img020

img020



74 Rozdział 4

-    zbyt małego odniesienia pytań do wymagań,

-    niedostatecznego przetworzenia uzyskanych informacji,

-    wpływu wcześniejszej rozmowy z innym kandydatem,

-    przecenianie negatywnych informacji,

-    wpływów emocjonalnych na ocenę.

W celu polepszenia jakości zebranych informacji o kandydacie oraz stworzenia pełnego i obiektywnego obrazu jego dokonań przeprowadzać można z nim rozmowę ustrukturalizowaną. Ustrukturalizowanie polega na określonym ułożeniu i realizacji planu przebiegu rozmowy. Przykład kwestionariusza rozmowy kwalifikacyjnej prezentuje studium przypadku 4.2.


Studium przypadku 4.2. Kwestionariusz rozmowy kwalifikacyjnej

IMIĘ I NAZWISKO KANDYDATA:...............................................................

DATA ROZMOWY:............................................................................................

WYKSZTAŁCENIE:.................................................................................................

PRZEBIEG KARIERY ZAWODOWEJ:....................................................................

-    Co Pani wie o naszej firmie?

-    Czy woli Pani pracować samodzielnie, czy w zespole?

-    Jaka praca sprawiłaby Pani najwięcej satysfakcji zawodowej?

-    Jaki z dotychczas osiągniętych sukcesów uważa Pani za najważniejszy?

-    Kiedy była Pani najbardziej z siebie niezadowolona ? (największa porażka)

-    Jakie było Pani najtrudniejsze doświadczenie zawodowe?

-    Czy doskonali Pani swoją wiedzę i umiejętności?

-    Jak wyobraża sobie Pani pracę na stanowisku, o które się Pani stara?

-    Jakie cele stawia sobie Pani w życiu?

-    Jakie są Pani mocne i słabe strony?

-    Czy zna Pani kogoś, kto wykonuje ten sam rodzaj pracy, który chce Pani wykonywać?

-    Co jest dla Pani ważniejsze: zadowolenie z pracy czy ewentualny awans?

-    Czego Pani oczekuje od pracy, o którą się Pani stara?

-    Jak sobie Pani wyobraża drogę rozwoju zawodowego?

-    W jaki sposób reaguje Pani na stres?

-    Proszę opisać sytuację, która jest dla Pani stresująca?

-    Jak Pani radzi sobie z konfliktami?

-    Jak Pani zdaniem należy postępować z klientem?

-    Co Pani zdaniem jest najważniejsze we współpracy z klientem?

-    Jaka cecha osobista jest Pani zdaniem najważniejszym gwarantem powodzenia w pracy?

-    Język angielski: Why should you be considered for this position ?


75

Pytania formalne:

-    dyspozycyjność:....................................

-    oczekiwania płacowe:...........................

-    kiedy kandydat może rozpocząć pracę:

UWAGI:...............................................


Rozmowa ustrukturalizowana może być prowadzona przez jedną lub kilka osób. Składa się ona z następujących etapów1:

-    rozpoczęcie rozmowy,

-    faza orientacji,

-    faza sondowania,

-    zakończenie rozmowy (podsumowanie).

Rozpoczęcie rozmowy decyduje o tym, w jakiej odbędzie się ona atmosferze. Jeśli rozpocznie się bardzo formalnie i z dystansem - może to wpłynąć niekorzystnie na kandydata i w efekcie na mniejszy od możliwego przekaz informacji.

Kompetentne przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej, w tym traktowanie kandydatów z szacunkiem, nie tylko zwiększa prawdopodobieństwo zatrudnienia pracownika spełniającego oczekiwania pracodawcy, ale także wpływa pozytywnie na postrzeganie danej firmy na rynku. Wynika to z faktu, że rozmowa kwalifikacyjna może być pierwszym zetknięciem się kandydata z firmą i wrażenie, jakie wyniesie on z niego, będzie wpływało na wyobrażenie o całej organizacji. Może się również zdarzyć, że nieprzyjęty kandydat będzie w przyszłości klientem lub kooperantem firmy. Gdy, mimo że nie został przyjęty, jednak będzie miał pozytywne wspomnienie o firmie, lepiej będzie układała się ewentualna współpraca. Korzyścią dobrego traktowania kandydatów jest również to, że przy ewentualnym kolejnym naborze będzie prawdopodobnie taka sama lub większa liczba chętnych do podjęcia pracy.

Kolejnym etapem rozmowy kwalifikacyjnej jest tzw. faza orientacji, która służy zorientowaniu się w przyczynach chęci podjęcia pracy i stworzenia stabilnej platformy dla dalszej rozmowy. Zostaną w niej do końca wyjaśnione ewentualne nieścisłości z przedłożonych dokumentów. Dla przedsiębiorstwa istotne jest tu uzyskanie od kandydata odpowiedzi na pytania dotyczące przyczyn zain-teresowania się podjęciem pracy na danym stanowisku czy motywów ubiegania się o nie.

Istotne jest, żeby prowadzący rozmowę umożliwił swobodne wypowiedzenie się kandydatowi, korzystając jednocześnie ze swoich przygotowanych notatek zaczerpniętych z życiorysu i innych złożonych dokumentów. Ważne jest też

1

W. Jarecki, Pozyskiwanie personelu do przedsiębiorstwa. Przewodnik dla firm, PTE, Szczecin 2004, s. 31.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0045 (74) Rozdział 3.1Czym jest numer GTIN? GTIN służy do unikalnej identyfikacji opakowania k
PwTiR093 184 Rozdział 7 z tym skutki prawne analogiczne do wyżej omówionych w odniesieniu do planu o
skanuj0073 2 74 Rozdział 5. z dokładnością do ±0,5% długości początkowej. Stan powierzchni badanego
22329 skanuj0280 74 Rozdział 2 f^Bstawowe koncepcje io widendy, zapewni rozwój podmiotu i nie doprow
Obraz3 2 1_152 ZAKOŃCZENIE dzieliśmy w pierwszym rozdziale - rzeczywiście można odnieść do świata p
skanuj0041 i i Wyróżnione modele pracy edukacyjnej z dorosłymi odnieść można do różnych obszarów edu
File0004 -    PRZERWY ZBYT KRÓTKIE BY DOSZŁO DO CAŁKOWITEGO WYPOCZYNKU -
habermas4 146 Rozdział III które analizowaliśmy, nawiązując do kluczowych haseł Kanta: w ul hm woli

więcej podobnych podstron