76 (113)

76 (113)



2.    Rozwiązanie zadania rysunkowo. Podobnie juk poprzednie rozwią/a-nic, ale na rysunku.

3.    Rozwiązanie za pomocą rysunku schematycznego, w postaci długiego prostokąta podzielonego na 20 równych części, z zaznaczeniem przeznaczenia tych części.

4.    Rozwiązanie na kolorowych liczbach. Układamy klocek 20 lub dwa klocki po 10 i pod spodem klocki 9 oraz od końca 5 Dopasowany w środku klocek 6 daje rozwiązanie.

5.    Rozwiązanie na zbiorach w schematach Venna. Utworzenie dwóch i potem trzeciego podzbioru.

6.    Rozwiązanie na osi liczbowej. Zaznaczenie strzałkami operacji i kierunku.

7.    Rozwiązanie za pomocą grafu. Projekty grafów mocą b\ć do tego zadania ró/.nc.

8.    Na drzewku (syntetycznym).

9.    Rozwiązanie za pomocą formuły matematycznej i doprowadzenie dc wzoru. Najpierw pojedyncze dwa działania, a potem wzór w jednyni za pisie.

10. Rozwiązanie za pomocą równania (ułożenie równania i jego rozwiązanie).

Rozwiązywanie zadania kończyć sic powinno zawsze sprawdzeniem wyniku (dyskusja, analiza) z treścią zadania, jego pytaniem i przewidywanym wcześniej (szacowanym) rezultatem. Dopiero potem należy całym zdanietr ułożyć i zapisać odpowiedź (rozwijanie języka matematycznego).

2.8.4. Układanie i przekształcanie zadań

Układanie zadań tekstowych pozwala uczniom wchodzić w rolę auto ra. Warunkiem powodzenia są dobrze funkcjonujące u uczniów proces} syntezy złożonej i język matematyczny. Ułożenie bowiem zadania wy mag! zebrania pewnych danych w całościową strukturę i wyrażenia jej słownie W układaniu zadań możemy juz od klasy I stosować następujące form; pracy:

a)    układanie zadań do: przeżytej sytuacji, konkretów, ilustracji, schematu pytania (pytań), odpowiedzi:

b)    układanie zadań do: matematycznego zapisu treści zadania, grafu formuły matematycznej wzoru, równania;

c)    uzupełnianie danych w zadaniu z lukami i pytania (pytań). Układanie zadań łączy się ściśle z ich przekształcaniem i pr/.ercdagowy

wanic w kierunku ich rozwijania i rozbudowywania lub upraszczania. W tym zakresie można stosować następujące formy pracy: i) kilkakrotne zapisywanie lego samego zadania ze stopniowym dołączaniem (lub odłączaniem) kolejnych danych, warunków lub niewiadomych;

0 przeredagowanie (przekształcanie) niektórych części zadania z użyciem sformułowań równoważnych (lub celowo odmiennych), takich jak: zmiana pytania, danych, sytuacji i tematyki oraz struktury;

) zamiana danych na niewiadome i odwrotnie;

1) poszukiwanie w treści zadania i w podanym rozwiązaniu związków i działań, które musiały wystąpić w trakcie rozwiązywania zadania;

) zastępowanie liczb w zadaniu symbolami literowymi i odwrotnie, podstawianie do zadań z symbolami literowymi odpowiednich liczb ilp.

.'.8.5. Ważniejsze środki dydaktyczne przy rozwiązywaniu zadań tekstowych

sylwetki (żetony) konkretnych przedmiotów do ilustrowania zadań na tablicy flanelowej i magnetycznej, plansze z ilustracjami do zadań,

zestawy zadań na planszach (treść lub treść i ilustracja), kolorowe liczby, klocki Dienesa, patyczki logiczne, geoplan, patyczki. Uczniany, liczydło klasowe i inne, kartoniki z cyframi i znakami działań,

stemple konkretnych przedmiotów, grafów, schematów Venna. organi-gramów, osi liczbowych, tabelek funkcyjnych,

kartki w kopertach / różnymi poleceniami do samodzielnej pracy uczniów.

płytki PCW, kolorowa kreda, różne miary i liniały, kartoniki imitujące monety i banknoty, waga z odważnikami, naczynia itp.

7.8.6. Projekt rozkładu materiału nauczania

Dział Prosie zadania tekstowe realizujemy już od 7-8 tygodnia nauki pi zez cały rok szkolny, wiążąc go z innymi działami programu. Pamiętamy udnak o pewnych typach podejścia do zagadnień i stopniowego realizowania coraz bardziej skomplikowanych zagadnień związanych z zadaniami tekstowymi, ciągle na nowych, dalszych treściach i w oparciu o nowe, coraz ./ersze związki i zależności między liczbami. A oto przykładowe tematy tego cyklu, występujące (i czasami powtarzające się) w różnych działach;

149


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG96 (6) i) Na rysunku pokazano przekrój poprzeczny przez *°rtec c km na N od jeyo czoła. W miejsc
Image264 Rozwiązanie podobne do poprzedniego polega na zastosowaniu dekad pierścieniowych (rys. 4.29
112 113 (5) 112 ćwiczenia i wyjaśnienia POMOSTY ZNACZKNIOWK Niektóre zadania wyglądają podobnie jak
PraWOi
Obraz0 (28) Zadanie 34 Dla belki wołno£0(jpartej i obciążonej jak na rysunku 2.34a wyprowadzić wzor
DSC02447 (Kopiowanie) 0-2 Zadanie Rysunki przedstawiaj wycinki schematycznego przekroju poprzecznego
23 luty 07 (146) mi,Jsi B 2 Rozwiązanie Mechanizm, podobnie jak poprzednie, składa się z członu napę
skanuj0023 (70) Wymiary podobne jak poprzednio, a mianowicie długość około 60 mm, wymiary górnej pła

więcej podobnych podstron