religia a kultura8

religia a kultura8



38 RELIGIA A KULTURA

wnętrznego autorytetu, poprzez apostazję czy kontestację, mają charakter pozorny. Poziom trzeci cechuje się poszukiwaniem autorytetu wewnętrznego i odchodzeniem od autorytetów zewnętrznych. Zasada posłuszeństwa zostaje wypierana przez zasadę miłości. Poziom czwarty, odpowiadający poziomowi dezintegracji wielopoziomowej zorganizowanej, wyraża się dalszym uwewnętrznieniem religijności w postaci podporządkowania tendencji niższych - wyższym wartościom, uwewnętrznieniem praktyk religijnych (od zewnętrznego rytuału do medytacji i kontemplacji), potrzebą poszukiwania dialogu z rzeczywistością transcendentną, pomimo braku pewności i poszukiwaniem autentycznej wspólnoty religijnej. Piąty poziom, odpowiadający poziomowi integracji wtórnej, cechuje się spokojnym, ale silnym dążeniem do kontaktu z transcendencją, przy zachowaniu własnej indywidualności (bez roztapiania się bez reszty w rzeczywistości boskiej), relacji «ja» do boskiego i ludzkiego «ty», która uzyskuje swój wyraz również w głębokich wię-ziach wspólnotowych z innymi ludźmi” (Doktór, 2001, s. 133) .

Interesujące możliwości aplikacyjne do rozumienia mechanizmów genezy religijności indywidualnej wynikają z psychologicznej teorii transgresji Józefa Kozieleckiego (1997, 2001). Aplikacje te zostały przedstawione" zarówno w odniesieniu do religijności normalnej, jak i do form religijności zaburzonej (Grzymała-Moszczyńska, 1996). Termin „transgresja” oznacza przekraczanie istniejących granic. Przekraczanie to może przybierać postać zarówno działalności intelektualnej, jak i różnorodnych zachowań motorycznych. U źródeł takich zachowań leży często motywacja, określana mianem hubrystycznej, czyli dążenie do osiągnięcia większego znaczenia własnej osoby. Motywacja hubrystycz-na może przybierać dwie postacie: wertykalną i horyzontalną. Pierwsza z nich wyraża się w dążeniu do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w grupie osób realizujących określony typ zadań. Druga natomiast to dążenie do osiągnięcia perfekcyjnych rezultatów w jakiejś dziedzinie bez porównywania ich z rezultatami osiąganymi przez innych. Kozielecki wskazuje na fakt, iż zarówno religia, jak i choroba psychiczna należą do tzw. transgresji symbolicznych. W wypadku religii transgresje te przybierają postać mitów, zaś w wypadku choroby psychicznej - iluzji. Teoria transgresji Kozieleckiego ma również zastosowanie w analizie zaproponowanych przez Allporta (1950, 1988) sposobów bycia religijnym, czyli tzw. orientacji religijnych zewnętrznej i wewnętrznej. Orientacja zewnętrzna stymulowana jest poprzez motywację wertykalną. Własna religijność może być wówczas używana jako sposób osiągania znaczenia w grupie społecznej i akceptacji ze strony innych ludzi. W wypadku religijności wewnętrznej, gdy wyznawane przekonania religijne są naczelnym motywem życia jednostki, dominuje motywacja horyzontalna. Rozwijanie religijności nie służy osiąganiu celów pozareligijnych, jest dla jednostki ważnym celem samym w sobie.

z Badania nad religijnością są również prowadzone na Katolickim Uniwersy-I tecie Lubelskim, Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Akademii Teologii Chrześcijańskiej w Warszawie, Papieskiej Akaderhii Teologicznej w Krakowie oraz w wyższych katolickich seminariach duchów-nych. Rozpoczniemy od omówienia ośrodka lubelskiego1. W 1989 roku powstały tam Katedra i Zakład Psychologii Religii, kierowane - od początku ich istnienia - przez Władysława Prężynę. W Katedrze tej pracują również Józef Makselon, Jerzy Szymołon, Marek Jarosz i Rafał Bartczuk. Jednocześnie problematyka psychologii religii jest podejmowana w ramach innych dyscyplin psychologicznych rozwijanych na KUL-u. Zagadnieniami tymi zajmują się: w ramach psychologii ogólnej Zenon Uchnast, psychologii rozwojowej - Czesław Wałęsa, eksperymentalnej - Zdzisław Chlewiński, wychowawczej - Maria Braun-Gałkowska i Robert Pomianowski. Problematyka psychologii religii powiązana jest z programem ogólnym Instytutu Psychologii. Wykład kursowy i ćwiczenia obowiązują wszystkich studentów Instytutu, natomiast rozszerzenie problematyki psychologii religii ma miejsce w ramach specjalizacji ogólnej i pastoralno-społecznej. Prowadzone są seminaria magisterskie i doktoranckie.

Badania koncentrują się wokół problematyki postaw wobec religii i ich osobowościowych uwarunkowań (Prężyna, 1977). Są one połączone z pogłębioną refleksją metodologiczną, dotyczącą problemów badania religijności, stosowalności do tego celu poszczególnych teorii psychologicznych (Chlewiński, 1982; Uchnast, 1982). Ważne są również badania nad zagadnieniami kryteriów dojrzałości religijnej (Chlewiński, 1991). Oprócz tego, w ośrodku tym prowadzone są badania dotyczące problematyki psychologii pastoralnej, kształtowania się pojęć religijnych u dzieci, rozwoju dziecięcych zainteresowań problematyki religii oraz znaczenia środowiska rodzinnego dla kształtowania się i trwałości postawy religijnej u człowieka dorosłego, funkcjonowania sumienia, związków między religijnością a postawą wobec śmierci (Makselon, 2000, 2002), stosunku do Kościoła jako instytucji, recepcji pielgrzymek papieża Jana Pawła II do Polski. Pracownicy KUL swoje prace z zakresu psychologii religii publikują między innymi w trzech periodykach, wydawanych przez tę uczelnię. Są to: „Roczniki Filozoficzne” (dotychczas), a obecnie „Roczniki Psychologiczne”, „Studia z Psychologii” oraz „Zeszyty Naukowe”.

Na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego Katedra Psychologii Religii funkcjonuje w ramach Instytutu Psychologii, w ramach specjalności psychologii rozwojowej, wychowawczej i rodziny. W Katedrze Psychologii Religii zatrudnieni są: Jan Bielecki (kierownik) oraz Dariusz Baksik, Zdzisław Golan, Romulad Jaworski, Stanisław Tokarski. W latach 90. poszerzono prace tej Katedry, wprowadzając ćwiczenia z psychologii religii oraz wykłady monograficzne z psychologii pastoralnej i metod psychologicznej diagnozy religijności. Głównym nurtem badawczym Katedry jest pogłębianie wiedzy dotyczącej

1

Pragnę w tym miejscu podziękować Ks, Profesorowi dr. hab. Władysławowi Prężynie za dostarczenie mi aktualnych informacji o pracach badawczych i dydaktyce, prowadzonej w ramach Katedry i Zakładu Psychologii Religii KUL, Ks. Profesorowi dr. hab. Józefowi Makselonowi za informacje o historii i stanie aktualnym prac w Katedrze Psychologii Religii PAT oraz Ks. dr. Romualdowi Jaworskiemu za informacje o pracach Katedry Psychologii Religii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
religia a kultura8 38 RELIGIA A KULTURA wnętrzncgo autorytetu, poprzez apostazję czy kontestację, m
200 Rozdział 7 Podobnie jak poprzednio, dwa pierwsze czynniki mają charakter ekstensywny, dwa pozost
klstidwa072 138 l. MOSZYŃSKI: KULTURA LUDOWA dopodobnie poprzestałaby na liczeniu na miesiące t. j.
39105 Obraz9 XXXII. Państwo - gospodarka i kultura 327.    W rozdziałach poprzednich
skanuj0029 (89) WSPÓŁCZESNA TURYSTYKA KULTUROWA 33 Pierwsze dekady XX w., chociaż na ogół charaktery
Dwight Macdonald TEORIA KULTURY MASOWEJ ko, osobiście doglądali, czy w porządku jest scenariusz, akt
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 317 nicji kultury Williamsa nie jest adekwatna. C
uzdrowienie6 t Obie moje córki nie są religijne, modlitwa i sprawy duciu > we ich nie interesują
P1190029 (2) Wszystkie źródła religii mają charakter społeczny; człowiek jest bowiem istotą kolektyw
s 7_ Rys. 27. Widok perspektywiczny wnętrza towarowca z poprzecznymi usztywnieniami podpartymi wzdłu
klstidwa101 194 )SZYŃSKi: KULTURA iVA SŁOWIAN roba zaraźliwa czy mor bywają np. wyobrażane w po
klstidwa155 ggO    k, Moszyński: kultura ludowa słowian wiadomo tylko, czy wieśniakam

więcej podobnych podstron