DSC03768

DSC03768



18 Irena Bukowska-FIorcńska

przełomie z wiekiem XX. zwanym przez historyków najpierw okresem pary i koksu, później wzmożonej industrializacji, przyspieszył postęp techniczny, wywołując gwałtowny proces urbanizacji kultury. W tym czasie odnotować można początki degradacji górnośląskiego ekosystemu. Wiele wsi, w których powstały kopalnie i towarzyszące im zakłady, zmieniały się w osady o charakterze przemysłowym. Ich mieszkańcy, trwający dotychczas w ścisłej symbiozie z przyrodą, utrzymujący się z uprawy roli, hodowli zwierząt, żyjący w rodzinnej wspólnocie pracy i świętowania, zmuszeni zostali do zmiany swego stylu życia. Pojawienie się nowych możliwości pracy dla mężczyzn, tym samym innej alternatywy źródeł utrzymania dla rodziny, rozbijało wspólnotę rodzinną. Konieczność dochodzenia do nieraz odległych miejsc pracy, w innych miejscowościach, była powodem rzadkiej obecności mężczyzn w domu. Rozwijające się górnictwo i przemysł wchłaniały coraz więcej chętnych do takiej pracy. Społeczności wiejskie ulegały wewnętrznemu podziałowi. Zmniejszała się gwałtownie liczba rodzin żyjących z rolnictwa, zwiększała natomiast liczba mężczyzn zależnych od pracy poza domem, od zarobków w przemyśle. Zmieniał się rytm życia i rytm dnia, dzielony teraz na czas pracy i czas niepracy (czas wolny po pracy — kategoria dotąd nieznana). Regresowi ulegała zależność od ziemi, dotąd najwyższej wartości, na rzecz nowej wartości, jaką stał się pieniężny zarobek i kopalnia czy zakład przemysłowy. Czynnik ekonomiczny umożliwiający zaspokojenie potrzeb egzystencjalnych burzył dawne struktury społeczne i kulturowe, inicjując nowe. Systematyczne zwiększanie produkcji12 i związana z tym potrzeba skupienia w pobliżu zakładów większej liczby siły roboczej przyczyniły się do budowania wielorodzinnych domów13.

Ludzie zaczęli z konieczności dostosowywać się do nowych warunków i nowych sytuacji. Był to pierwszy etap adaptacji w nowo tworzonym środowisku kulturowym i społecznym oraz w zmieniającym się wskutek przemysłowej degradacji środowisku przyrodniczym. Obcą przestrzeń mieszkalną, dzieloną z innymi mieszkańcami kamienicy, trzeba było oswoić, uznać za własną. Ułatwiał to fakt, że w kamienicach mieszkały dwu- i trzypokoleniowe rodziny, zwane z niemiecka familiami. Nazwanie tych domów „familokami” było jedną z form oswajania obcej przestrzeni. Podobnie „zidlongami” nazwano parterowe 2—4-rodzinne domy w małych ogródkach, zasiedlane przez pracowników wyższych rangą górniczą, a dzięki zasiedzeniu w nich nierzadko spłacanych i przejmowanych na własność.

12    Potrzeby państwa pruskiego, później Niemiec przygotowujących się do wojny.

13    Całe kolonie wielorodzinnych, 2—3-piętrowych kamienic budowali przede wszystkim właściciele kopalń i hut, kierując się własnym interesem; niektóre budynki wznosili bogaci gospodarze, a ich mieszkańcy zatrudnieni w przemyśle mogli odrabiać czynsz w naturze, tj. wykonując prace połowę. Tworzyła się w ten sposób podwójna zależność egzystencjalna. Zob. I. Bukowska-- F1 o r e ń s k a: Społeczno-kulturowe funkcje tradycji w społecznościach Industrialnych Górnego Śląska. Katowice 1987, s. 74.

Oswajano też, przerabiając gwarowo słowa technicznego pochodzenia (i nie tylko), niemieckie nazwy przedmiotów, części ubioru.

Specyfika wykonywanej pracy w stałym poczuciu zagrożenia zdrowia i życia w kopalni, wynikającego z możliwości zawalenia się górotworu, wybuchu gazu pod ziemią, w ciemności rozświetlonej lampą, w hucie w pobliżu „żywego” ognia przy wytopie, obróbce technicznej — stwarzała konieczność określonych norm zachowań, pracy w zespole. Niezbędne były: ostrożność, współodpowiedzialność, specjalne umiejętności i precyzja w wykonywaniu pracy, przestrzeganie hierarchii stanowisk i szacunek dla starszych rangą — wszystko to inne niż organizacja pracy „na swoim”, inne niż na wsi struktura grupy pracującej. Utrwalane pracą nawyki, zachowania i postawy przenikały do życia codziennego społeczności przemysłowej. Miały wpływ na tworzenie się nowych form społecznych więzi pozarodzinnych. Wszystko to z jednej strony zburzyło dotychczasowy sposób życia, z drugiej zaś było czynnikiem, który oddziaływał na tworzenie się, także w miejscu zamieszkania, nowych struktur społecznych, norm, zwyczajów i zachowań w życiu codziennym. Teraz rytm dnia wyznaczały godziny wyjścia do pracy i powrotu z niej wszystkich prawie mężczyzn. Określony sposób „zagospodarowania” czasu ich nieobecności w domu musiały przyjąć kobiety, odpowiedzialne z kolei za wychowanie dzieci, gromadzenie i przygotowanie pożywienia, utrzymanie ładu i czystości. Tydzień kończył się (jeszcze na początku XX udeku) sobotnią wypłatą, a w domu „pucowaniem” (starannym sprzątaniem) mieszkania, obowiązkowym niedzielnym świętowaniem i przestrzeganiem obowiązków religijnych całorocznych. Praca mężczyzn podporządkowywała więc przez dziesiątki lat rytm i styl życia wielu pokoleń.

Można zatem powiedzieć, że kopalnie i przemysł górnośląski, mimo okresowych zahamowań i kryzysu gospodarczego w przeszłości (pierwsza połowa XX wieku), od początków XIX wieku do lat siedemdziesiątych XX wieku były nie tylko podstawowym źródłem utrzymania zapewniającym egzystencję żyjącym tu ludziom, ale czynnikiem kulturotwórczym, budującym specyfikę systemu kulturowego tutejszych społeczności industrialnych.

Degradacja miejscowego ekosystemu w jego sferze biologicznej i przyrodniczej widoczna stała się tu dość szybko i systematycznie się pogłębiała. Wydobywanie węgla najpierw spowodowało tworzenie się zapadlisk gruntów, występowanie na powierzchnię wód podziemnych (wypychanych uwolnionym w chodnikach podziemnych metanem) i powstawanie zalewisk, których często słone wody niszczyły drzewa i inną roślinność (do dziś widoczne np. w okolicy Zabrza, Knurowa). Następowało też „uciekanie” zdrowotnych wód z leczniczych źródeł solankowych (Jastrzębie Zdrój, Tuza i inne). Tak zwane tąpnięcia (zapaść podziemna górotworu wywołująca lokalne zatrzęsienie się ziemi) powodowały pękanie ścian domów, uszkodzenia nawierzchni ulic, niszczenie tras tramwajowych. Od początku wydobywania węgla w trakcie jego sortowania odrzucano zbędne kamienie i łupek, a następnie wraz z przepalonym z koksu w hutach żużlem


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
18 Irena Bukowska-Floreńska Śląskiego i Żywieckiego, zwłaszcza instrumentarium ludowego), prof. UŚ d
DSC03770 22 Irena Bukowska-FJoreńska przetwarzanego przez dziesiątki lat i dostosowywanego do potrze
DSC03767 16 Irena Bukowska-Florcńska Czym jest ekologia? Pojęciem tym obejmuje się przede wszystkim
DSC03771 24 Irena Bukowska-Floreńska (np. w Czechach), wielu odeszło na przyspieszone lub pomostowe
DSC03772 iO Irena Bukowska-Floreńska ratora1. W ludziach załamało się poczucie własnej wartości, pop
DSC03766 Irena Bukowska-Florenska Uniwersytet Śląski w Katowicach Instytut Etnologii i Folklorystyki
DSC03769 Irena Bukowska-Floreńska £U przewożono je na coraz to wyższe składowiska, tzw. hałdy. Przet
skanuj0005 (311) Dyplomacja Do przełomu XIX i XX w. amerykańska polityka zagraniczna była dość prost

więcej podobnych podstron