P1010503

P1010503




J


jca kształcenia ogólnego


U


sowenfplywają nie tylko na doskonalenie procesu kształcenia, ale także pelninważną rolę w kształceniu ustawicznym. Rozmaitość przekazywa-nycłWzcz nie informacji, obejmujących słowa, dźwięki, szmery i obrazy wzonBłcnia naszą wiedzę, rozwijają umiejętności, kształtują postawy i przSSnnnia11,*

UUAOlIJJIIC

dljlttół


fyroio w swoim bogatym programie zawiera różne rodzaje audycji cduldKyinych dla szkół. Redakcja oświatowa radia opracowuje ważne zagapienia edukacyjne z pomocą specjalistów i prezentuje w gotowej po-stacido wykorzystania. Ważną sprawą jest odpowiednie pod względem metotBIznym przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem słowa w przekazie radiowym. Audycje radiowe odgrywają dużą rolę w kształtowaniu języka uczniów. Szkblne*audycje radiowe mogą być czynnikiem organizującym m^Rproblemowe, jak również mogą być wykorzystane w czasie rozwią-'zwYfl Hit problemów związanych z daną sytuacją.

adioSkojf


iMwycje*rtdiowe, których nie można bezpośrednio odbierać z radioodbiornika, jak też dla właściwego rozumienia istoty audycji należy nagrywać nfl taśmie magnetofonowej. Nagrane audycje radiowe na taśmie wykorzystuje się niezależnie od czasu emisji radiowej: pozwala to na dowolną 'manipulację, np. kilkakrotne powtarzanie, zatrzymanie itp. Niektórzy na-juczyciele kompletują taśmotetyki przedmiotowe, a tym samym wzbogacają zasób własnych materiałów dydaktycznych.

Ze względu na szeroki zasięg stacji nadawczych wielość programów radio-JgRych, Swą obsługę i przenośność radio jako środek dydaktyczny stwaiza duże Ir za dute ^nożlhmjci stosowania. Rozmaitość programów muzycznych, spektakli teatral-pnnmdiDtycI^ audycji. Słownych, powoduje że radio może być szeroko wykorzystane na KgmWS^gekciaCTTOżnych przedmiotów w szkolnictwie ogólnokształcącym.

SrjKi słuchowe odgrywają ważną rolę nie tylko w kształtowaniu ję-yka uczniów, wzbogacaniu ich wiedzy, kształtowaniu umiejętności i kul-fijry n®ycznej. Nową wartością jest wykorzystanie środków w trakcie ŁwiMMilirprobIcmów i eksponowania wartości.

E1 NV. Oroś: Uprowadzenie do dydaktyki..., op. cli., s. 281.

6. Środki wzrokowo-słuchowe (audiowizualne)

Środki wzrokowo-słuchowe łączą obraz z dźwiękiem, czyli oddziały- śroci' ..iroko-wająrównocześnie na dwa analizatory (wzrokowy i słuchowy), co poważ- wo-słuchowe nie zwiększa ich atrakcyjność, gdyż za ich pomocą rzeczywistość nabiera    Wot

>


J


Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym


m

nor-(5UU


większego autentyzmu i obiektywizmu. Środki te sąnie tylko faktograficznym obrazem rzeczywistości, lecz także dynamicznym jego odzwierciedleniem. Dźwięk w powiązaniu z obrazem nie tylko wprowadza ożywienie, ale również jest środkiem interpretacji i wyjaśniania obrazu. Z tych względów środki wzrokowo-słuchowe spełniają dużą rolę w procesie kształtowania u uczniów określonych wrażeń, spostrzeżeń i wyobrażeń.

Podstawowymi środkami dydaktycznymi o charakterze wzrokow ^-słuchowym, określonymi zazwyczaj środkami audiowizualnymi są filmy dydaktyczne (materiały filmowe) i telewizyjne programy dydaktyczne (materiały telewizyjne).

ŚRODKI AUDIOWIZUALNE

Audiowizualne materiały

Audiowizualne urządzenia

dydaktyczne

techniczne

— fonoprzeźrocza (przeźrocza i na-

— diaskopy i magnetofony

grania)

—projektory filmowe

— filmy dydaktyczne dźwiękowe

— odbiorniki telewizyjne

— programy telewizyjne

— magnetowidy i odbiorniki telewi-

— nagrania magnetowidowe

zyjne

— wideopłyty

— gramowidy i odbiorniki telewizyjne

rodzaje materiałów dydaktycznych i urządzeń

Film dydaktyczny jest bardzo cennym środkiem dydaktycznym w pro- rola fiimu cesie kształcenia ogólnego: dostarcza wiadomości, budzi zainteresowanie dydaktycznego przedmiotem, wywołuje określone przeżycia, jednym słowem spełnia prawie wszystkie funkcje, jakie przypisaliśmy środkom dydaktycznym.

Filmem dydaktycznym nazywamy taki film, który został zrealizowany dla celów dydaktycznych i w swej treści i konstrukcji jest dostosowany do poziomu umysłowego uczniów i stanowi środek kształcenia, którym posługuje się nauczyciel na zajęciach szkolnych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
230 Epoka osmańska ich wodzów, i to nie tylko na zachód od Eufratu, ale także na terenach leżących m
DSC00337 2 !! 11Sorpcja chemiczna •    Wpływa nie tylko na skład jakościowy jonów ale
Autoschematy wpływają nie tylko na przetwarzanie informacji o sobie, ale też o innych ludziach. -Pro
Wykład Juliana Moszyńskiego... 209 Moszyński zwrócił uwagę nie tylko na przebieg ciąży i porodu, ale
Wykład „Mówcy powinni mieć na uwadze nie tylko to, by wyczerpać temat, ale także by nie wyczerpać
IMG$10 Zmiana ta następuje nie tylko w odniesieniu do 1 kg gazu, ale także w odniesieniu do dowolnej
Zdrowie To nie tylko brak choroby czy niedomagania, ale także dobre samopoczucie oraz taki stopień
IMG$10 Zmiana ta następuje nie tylko w odniesieniu do 1 kg gazu, ale także w odniesieniu do dowolnej
DSC06183 Korzyści zawodowe z superwizji odnosi się nie tylko dzięki omawianiu własnych trudności, al
DSC00016 “W pojęciu wici u ekiologiow nisza obejmuje nie tylko wymagania wx(t!ędem środowiska,
Obraz5 bmp Strca iwiązany z pełnieniem ról występuje nie tylko w kontekście konfliktowych oczekiwań
kulturalnej. Przyjęliśmy przy tym, że chodzi nie tylko o pokazanie zjawisk, wydarzeń, faktów, ale ta
Nadolski8 Będą to zatem nie tylko roczniki, kroniki i żywoty świętych, ale także wszelkiego rodzaju
14 Grażyna Kodym-Kozaczko budynku, co wynikało nie tylko ze słabości ekonomicznej miasta, ale także
IMG$10 Zmiana ta następuje nie tylko w odniesieniu do 1 kg gazu, ale także w odniesieniu do dowolnej
Wprowadzenie Proponowane rozważania są nie tylko efektem teoretycznych przemyśleń i studiów, ale tak

więcej podobnych podstron