P1010498

P1010498



Dydaktyka kształcenia ogólnego

m multlmedia-system to swoisty układ środków audiowizualnych I tradycyjnych


środowisko

edukacyjne


Wytworzył się w praktyce nowy system określany jako^mulłimedia--system”, który według: W. Okonia oznacza „swoisty układ audiowizual- n nych środków umożliwiających — w połączeniu z układem tradycyjnych j środków—optymalizację procesu uczenia się określonych treści oraz uzyska- j nie wyższych efektów. System ten obejmuje m.in. film, przeźrocza, telewizję, i radio, nauczanie programowe (podręczniki i ewentualnie maszyny dydaktycz- • ne\ przedmioty demonstrowane, mapy i obrazy oraz wyposażenie laboratoryjne. Środki te włączane odpowiednio w tok czynności nauczyciela i uczniów, dobiera się w zależności od tematu zajęć dydaktycznych’fJ[obecnie prowadzi się w świecie coraz więcej badań sprawdzających, jaka sekwencja metod i środków zapewnia najpełniejszą realizację założonego celu kształcenia w obrębie jakiegoś przedmiotu nauczania. Większość autorów zgadza się . z tym, że niemożliwe jest wskazanie, jakie środki są szczególnie skuteczne dla nauczania danego przedmiotu w danej klnsie^ie środki, ale ich właściwe dostosowanie do metod i treści może wpłynąć na efektywność procesu kształcenia^ Kształcenie multimedialne zapewnia uczącemu się wzajemnie uzupełniające źródła wiedzyfeo źródeł wiedzy, zwanych też zasobami liczenia się, należą wszystkie te elementy, które tworzą tzw. środowisko edukacyjne, a więc różnorodne materiały drukowane w postaci: podręczników szkolnych, tekstów programowanych, fotokopii, mikrofilmów oraz materiałów audiowizualnych, a także tradycyjnych pomocy naukowych^ a więc przedmiotów naturalnych i ich modelowych substytutów^. Ta wielość bodźców działających na uczącego się powoduje uruchomienie wielorakich rodzajów aktywności uczniów, a więc: intelektualnej, emocjonalnej i praktycznej.

|W systemie multimedialnym centralne miejsce zajmuje podręcznik oraz odpowiednie materiały i wskazówki metodyczne przeznaczone dla uczącego się, powiązane z formami nauczania na odległość) z samodzielną nauką uczniów w domu,, bezpośrednimi zajęciami w szkole, lekcjami telewizyjnymi i radiowymi oraz konsultacjami.

elementy system i' multimedialnego


Do tej pory w praktyce funkcjonowały w naszym kraju różne formy kształcenia na odległość za pośrednictwem radia i telewizji^Został stworzony, wykorzystywany wówczas w praktyce, system multimedialnego kształceń iajfOpracowany system multimedialny obejmuje następujące elementy: -^samodzielną naukę uczącego się w domu,

—    korzystanie z lekcji telewizyjnych i radiowych,

— zajęcia bezpośredniego nauczania w szkole,    —*

—    konsultacje i porady nauczycieli oraz egzaminy10.!

*-

Środki dydaktyczne w kształceniu <


Uczniowie korzystający z systemu multimedialnego otrzymuj wodniki metodyczne do samodzielnego uczenia*się/za\vieraiące rd dodatkowe materiały dydaktyczne, pytania i testy do samokontroli ważną sprawą jest wdrożenie uczących się do samokształceń i W| dzenie nowych pomocy i środków dydaktycznycfnw strateaii niultii nego kształcenia — pisze J. Półturzycki —ipowinno być*poll z przy goto w ani e m uczniów do świadomego icłfilfcrzSjjjtania' . 7' tylko uczyć się uczenia się, ale także korzystanią^j telewizji, radia ] środków przekazu informacji.

2. Funkcje środków dydaktmzrwch


Proces kształcenia wymaga wykorzystania różnorodnych dydaktycznych nie tylko wspierających czynności nauczyciela, alej twiających uczniom uczenie się. Winny one byc-podstawowym nary pracy dydaktycznej w szkole, gdyż nie tylko uępzmaicają proces p czy, ale też przyczyniają się do optymalizacji nauczania i uczenia j Środki dydaktyczne właściwie dobrane i umiejętnie zastosow tylko ułatwiają prawidłową realizację zasadyrpogjądowości, ni usprawniają bezpośrednie poznanie rzeczywistości przez uczniówJ że dostarczają tworzywa — w postaci jWrażeń^sposrtragźeń.—'nai opiera się poznanie pośredniej czynności umysłowe Tpniktyczne12,] dydaktyczne pełnią ważną rolę w rozwój u wyobpaźm^nyśtan ia|w na lepsze i szybsze opanowanie wiadomości i uniiejętnoscijBad|ini zały, że przy nauczaniu werbalnym uczniowie przyswjiyjłją do 3Wo zywanych wiadomości, natomiast przy zastosowali od^^tónich i dydaktycznych zwiększa się zakres przyswojonymi wijgonpici d< Szczególną rolę pełnią środki audiowizualni któfyogranicza nie się werbalne z książek na rzecz poznania bęzpofflpn&go. Śh przybliżają uczniom w sposób niezwykle dokładny pęg^fflftiną r -stość, gdyż ukazują rzeczy, procesy i zjawiska uCspostt) możliwi w ich autentycznym otoczeniu, w ruchu, w kolorze. ||


W procesie kształcenia środki dydaktyczne spcinial?\^ue tui tywacyjną, poznawczą, dydaktyczną i wychowawcza™

11 Ibidem, s. 2O


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1010499 m I !    
P1010502 rt Dydaktyka kształcenia ogólnego rt Dydaktyka kształcenia
P1010504 ^43 Dydaktyka kształcenia ogólnego Film dydaktyczny przede wszystkim: Istotne cechy filmu
P1010505 3sST Dydaktyka kształcenia ogólnego 3sST Dydaktyka kształcenia ogólnego cechy telewizyjnego
P1010507 3$ą Dydaktyka kształcenia ogólnego 3$ą Dydaktyka kształcenia ogólnego funkcje komputera&nbs
16 I. Podstawy dydaktyki 16 I. Podstawy dydaktyki dydaktyka kształcenia ogólnego jako
teoretyczne podstawy kształcenia 1 Proponowane podręczniki: Bereżnicki F., Dydaktyka kształcenia og
P1010501 37% Dydaktyka kształcenia ogólnego 37% Dydaktyka kształcenia ogólnego kryterium
pedag i dydakt cw 6. Metody kształcenia (4h) F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków
Obraz?3 192 Podstawy dydaktyki ogólnej elastycznego systemu nauczania klasowo-lekcyjnego. Miało to z
skanuj0004 (484) Wstęp Edukacja wczesnoszkolna jest to swoisty fundament, na którym opiera się całe
skanuj0004 (484) Wstęp Edukacja wczesnoszkolna jest to swoisty fundament, na którym opiera się całe

więcej podobnych podstron