縠gna砮k1

縠gna砮k1



M

ayodr臋bml 07V hl艣|gh picrwsa po艣wi臋cona rostob celowi wychowania, druga -鈻爋canu, i trzecia - wychowaniu sifocgo dardflenj moralnego .

Odr臋bno* d>tUViykr od pedagogiki podkre艣la dopiero wiele lat p贸偶n*/ inny Mmeda pethpif Otton Willimim wydanym 禄- 1923 roku dziele pt. DyMtyk膮 jd禄 nauka O btoktm (Dkkktik oh BilJuN$slchrv). Podkre艣la艂 w nim, 偶e ped膮, fogtb i dydaktyka s膮 dwiema wpclnle r贸wnorz臋dnymi naukami pedagogicznymi1.

W datapn csa臋u dydaktyka usuwana by艂a u Icon臋 nauczania, gdy偶 odnosi艂a v膮 poedc wnystbm do aronom wykonywanych przez nauczyciela, a kt贸re spro-芦lM lic przede wsmtbm do jednostronnego i schematycznego przekazywali wwdiy Takie rozumienie dydaktyki fonfajooowi艂o praktycznie a偶 do powstaniu ni poeloac XIX i XX wieku nowego kierunku (pr膮du) pedagogicznego - nazywane- . ppopeyywumem ptdagDgkapu (na terenie USA) lub nowym wychowaniem nu punc* europejskim. M oo zapocz膮tkowany1 w Stanach Zjednoczonych Ameryki : 臋nn joto Oewty'a (IR59-!952k Kierunek ten by艂 rozwijany nast臋pnie w r贸2> mch krajach Buretf, n臋dzy iaayw przez Williama H Kilpatrica, Oridfl De-cm艂ycf艁CstoaWistowi.AntonaSidangcra,Celestyna Fremeta*. a

WyrW os na gnane fr艂ojofn pragmatyzmu i rozwija艂 si臋 w ca艂kowitej opo-jjeji 禄芦*c dytfaktyb fatortowsfciej. rozwijanej tw贸rczo r贸wnie偶 przez jego Btjsgrt*. Prr贸k iBgilHn przrdsawiciclc tzw. 鈥瀗owego wychowania" podda-芦ih ornej krytyce hcrhortmwk膮 koncepcj臋 鈥瀙rzekazywania wiedzy", w kt贸rej gtt芦^ml{(xipywn! naayeiel onz pami臋膰 uczni贸w. W swojej teorii dydak-臋o^iWywailSaJ&wiwSjBpotmb臋 rozwijania r贸偶norakich operacji intelektu^ . toh rrmm艃r (v tym g艂贸wne my艣lenia) onz umiej臋tno艣ci praktycznego dna-to*. W臋 ayikmi w xnm n臋 wyeksponowa艂 John Dewcy w dziele pt .Jak jtofofWO). Wyrazi艂 w nim pogl膮d, 偶e w procesie uczenia si臋 najwa偶niejsz膮 jpan nic mo偶e by膰 poznanie nowej wiedzy, lecz rozw贸j my艣leniu Zdobywanie J medzy tar ooie by膰 ffanrz cckm samym w sobie, a ma ono by膰 podpo- ' g膮ftowsctt艂om tfylanym Tak wiec uczniowie w procesie uczenia n臋 szkol* j^optwinni 禄!obywv! wiedz臋. kt贸ra b臋dzie przydatna w 偶yciu, Na takich za艂o偶臋-nitft o臋arl oo (dnkcjwanlc swojej szko艂y eksperymentalnej w Chicago (1896--I903j, w kt贸rej poywiyyaal wielk膮 wag臋 do dzia艂alno艣ci praktycznej uczni贸w, j kgo ongpbr膮 ns艂ug膮 dli rozwoju my艣li dydaktycznej by艂o przede wszystkim IktthMtoa艂 mj膮 ang臋 me na osobie nauczyciela, ale na uczniach oraz tysjj pMMmr wkdry / tt贸aUnicm Ponadto by艂 zwolennikiem przygotowywania UBli贸wdoraflr膮tywinu ich cu艂ncnuych problem贸w zwi膮zanych z poznawaniem wt贸ry i dra艂iacta w op芦w o metod臋 eksperymentaln膮. Dostrzega艂 on bowiem zwt膮ufc ptccu ucrcma ii臋 z procesem pnmania naukowego. W procesie im* toputopatou脫wwy贸teiiloT) pi臋膰 nast臋puj膮cych etap贸w (faz):

II utopcie tnidookt.

I)

2)    wykrycie jej i okre艣lenie,

3)    nasuwanie si臋 mo偶liwego rozwi膮zania,

4)    wyprowadzenie przez rozumowanie wniosk贸w z przypuszczalnego rozwi膮zania,

5)    dalsze obserwacje i eksperymenty prowadz膮ce do przyj臋cia lub odrzucenia

przypuszczenia, czyli do wniosku zawieraj膮cego prze艣wiadczenie pozytywne

lub negatywne1.

Tc etapy my艣lenia, wyst臋puj膮ce w procesie rozwi膮zywania problem贸w, zacz臋to [traktowa膰, jako stopnie formalne i wed艂ug nich budowa膰 lekcje szkolne*' Leg艂y one r贸wnie偶 m in. u podstaw p贸藕niejszego tzw. nauczania problemowego, zapocz膮tkowanego i rozwijanego w Polsce g艂贸wnie przez W. Okonia.

Progresywizm zapisa艂 si臋 w rozwoju dydaktyki tym, 偶e przedmiotem jej bada艅 I uczyniono czynno艣ci uczni贸w. co stanowi艂o ca艂kowit膮 zmian臋 kierunku w stosunku do dydaktyki herbanowskr臋j. dla kt贸rej g艂贸wnym przedmiotem zainteresowa艅 by艂y czynno艣ci nauczyciela. Tak wi臋c dydaktyka tego okresu zajmowa艂a si臋 analiz膮 procesu uczenia, a w zwi膮zku z tym traktowano j膮jako teori臋 uczenia si臋. Jej zalet膮 by艂o to, 偶e s艂usznie dostrzega艂a w procesie dydaktycznym rol臋 ucznia, ale zanuc膮 j膮 przecenia艂a. Dylo to zatem zn贸w jednostronne rozumienie dydaktyki jako nauki.

Dopiero w czasach wsp贸艂czesnych (po drugiej wojnie 艣wiatowej) teoretycy dydaktyki doszli do przekonania, 偶e najlepszym rozwi膮zaniem sporu - co do jej rozumienia przez przedstawicieli r贸偶nych kierunk贸w i pr膮d贸w pedagogicznych -by艂oby po艂膮czenie jednostronnego jej pojmowania zar贸wno przez zwolennik贸w herbartyzmu, jak i nowego wychowania. Nie mo偶na bowiem przeciwstawia膰 sobie czynno艣ci nauczycieli i uczni贸w ani podporz膮dkowywa膰 ich sobie, gdy偶 nauczanie i uczenie si臋 s膮 procesami 艣ci艣le powi膮zanymi ze sob膮 i przy艣wieca im jeden wsp贸lny cel, jakim jest dobre wykszta艂cenie jednostek ludzkich, Procesy te stanowi膮 swoist膮 ca艂o艣膰, kt贸rej nic nale偶y dzieli膰.

Na rozw贸j wsp贸艂czesnej dydaktyki polskiej wielki wp艂yw wywiera艂 dorobek czo艂owych przedstawicieli pedagogiki i psychologu ameryka艅skiej, niemieckiej, francuskiej, szwedzkiej, szwajcarskiej itd. Jednak chyba najwi臋ksze pi臋tno na rozwoju naszej rodzimej dydaktyki wycisn膮艂 dorobek nauki ameryka艅skiej i niemieckiej. Dobrze znane s膮 w polskim 艣rodowisku pedagogicznym takie ksi膮偶ki autor贸w ameryka艅skich (t艂umaczone na j臋zyk polski) jak:

-    E. Skinner (red.). Psychologia uyc艅ouuMca(197l),

-    S. Bruner, Prom kszta艂cenia (1964) oraz W poszukiwaniu teorii nauczania (1974),

-    R. Davis, R. Aleksander, S. Velon, Kmtnmwie system toaaktma (1983),

-    R.M, Cagn膰, Li Brlgss, W.W. Wuger, Zartn贸' projektowania ((wtotyotegu (1992).

MHiapaLf 贸, i 1445. BBBaWIil\

'W.OSoI.Mmi .芦nt.iJS7 uK膮riMiO<k,kll


' J. Omy, M myihmy, KiW, Warana 1957. i. J?, cytuje禄 W. O艣a*. *t/艣mbmr H op ctM.45.


1 W. Oko艅, WptimuJiettlt OO dL,l4$.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
?egna?ek4 152 Przyk艂ady w^nych rodzaj贸w notatek mo偶na spotka膰 w wiciu ksi膮偶kach po艣wi臋conych proble
FONT ! "艂艂*^ ()*+,-. /012345G789: ;< = >?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUUUXYZ[ ] abcdef gh i j
gh Tfr llMi艂TI
image 06b631 2 jpeg 68 ANTONINA K艁OSKOWSKA Wi臋cej ni偶 x/3 tych opowiada艅 po艣wi臋cona jest w drugim ok
image003 Po艣wi臋膰 troch臋 uwagi kwestii 鈥瀞marowid艂a鈥, kt贸rego b臋dziesz u偶ywa艂. Nie wybieraj zbyt t艂ust
Image100 Na rysunku 4.22 przedstawiono schemat ideowy bramki I-LUB-NIE realizuj膮cej funkcj臋: F= AB+C
rOEEZh hrt5m nh Wprowad藕 uczni贸w w drug膮 cz臋艣膰 zaj臋膰 po艣wi臋con膮 Kradziejowi. Dowiedzieli艣my
呕E GOTA PAULI 325 najmniej u tych wszystkich, kt贸rzy ceni膰 umiej膮 wiedz臋 i ca艂kowite po艣wi臋cenie si
I Hintikka po艣wi臋ci艂 uwag臋 interpretacji wyra偶eniom z tzw. kwantyfikatorami. Te nabieraj膮 znaczenia
Wst臋p Swoj膮 prac臋 dyplomow膮 po艣wi臋ci艂am grom j臋zykowym - tematowi, kt贸ry pomimo i偶 interesuj膮cy, nie

wi臋cej podobnych podstron