s01 (4)

s01 (4)



Samoloty Jak-12M i Jak-12A na jednvm z lotnisk

m

.. r |

a i

3

V * L

i-


Samolot wielozadaniowy Jak-12

Samolot wielozadaniowy — to samolot do lotów łącznikowych, patrolowych, sanitarnych i agrolotniczych, przewozu pasażerów, transportu ładunków oraz do szkolenia. Jednym z takich samolotów był Jak-12 zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem A. S. Jakowlewa. Na przestrzeni minionych 30 lat były używane kolejne jego wersje: R> M oraz A, napędzane coraz nowocześniejszymi silnikami, co wpłynęło na ich charakterystyki lotno-pilotażowe.

Lekkie samoloty Jakowlewa miały to do siebie, że były lżejsze o 50—100 kG od analogicznych samolotów podobnej konstrukcji z tym samym silnikiem. Oprócz tego odznaczały się poprawnym i łatwym pilotażem, długą żywotnością oraz były nieskomplikowane w obsłudze, czym zyskały sobie sympatię personelu technicznego i latającego.

Obecnie w polskim lotnictwie wojskowym samoloty Jak-12M i Jak-12A po wieloletniej służbie są zastępowane przez całkowicie metalowe P/JL-104 Wilga 35. Przekazane przez wojsko do Aeroklubów Jaki-12Y po remontach, pełnią z powodzeniem dalszą służbę w szkoleniu pilotów cywilnych oraz lotnictwie sanitarnym.


GŁÓWNY KONSTRUKTOR SAMOLOTU

Aleksander Scrgicjcwicz Jakowlcw urodził się 1 kwietnia 1906 r. w Moskwie. Po ukończeniu szkoły w 1924 r., dzięki Iljuszynowi rozpoczyna pracę w warsztatach Akademii Lotniczej jako robotnik i za wzorowe wywiązywanie się z obowiązków oraz osobiste zaangażowanie został skierowany na studia do Wojskowej Akademii Lotniczej, którą ukończył w 1931 r. Pracę podjął w moskiewskiej wytwórni lotniczej w biurze konstrukcyjnym Poli-karpowa i Grigorowicza. W niedługim czasie skupił wokół siebie grupę ludzi oddanych lotnictwu.

Po mianowaniu Jakowlewa Głównym Konstruktorem, do końca lat trzydziestych pod jego kierunkiem zaprojektowano kilkanaście samolotów oznaczonych symbolem AIR. Pierwszym seryjnie budowanym samolotem Jakowlewa był wielozadaniowy AIR-6. Zbudowany wkrótce potem szkolno--treningowy l:T-2, w ilości 7150 egzemplarzy, był użytkowany w aeroklubach i szkołach lotniczych. W 1938 r. Jakowlcw zaprojektował lekki bombowiec BB-22, znany od 1940 r. jako Jak-4. Pod koniec lat trzydziestych

Aleksander Sergiejewicz Jakowlcw — Główny Konstruktor Jaków.

1


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
s12 (5) Samolot Jak-12A (nr fabr. 30127) w barwach polskiego lotnictwa wojskowego. test dla przewozu
490 491 (3) 490 C *ą<i III. Podłlm) ma krotko nom i i leczność. Jak widać na munkach 18.12a i 18.
1.3.2 Rozkład ciśnienia powietrza wokół kadłuba samolotu (kPa) 1.4 Wnioski: Jak widać na zamieszczon
s06 (4) Przekrój samolotu Jak-12A I — śmigło o nastawnym skoku łopat, 2— zasłonki silnika (żaluzje),
s08 (4) Jak-12M RADZIECKICH SIŁ ZBROJNYCH Jak-12A LUDOWEGO LOTNICTWA POLSKIEGO
s16 (5) Samolot sanitarny Jak-12A (nr fabr. 19005) Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Poznaniu!.BARWY S
skanuj0009 (365) Musztra IJęzyk maszeruje jak żołnierz na defiladzie: RAZ ! - czubek języka na górną

więcej podobnych podstron