Img10311

Img10311



n


29


WYOBRAŹNIA MUZYCZNA

(z tradycji gier sensytywnych — Encountertradition)



CELE

Dzieci uczą się, jak należy się koncentrować przy słuchaniu muzyki. Równocześnie mogą wyćwiczyć poruszanie się po swojej wyobraźni za pomocą muzycznych impulsów oraz uświadomić sobie sprawy zepchnięte do najgłębszej podświadomości i potraktować je jako pierwszoplanowe problemy do usunięcia.

UCZESTNICY

Od lat ośmiu. Im mniejsza jest grupa, tym lepiej.

CZAS TRWANIA Około 10 minut.



POMOCE

Kaseta z muzyką, której dzieci nie znają. Nie powinna ona wywoływać kulturowo jasnych i określonych tematycznie skojarzeń. Może to więc być dawna muzyka gitarowa. Doskonale nadają się kompozycje Heitora Villa--Lobos oraz muzyka barokowa.

O PRZEBIEG GRY

mmml Chcę z wami zająć się dzisiaj słuchaniem muzyki. Każde z was może dać 1 upust swoim myślom, swobodnie puścić wodze fantazji przy słuchaniu muzyki i przekonać się, co przychodzi nam do głowy przy danych fragmentach muzycznych...

Poszukajcie sobie odpowiedniego miejsca i usiądźcie sobie wygodnie... Zamknijcie teraz oczy i nic otwierajcie ich przez najbliższy czas, aż wam powiem, że możecie je znów otworzyć...

Czy siedzicie lub leżycie już całkiem wygodnie?... Spróbujcie uczynić coś, żeby było wam jeszcze wygodniej...

Zacznijcie oddychać bardziej głęboko niż zwykle. Wyobraźcie sobie, że powietrze dostaje się swobodnie do waszych nóg i wpływa do waszych rąk przenikając całe ciało... Wydychajcie zużyte powietrze też bardziej solidnie niż zwykle i zwróćcie uwagę na to, żeby nie pozostało ono w żadnej

postaci jako produkt uboczny w waszym ciele...

Zaraz włączą muzyką. Słuchajcie jej po prostu, jak umiecie. Zacznijcie zagłębiać sią w swoje myśli, pozwólcie, aby wędrowały one swobodnie po waszej głowic. Zaobserwujcie, jakie obrazy powstają w waszej wyobraźni w tym czasie i o jakich rzeczach i sytuacjach myślicie dosyć intensywnie. Macie tak dużo czasu, dopóki gra muzyka...

W tym momencie proszę włączyć muzykę na około 5 minut.

KRYTERIA OCENY

D Jak sią teraz czują?

□    Kiedy, w jakim momencie czułem się szczególnie dobrze i wesoło?

□    W jakich chwilach było mi raczej smutno?

□    Dokąd powędrowały moje myśli?

□    Kiedy, w jakich okolicznościach słucham muzyki zwykle w podobny sposób?

□    Jak przeważnie słucham muzyki?

□    Jakiej muzyki słucham najchętniej?

□    Czy dowiedziałem sią czegoś ważnego i ciekawego o innym dziecku?

pTl DOŚWIADCZENIA

jj$P W tym muzycznym doświadczeniu na fantazję mogą wziąć udział przede ^ wszystkim dzieci, które zwykle są w stanie odprężyć się w takich sytuacjach i potrafią skoncentrować się w swoich myślach na pewnych czynnościach lub działaniach. Te dzieci osiągają najlepsze rezultaty. Osoby mało cierpliwe odnoszą gorsze rezultaty.

Dla tych mniej efektywnych dzieci ważnym byłoby powtarzanie dosyć często tego lub podobnego eksperymentu. Muszą one bowiem nauczyć się odprężać się wewnętrznie. Zależnie od sytuacji życiowej dziecka, świadomość może poddawać mu specyficzne i ważkie tematy do rozważenia. Dzięki przeżyciom muzycznym mogą one wypływać po prostu na wierzch w skojarzeniach dziecka. Jeżeli prowadzący nie czuje, że sprosta temu zadaniu, powinien zrezygnować z tej gry.

85


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Img10288 I 9ORKIESTRA (z tradycji gier sensytywnych — Encountertradition)CELE I W tej zabawie dzieci
13052 Img10292 13ŁAŃCUCH MASAŻU (z tradycji gier sensytywnych — Encountertradition)CELE Ta gra inter
Img10288 I 9ORKIESTRA (z tradycji gier sensytywnych — Encountertradition)CELE I W tej zabawie dzieci
Img10288 I 9ORKIESTRA (z tradycji gier sensytywnych — Encountertradition)CELE I W tej zabawie dzieci
DSCN0230 (2) I 34W KRYJÓWCE (2 tradycji gier sensytywnych — Encountertradition) CELE W tej zabawie i
DSCN0233 (3) WSTYD I DUMA (z tradycji gier sensytywnydi — Encountertradition)CELE W tej zabawie dzie
DSCN0232 (3) ODPRĘŻENIE (z tradycji gier tensytywnych — Encountortradllion)CELE Dzieci mogą sobie uś
Img10319 MÓJ NAJWIĘKSZY SUKCES W OSTATNIM ROKU (K. W. Vopef)CELE Dzieci mogą nauczyć się patrzeć na
Img10309 ««*DŹWIĘKI FANTAZJI (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą w bardziej świadomy sposób skoncentrować

więcej podobnych podstron