Drzewo życia8

Drzewo życia8



był to potwór rodzaju żeńskiego o wyglądzie wielkiego gada, posiadający psią głowę z kłami i łapy z ostrymi pazurami. Pysk lamji miał być tak wielki, że mogła połknąć człowieka lub zwierzę. Często przypisywano jej kilka (trzy lub dziewięć) głów. Miała ponadto skrzydła z błony i ciało pokryte łuskami Wszystkie wymienione istoty, mimo różnych nazw, charakteryzowały się bardzo podobnymi, a często identycznymi cechami i dla ułatwienia używać będziemy dalej tylko nazwy smok. Także pochodzenie smoków jest zasadniczo jednakowe w całej Słowiańszczyźnie. Powstają zwykle z węży (oraz żmij z nimi utożsamianych, a sporadycznie nawet jaszczurek), którym wyrasta kilka głów oraz skrzydła, jeżeli przez określony czas nie widzą człowieka i nie słyszą ludzkiego głosu. Zanotowane w południowej Polsce wierzenie przypisuje także żabom możliwość metamorfozy:

Smoki [...] tworzą się w dwojaki sposób: albo z żaby albo z węża wielkiego co ma żółte zauśnice, którego uważają — relacjonuje badacz —za jadowitego. Wąż tak: lub żaba musi dziewięć lat nie słyszeć dzwonu i nie widzieć człowieka ani żadnego bydlęcia domowego. O wiele gorszy i straszniejszy jest smok z żaby niż z węża. Wężowi bowiem urosną tylko nogi, a ogon przemieni się w strzałę, żabie zaś, ponieważ ma już nogi, urosną skrzydła i dwa ogony ze strzałami1.

Smoki zamieszkiwały jeziora, rzeki, morza, mogły przebywać na bagnach i w chmurach, z którymi je niejednokrotnie utożsamiano. Były niebezpieczne dla ludzi, przede wszystkim ze względu na posiadaną zdolność „zamykania” — pochłaniania i magazynowania w sobie — wody. Dzięki temu mogły wywoływać grożące powodzią ulewy bądź powodować susze. Przypisywano im też sprowadzanie gradów i wichur, niszczenie pól i pożeranie kwitnących zbóż.

31

1

J. Traczyk: Z okolic Babiej Góry. „Wisła” 1895 Lii 77.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Drzewo życia3 bóstwa, to ogólne wierzenia o świecie, a tym bardziej leżące u ich podstaw kategorie
Drzewo życia5 polskiego — to wiecznie zielone drzewo żywota, znak życio-dawczej siły słońca, chroni
Drzewo życia0 był odwracalny. Biegł nie po linii prostej, lecz po okręgu, wracając ciągle do punktu
Drzewo życia3 kakrowto pros kstotyc. Był* to «r aaaacfc mjtotodk »l«ros Mf fes** - » tjp «lpii Atot
Drzewo życia7 nie kobiety nie przędą, bo czynią to wtedy „siwilije” (sibiele? — rodzaj boginek). Te
a do zadania 14. Był to okres, w którym Polska przedtem prawie całkowicie odcięta od życia kulturaln
Drzewo życia5 że mimo to ukazuje się ona jako względnie spójny system, a nie luźny zbiór wierzeń i
Drzewo życia7 /MUy/ Nit «q to próbki monologu zbłąkanej wyobraźni postawionej przed niepojętym
Drzewo życia4 ludów słowiańskich jeszcze w początku XX wieku, to bez względu na pochodzenie, musiał
Drzewo życia0 się już w jego wyglądzie — pół ptaka pół węża, czy też ptaka z wężowym ogonem. Ptaki
Drzewo życia2 bieskie, natomiast u drugiego cechy gadzie — chto-niczno-akwatyczne. Dwoistość natury
Drzewo życia3 Wiedza o budowie kosmosu Świat stoji na takiej okropelnej rybie, a cale usposobienie
Drzewo życia1 rzadko, ale za to w najmniej oczekiwanych sytuacjach. Weźmy motywacje zakazu wyrzucan
Drzewo życia5 r/jtwa o fwoibąj, Czjżaj śmrw** V> rszejk ;ski zefc z ptosirsmńź? ^ to przypiaKTi^
Drzewo życia 7 szybciej i łatwiej to spostrzegamy, jeśli — jak zauważają autorzy cytatu — istotnie o
Drzewo życia2 przystrzygać, co to takiego, i siad z drągiem pod kopąm. Tak wysed z wody topielec, s
Drzewo życia3 ro cały kosmos rządzi się tym prawem, to czyż człowiek jest wyjątkiem i umierając zni
Drzewo życia6 wodne pragną w pełni uczestniczyć w kosmicznym rytmie życia, lecz nie jest to możliwe
Drzewo życia7 chowanie ich w ziemi, powrót do macierzy. Stwierdzenie to tylko pozornie jest bezsens

więcej podobnych podstron