ET0

ET0



20 Rozdział 1. Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych

•    posiadanie własnych metod badawczych,

można jednoznacznie dokonać oceny samodzielności tej dyscypliny.

Można uznać, że ekonomika turystyki spełnia pierwszy warunek, gdyż ma samodzielny przedmiot badawczy, jest nim gospodarka turystyczna (tabela 1.1) lub, w nieco szerszym ujęciu, procesy zachodzące na rynku usług turystycznych. Procesy niniejsze mogą być także badane przez pozostałe nauki o turystyce, w zakresie odpowiadającym poszczególnym dyscyplinom.

Drugi warunek nie jest spełniony, gdyż ekonomika turystyki, jako dyscyplina podrzędna ekonomii, wykorzystuje kategorie, prawa i prawidłowości ogólnoekonomiczne, odnosząc je do specyfiki funkcjonowania turystyki jako sektora gospodarczego.

Podobnie nie jest spełniony warunek trzeci, gdyż ekonomika turystyki wykorzystuje metody badawcze ogólnonaukowe (np. analizę i syntezę, metody heurystyczne), a przede wszystkim metody o charakterze ekonomicznym i społecznym (np. ilościowe, dcmosko-pijne).

Można zatem jednoznacznie stwierdzić, że ekonomika turystyki nie jest nauką, ale, jak już wskazano w definicji, jest to dyscyplina badawcza ekonomii.

Badania szczegółowe prowadzone przez ekonomikę turystyki dotyczą następujących grup zagadnień:

•    terminologii turystycznej, w tym kategorii ekonomicznych dotyczących turystyki,

•    miejsca turystyki w gospodarce narodowej,

•    gospodarki turystycznej,

•    rynku usług turystycznych (popytu turystycznego, podaży turystycznej, produktu turystycznego),

•    polityki turystycznej,

•    przedsiębiorstwa turystycznego,

•    regionalnych aspektów rozwoju turystyki,

•    turystyki międzynarodowej.

Bardziej szczegółowo badania prowadzone przez ekonomikę turystyki przedstawia A.S. Kornak. Według niego ekonomika turystyki zajmuje się:

•    badaniem i przedstawianiem mechanizmów pojawiania się ruchu turystycznego, a przede wszystkim ekonomicznych przesłanek terytorialnego i czasowego przemieszczania turystów,

•    badaniem typowych dla turystyki metod i form działania,

•    badaniem prawidłowości występujących w produkcji, udostępnianiu i konsumpcji dóbr i usług turystycznych,

•    stosowaniem form rachunku ekonomicznego w sektorze turystycznym,

•    określaniem stopnia efektywności rynku, organizacji, metod zarządzania i polityki państwa,

•    przedstawianiem zagadnień i zjawisk turystycznych w skali międzynarodowej, krajowej, regionalnej, lokalnej, branżowej i poszczególnych przedsiębiorstw1.

Zakres badawczy ekonomiki turystyki wynika, jak już zaznaczono, z powiązania turystyki z innymi sektorami gospodarczymi. Należy bowiem pamiętać, że turystyka

1

A.S. Kornak. Ekonomika turystyki, Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacyjne, Bydgoszcz 1999, s. 7-10.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ET3 Rozdział 1Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych 1.1. Zadania badawcze nauk
ET0 40 Rozdział 3. Funkcje turystyki można wyróżnić funkcję polityczną i urbanizacyjną (ze względu
ET0 80 Rozdział 6. Popyt turystyczny Drugą istotną barierą w zaspokajaniu potrzeb jest dochód. Zasp
ET 0 90 Rozdział 6. Popyt turystyczny •    roczny cykl wahań, w ramach którego wyróżn
ET0 100 Rozdział 6. Popyt turystyczny •    rodzaju i lokalizacji miejscowości
ET0 110 Rozdział 7. Podaż turystyczna charakterystyczną cechą produktu jest podporządkowanie jego e
ET0 120 Rozdział 7. Podaż turystyczna głównie z usług naprawy i konserwacji środków transportu (row
ET0 190 Rozdział 11. Turystyka międzynarodowa Wariant I jest najprostszy i nie budzi wątpliwości. D
ET4 14 Rozdział 1. Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych Tabela 1.1. Zadania badawcze n
ET6 16 Rozdział 1. Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych miejsca subdyscyplin (ekonomik
ET8 18 Rozdział 1. Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych W praktyce odnosi się więc do
ET0 30 Rozdział 2. Podstawowa terminologia turystyczna Rysunek 2.2. Kryterium wyróżniające turystów
ET0 50 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki wyjścia do dalszych dyskusji. Skorelowanie zakr
ET0 60 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki wskazują jednak na konieczność traktowania sekt
ET0 70 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Stosunki równoległe zachodzące między przedsiębiorstwa
ET0 130 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych stałe są o wiele wyższe, co utrudnia stosowanie elasty
ET0 150 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych badaniem opinii konsumentów) - SMART. Metoda ta pozw
ET0 160 Rozdział 10. Polityka turystyczna Polityka turystyczna jest to także działalność polegająca
ET0 170 Rozdział 10. Polityka turystyczna z. planem promocji opracowywanym przez organizację. Dział

więcej podobnych podstron