32535 MRR6

32535 MRR6



iwummumr,

po większej części wprost niedorzeczne. Jeśli nawet odniósł się przychylnie do niektórych aspektów egzotycznych religii — a w pierwszym rzędzie do religii Wschodu — z wielkim trudem mógłby zrozumieć na przykład sakralność kamieni czy erotykę mistyczną. Pr żyją wszy nawet, że podobne ekscentryczne hierofanie mogą mieć pewne uzasadnienia (można je na przykład uważać za „letyszyzmy”), to i tak okaże się niemal pewne, że człowiek współczesny odwróci się od innych form i zawaha się przed przyznaniem im wartości hierofanii, tzn. uznaniem ich za odmiany sacrum. Walter Otto zauważył w swej książce Die Gótter Griećhenlands, jak trudno człowiekowi współczesnemu uchwycić sakralność „form doskonałych”, która stanowi jedną z kategorii boskości często występującą u starożytnych Greków. Trudność ta pogłębi się jeszcze bardziej, gdy będziemy się starali spojrzeć na symbol jako przejaw sacrum czy też zrozumieć, że pory roku, rytmy i pełnia form (obojętnie jakiej formy) stanowią rozmaite odmiany sakralności. Postaramy się na dalszych stronicach wykazać, że ludzie archaicznych kultur tak właśnie je pojmowali. Im bardziej uwolnimy się od dydaktycznych przesądów i zapomnimy, że tego rodzaju nastawienia klasyfikowano jako panteizm, fetyszyzm, infantylizm itp., tym bardziej uda nam się zrozumieć sens zaprzeszły i obecny sacrum w kulturach archaicznych, a tym samym wzrosną nasze szanse zrozumienia odmian i historii sakralności.

1 Musimy się oswoić z myślą, że hierofanie występują wszędzie, w każdej dziedzinie życia fizjologicznego, ekonomicznego, duchowego i społecznego. W gruncie rzeczy nie wiemy, czy istnieje co! — przedmiot, gest, funkcja fizjologiczna, istota żywa, zabawa itd. — co by gdzieś w ciągu historii ludzkości nie przekształciło się w hiero-fanięjj Całkiem innym zagadnieniem natomiast jest ustalenie przyczyn, które doprowadziły do tego przekształcenia, albo do tego, że owo coś przestało być hierofanią. Ale jest całkiem pewne, że wszyst-ko to, czego człowiek się dotknął, co odczuł, napotkał lub pokochał, mogło się stać hierofanią. Wiadomo na przykład, że na ogół gesty, tańce, zabawy dziecięce, zabawki itd. mają pochodzenie religijne; były one ongiś gestami czy przedmiotami kultowymi. Wiadomo również, że instrumenty muzyczne, architektura, środki transportu (zwierzęta, wozy, łodzie itp.) były pierwotnie przedmiotami i czynnościami sakralnymi. •< Chyba nie istnieje żadne znaczniejsze zwierzę ani

i?


2 — Traktat o historii religii


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
MRR6 iwummumr, po większej części wprost niedorzeczne. Jeśli nawet odniósł się przychylnie do niekt
MRR6 iwummumr, po większej części wprost niedorzeczne. Jeśli nawet odniósł się przychylnie do niekt
U źródeł neokantyzmu 183 próba szczegółowej i po większej części nowej prezentacji logiki, 1837),
SNC03763 Lokalne czynniki klimatu „ Kraj nasz, bitny po większej części poza granicą uprawy winorośl
page0026 Zachodnich 52.6$, w sądach gminnych, po większej części wybieralnych z obywateli krajowych
page0551 543Skorupiaki znaczona. Odwłok stanowi tylną część ciała złożoną z pierścieni po większej c
scandjvutmp11201 236 L Malaje, w ogólności, żyją wielożennie: mężczyźni, po większej części, prawie
9. PRO CHRISTO—WIARA I CZYNStr. 639 internatów znakomicie. Po większej części powstają one na wsi lu
10578601 132 podsciółka nasiąka gnojówką, która przez to po większej części zostaje w oborniku. Tę
IMGY47 (3) 192 Z. KRASIŃSKI: IRYDION wszystko sobie wyobrażający, były to po większej części wyobraź
70 podlejszych warstw społeczeństwa należeli. Byli to    e po większej części
10578 101 87 Oprócz ziemniaków zbadano po większej części inne pokarmy, a nadto znane są dokładnie
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH495 I lisy i niedźwiedzie białe pożerają je po większej części. Osoby
scandjvutmpbc01 181 także przytoczyć ludy północne odziane po większej części roślinne-mi tkaninami

więcej podobnych podstron