Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (18)

Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (18)



Joe6 Collados Zorragulno

■ 2,8. Wiek młodzieńczy

Ten etap naszego życia sytuuje się między dziecin, stwem, którego jest kontynuacją, a wiekiem dorosłym. Obejmuje mniej więcej okres od 14 do 18 roku życia, choć granice te są nieprecyzyjne i zmienne— zależą od płci, warunków geograficznych i środków socjoekonomicznych, które warunkują rozwój osoby. Okres ten określono zą pomocą popularnych wyrażeń takich jak „okres niewdzięczny”, ,>głupi wiele” etc., nawiązują# do przemian ciała i psychiki, które mają miejsce od dwunastego* trzynastego do dziewiętnastego! dwUdzie* stego roku życia.

Zmiany psychofizjologiczne, które charakteryzują okres młodzieńczy, są dobrze znane1. W wymiarze psychologicznym budzi się i rozwija seksualność, dok® nuje się potwierdzenie zainteresowań zawodowych i społecznych, budzi się pragnienie wolności i osobowej autonomii oraz pojawiają się impulsy wzbogacające życie uczuciowe. Z drugiej strony, dokonuje się zróżnicowanie inteligencji, konkretyzują się poszczególne zdolności oraz wzrasta umiejętność myślenii abstrakcyjnego.

Podstawowymi zadaniami okresu młodzieńczego jest umożliwienie rozwoju poznania zdolności! możliwości tkwiących w każdym człowieku w taki sposób; żeby pozwoliły one osobie stopniowo dokonywać wy boru przyszłości oraz podjąć odpowiedzialność związaną z dorosłym życiem. Równocześnie inną funkcją

wieku młodzieńczego jest coraz głębsze poznawanie ludzkiej natury (zaczynając od introspekcji i poznania siebie samego) i zacieśnienie relacji z ludźmi i relacji socjokulturowych. Młody człowiek potrzebuje znaleźć, poza swoją rodziną, inne struktury wychowawcze i społeczne (uniwersytet, praca, stowarzyszenia), które pozwolą mu dalej się rozwijać i formować. Kiedy brakuje organizacji socjokulturowych i wychowawczych tego typu, zwiększa się liczba młodych ludzi nieprzystosowanych, zepchniętych na margines, o skłonnościach przestępczych. Ich entuzjazm i życie uczuciowe ulega wyjałowieniu, a ambicje i marzenia co do przyszłości ograniczają się do egoizmu i bezpośrednich interesów.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (21) Josś Collados Zorragulno _    ■ ga na przykład
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (5) Jose Collados Zorraguino Gdy rodzice zapytali, co się dzieje,
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (10) JosS Collados Zorraquino nastrój zmienia się gwałtownie (od s
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (11) Jose Collados Zorraqulno. wyleczenia. Musimy dojść do XX wiek
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (13) Josd ©ollados Zorraguino---—-__DEPRESJA U DZIECI I MŁODZIEŻY
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (14) Jose Collados Zorraquino przyspieszone tętno etc.), których z
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (17) Jos 6 Collądos Zorr*qulno słabo zbadany. Nie dysponujemy nawe
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (1) Jo*f Collado* Z.orraquino Depresja    < u dz
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (20) Josfl Colladot Zorraquino    ----------- , J?
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (22) Jos6 Collados Zorraąufno i braku, komunikacji. Zwykła się rów
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (23) Josó Collados Zorraąulno > wypracować odpowiednią kliniczn
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (28) Josś Collados Zorraqu1no Najwybitniejszymi dziś klasyfikacjam
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (33) Josó Collados Zorraquinć>. stwa dzieci zwiększyły się trzy
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (36) Jasa Colladoi Z< dziej nie można opisać jego udziału w pat
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (38) josć Collados Zorraqoino. wlenie się zachowań depresyjnych w
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (3) Josó Collados Zorraquino______ „W USA na przykład 12% z sześci
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (40) Jat* Collados Zorraqulno względu na hospitalizację etc., okre
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (46) Joa6 Collados Zorraquim farmakologicznymi, a konkretnie imipr
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (47) Josó Collados Zorraqulno. Później opiszemy szczegółowo najlep

więcej podobnych podstron