PA121016

PA121016



44 RozdzlalS

dzić min. o ..topikalizacje” tekstu, kiedy np. mówiący stale odsyła 4, legą samego obiektu, i inne wykładniki funkcji koreferencyjnej, teru tyzację, którą zajmował się szczególnie F. DaneS. Według S. Gajdy, w tekście naukowym dominuje typ następstwa polegający na tematy, zaeji rematu.

Zespól zagadnień umieszczonych przez autorkę w tymże punkcie do-tyczy leż typologii wypowiedzi i wzorców gatunkowych, m.in. stres-czenia tekstu. Wykorzystywanie w stylu różnych wzorców gatunlm-wyck jest szczególnie istotne dla badań stylu tekstów pisanych (a spośród stylów mówionych dotyczy zwłaszcza stylu retorycznego).

Jak widać, spostrzeżenia T. Dobrzyńskiej wynikają z bogatego materiału opisywanych struktur stylistycznojęzyIcowych, które przytoczyłam wyżej w niezmiernym skrócie.

Do tych zagadnień Dobrzyńska powróciła jeszcze w innej rozprawie, opublikowanej w roku 1996®, potwierdzając tezę, że styl implikuje pojęcie tekstu, „ponieważ jest pochodną użycia elementów systemu językowego w wypowiedzi". Według autorki, dobór tych elementów może być interpretowany jako wytwarzający znak indeksowy. (Ja widziałabym tu jeszcze specjalny sem modalizujący znaczenie pierwotne z punktu | widzenia nadawcy tekstu jako ważny, jako specjalnie eksponujący zasadę stylistyczną organizującą tekst).

T. Dobrzyńska przejmuje z definicji stylu ukutych przez Mayenową (o czym już wspominałam) pojęcie wartości stylistycznej tekstu, wiążące dany tekst z zespołem innych tekstów, „motywowano względną integralnością perspektyw światopoglądowych, .narzucających określono |_ preferencje językowe”*. A. Greimas w swojej książce Du sens zwraca j

' Ead., Tekat i rtyt, |w:J Styl * tekst. Materiały międeynarottowej - enfrrrref -I-—. »».'• "■ '>nii ..........' ■-    M "■_


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1. Wypisz bohaterów tekstu. 2 Kiedy miały miejsce opisane wydarzenia? 3 Który z bohaterów tekstu był
UCZĘ SIE LICZYĆ (44) Ćwicz razem z nami na komputerze! Kiedy wykonasz mnożenie, pokoloruj okienka, w
2011 07 27 ;44;36 nowych Kuponik do tekstu SUPER DOWCIPY 5/96 twoje nazwis DNKURSU DISCO POLO kasety
4a (44) Przygotowanie: 35 min O Gotowanie: 20 min ©Kcal: 40 każdy klops Zawartość tłuszczu: 2 g
40800 UCZĘ SIE LICZYĆ (44) Ćwicz razem z nami na komputerze! Kiedy wykonasz mnożenie, pokoloruj okie
skanuj0015 (281) ECDL Advanced - Przetwarzanie tekstu, poziom zaawansowany Jedną z opcji jest m.in.
IMG 61 z i % r > d >4 Pf 1Czffć 2, rozdział V Kiedy np. myślę o człowieku, w wyrazie tym ^ nie
22853 ScannedImage 50 biły się na odrębne języki. Kiedy np. dziś jakiś Irakczyk może mieć pewne trud
ScannedImage 50 biły się na odrębne języki. Kiedy np. dziś jakiś Irakczyk może mieć pewne trudności
ScannedImage 50 biły się na odrębne języki. Kiedy np. dziś jakiś Irakczyk może mieć pewne trudności
Przystanek 1. ( ok. 20 min.) Kościół ewangelicki „na górce”. Uczniowie na planie miasta odnajdują ob
44 (364) 44 Elżbieta Kawecka- Wyrzykowska szerzenie wspólnych działań, np. w takich dziedzinach, jak
4 (449) ważności w odniesieniu do poszczególnych części tekstu. Tak. np. autor recenzji należącej do
2009 11 30 WYKŁAD [2] (44) Inne sposoby przerywania ciąty Inne hormony np. prostaglandyny nie s
2013 04 14 44 21 Charakterystyka parzystokopytnych •    Sposób zyc>a stada np żub

więcej podobnych podstron