca przeznaczono na uświadomienie
PROPONOWANE ROZWIĄZANIA PROBLEMU R1 - Program pomocy rodzinom R2 - Wzmożone kontrole i reakcje służb
CCF20100112002 Konstrukcja problemu Stany społeczne i finansowe Dezintegracja rodziny Wzrost
65517 img005 Pewnym rozwiązaniem problemów mieszkaniowych osób starszych jest przeniesienie się do r
psychospołeczna teoria horney 4 Środowisko społeczne może sprzyjać pozytywnemu rozwiązaniu problemów
CCF20110611058 Bajka duńska dla nauczycieli Pewnego dnia zwierzęta postanowiły zrobić coś dia rozw
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizac
I I Kompetencje społeczne K01 Wykazuje aktywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z
SZKOŁY DLA MNIEJSZOŚCI NARODOWYCH I SPOŁECZNOŚCI KASZUBSKIEJ W POLSCE - stan, problemy i

więcej podobnych podstron