WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI024 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI024 I djvu



L>0

zostaje jeszcze do zrobienia. Jeżeli n. p. jesteśmy względnie dostatecznie obznajomieni z poezją Australczyków, to z drugiej strony cała twórczość poetycka pierwotnych mieszkańców wysp Andamańskich sprowadza się dla nas do dwu lub trzech zaledwie pieśni, zaś ze śpiewów mieszkańców Ziemi Ognistej nie zanotowaliśmy wogóle ani jednego dźwięku. Jeszcze gorzej rzecz się ma z naszą znajomością muzyki pierwotnej. Na podstawie ogólnikowych opisów i sądów nie możemy wyrobić sobie żadnego wyobrażenia, o rae-lodjach zaś, które zostały zapisane, mamy pojęcie całkiem błędne, gdyż muzyka pierwotna porusza się w interwalach zupełnie różnych od tych, jakich my używamy i jakie możemy określić przy pomocy naszego systemu nutowego. Badacz sztuki plastycznej znajduje się już w lepszym położeniu. W muzeach etnologicznych nagromadzony jest obfity rnaterjał, gdzie zaś braknie oryginałów, tam zastępują je ich podobizny. Jednakże i tu zachodzą trudności, gdyż nawet w uporządkowanych i skatalogowanych zbiorach okazów sztuki pierwotnej nieżawsze łatwo jest właściwą rzecz odnaleźć. W wielu zbiorach w oddziale australskim widzimy kilka podłużnych drewnianych pałek, pokrytych karbami w postaci rozmaitych kombinacji linji i punktów'. Na pierwszy rzut oka niepodobna odróżnić tych figur od znanych rysunków, spotykanych na australskicli maczugach i tarczach a uważanych zwykld za ornamenty. A jednak istnieje między niemi różnica zasadnicza. Wiemy teraz bowiem, iż domniemane ozdoby na owych pałkach nie są niczym innym, jak pewmego rodzaju prostemu znakami pisarskiemu, służącemi do utrwalenia w pamięci posła, któremu taka pałka została daną, ważniejszych punktów jego poselstwa; — posiadają tedy one znaczenie nie estetyczne, lecz praktyczne. W danym więc wypadku przed pomyłką chroni nas znajomość rzeczy, ale w iluż innych brak nam tej znajomości? Któż zaręczy, że figury na tarczach australskicli są istotnie ozdobami? Czyż me mogą być rówmież dobrze oznakami własności lub herbami płemiennemi? A może u reszcie mamy je uważać za symbole religijne?— Podobne

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI006 I djvu 9 ci wstawieniu do historycznego — filozoficznym zwany ki
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI095 I djvu —    91    — 0 Grant A
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI224 I djvu 220 W lepszych powieściach spółczesnych akcja służy tylko
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI230 I djvu 226 mu, poszedł wprost do swej opiekunki i rzekł: «Oto ma
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI251 I djvu 247 do snu. Gdy się jej słucha zdaleka, nie sprawia by na
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI252 I djvu 248 wszystkie melodje pierwotne śpiewane są do tańca, a t
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI004 I djvu TREŚĆ. Sir. ROZDZIAŁ I. CeJ nauki o sztuce...............
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI005 I djvu ROZDZIAŁ ŁCel r. a u k i o sztuce. Wśród mnóstwa badań i

więcej podobnych podstron