P1050723

P1050723



I

I

przypadki, w których można rozwiązując zadanie stosować zasadą za-


c/as zderzeń, wybuchów itp.), można wtedy z dostatecznie dobrym przybliżeniem przyjąć, że impuls siły zewnętrznej F,At » 0 (rys. l0-2a>. Na mocy drugiej zasady dynamiki mamy F,At ■= Ap (gdzie Ap jest zmianą pędu I układu), a więc z AtAt ^ 0 wynika, że w takim przypadku pęd układu mc zmienia się.

o' ,;.-/'W/ x

/.

Rys. 10-2


chowania pędu mimo działania sił zewnętrznych, mianowicie:

I) Jeżeli czas At działania siły zewnętrznej jest znikomo krótki (np. pod-

o CK*

2) Jeżeli można znaleźć w przestrzeni laki kierunek, dla którego składowa siły zewnętrznej jest równa zeru i skorzystać z tego, że składowa pędu układu dla tego kierunku jest stała. Dla ilustracji powyższego na rys 10-2b przedstawiono zderzenie doskonale niesprężystc dwóch kuł wystrzelonych z prędkościami v‘Qxw kierunku poziomym z tej samej w7soko$ci. Na kule działają siły ciężkości mxg oraz m2g, które są siłami zewnętrznymi i oczywiście zmieniają pędy obu kul. Jednakże siły te nie dają żądanej składowej w kierunku poziomym. Dlatego też składowe pędu dla każdej kuli w kierunku osi Ox pozostają stałe. Zmieniają się jedynie składowe pędu kul w kierunku osi Oy, tj. w kierunku działania sił zewnętrznych mxg i m2g. Zasadę zachowania pędu możemy tu stosować tylko dla składowych pędu w kierunku osi Ox. Korzystając z faktu, że podczas zderzenia w kierunku osi Ox działają tylko siły wewnętrzne, wnioskujemy, że składowa pędu obu kul po zderzeniu musi być taka sama jak suma składowych pędów kul przed zderzeniem, czyli

(nij i m2) v0jl = nft +


87


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
zadania 10.3. Ilustruje to rysunek 10.4.2. Od tej chwili można rozwiązać zadanie 10.4 wzorując się ś
Slajd40 3 Metoda simpleks Najogólniej ujmując, wyznaczenie rozwiązania zadania programowania liniowe
skanuj0023 (166) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których n
IMGC58 (2) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których nie moż
Slajd26 6 Metoda geometryczna Metodą geometryczną można rozwiązywać liniowe zadania decyzyjne o dwóc
image Statystyka stosowana Wydział ElektrycznyUwaga! Rozwiązanie zadania polega na dokładnym wypełni
IMGE51 (2) 132 i Ich azymutami (ryc. 69 c i d). Zadania to można rozwiązać trzema spo-sobatni. I.
Czy prace wykonywane na wysokości powyżej 2 m. w przypadkach, w których wymagane jest stosowanie&nbs
wyklad2b Metodą graficzną można rozwiązywać liniowe zadania decyzyjne o dwóch i wyjątkowo o
009(1) stanowiły tylko te przypadki, w których dziedzina funkcji jest narzucona przez dodatkowe waru
142 143 (2) 142 ĆWICZENIA I WYJAŚNIENIA Często, jak właśnie w tym przypadku, nie musisz w celu rozwi
279 2 279 7.3. Interpolacja takie. Można jednak rozwiązać zadanie, stosując do funkcji g (y) ogólny
3 06 (2) c administratora obiektuS6. W przypadku stwierdzenia obecności przedmiotów o których można
80 81 (5) 80 ĆWICZENIA I WYJAŚNIENIA Kwadraty i sześciany: Bardzo rzadko można spotkać zadania, w kt
80 (167) § ROZWIĄZANIA ZADAŃ - Poziom podstawowy ROZWIĄZANIE ZADANIA 5. Granulocyt rozpoznać można p
metro i budowle podziemne0 realizacji zadania stosowane są nowoczesne rozwiązania technologiczne do
zimowa poezja dokończ rysunki i rozwiąż zadanie B 2.7    Zimowa poezja Dokończ rysu

więcej podobnych podstron