30375 IMG432 (3)

30375 IMG432 (3)



wro - 2 19951

13. ORGANIZACJA I ZABEZPIECZENIE RUCHU

ULI. PODSTAWOWE WYMAGANIA

ULI.I. Uraibeniami organizacji i ahr^woenii ruchu są: znaki drogowe, sygnalizacja świetlna i ćbwsęk o« j. oOnHknic dróg, osłony pizedwolśnieniowe, poręcze i barieiy ochronne. cwrodnrnie dla piecach, ogrodzenie pasa drogowego, objazdy tymczasowe i ob-podyawanjae

Otfmacmrm i adtąwaait rudni majy <m cak zapewnienie bezpiecznego i sprawnego ko-rmamaa 1dagi pnąc msrtaskśck jej utydummików.

UiU Unądarria organizacji i zabezpieczenia mchu oraz warunki ich lokalizacji powinny twe uwzględniane pm projektowaniu geometrii dróg, skrzyżowań i gazdów.

hnapaw Sogomr pmsur bvC czytelne dla uczestników ruchu, a urządzenia organizacji poumaą M tkmtmmm u^pomagająnmi i uzupełniającymi te rozwiązania.

1X2. ZNAKI DROGOWE

1X2.1. Zna ki drogowe są urządzeniami organizacji ruchu, które należy stasować według fok-twjauA penach. gdyż nadmiar znaków powoduje ich deprecjację.

1X12 Na tkodat stosuje ssę następujące znaki i sygnały drogowe:

-    flaki pionowe i pozwane.

-    sygnały świetlne nadawane pm urządzenie umieszczone na drodze,

-    tiynah dźwiękowe wysyłane przez urządzenie umieszczone na drodze,

-    mato kilometrowe. hektometrowe i znaki związane z oznaczeniem ciągu drogowego.

1V2 V SpmwnuSź i bezpieczeństwo ruchu nie mogą być zakłócane obiektami, które odwracają lob nnpraaiają uwagę kierującemu pojazdem. Z tego powodu poza obszarem zabudo-n>n nie należy umieszczać reklam i tablic infonnacyjnych nie związanych z organizacją rudni w odkgkha óo 50 m ad krawędzi jezdni

Na otmn ■brfnwtjm Hwnir reklam i tablic informacyjnych w pasie drogowym wymaga zgody zarządzającego drogą. W tym przypadku nie należy:

-    mani reklam i tablic informacyjnych przy wlotach do miast, w miejscach utrudniających czywlacić informacji drogowskazowej.

-    stosować reklam tsncilnjch (stałych i pulsujących) rozpraszających uwagę uczestników rucha drogowego.

-    stmac reklam i tabhc informacyjnych w pobliżu znaków, sygnalizatorów drogowych, śtąkaas i przejść tfla pieszych.

13X4. Treść reklam i tabhc informacyjnych ustawianych na terenie MOP powinna być wido an» tyko z tego terenu.

IVŁł Zasady i warunki manua znaków drogowych aą podane w (14].

13-3. SYGNALIZACJA ŚWIETLNA I DŹWIĘKOWA 1334. Dla potrzeb sterowania ruchem na drodze są stosowane następujące typy sygnalizacji:

-    ogólna na skrzyżowaniu,

-    dla pieszych poza skrzyżowaniem,

-    dla rowerzystów,

-    na pasie o zmiennym kierunku ruchu,

-    do sterowania ruchem wahadłowym,

-    w miejscach wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych,

-    przy wjeżdzie na ruchomy most lub prom,

-    na odcinku drogi, na którym wykonuje się roboty.

Stosowanie sygnalizacji dla tramwajów i na przejazdach kolejowych regulują odrębne przepisy.

1333. Zastosowanie sygnalizacji nie może spowodować pogorszenia bezpieczeństwa ruchu i powinno zapewnić uzyskanie co najmniej jednego z następujących efektów:

-    poprawę warunków ruchu relacji podporządkowanych,

-    ułatwienia dla ruchu tranzytowego lub dla ruchu pieszego.

Na drodze poza obszarem zabudowanym zastosowanie sygnalizacji Świetlnej, jako elementu nietypowego dla dróg, wymogą oznakowania uprzedzającego oraz ograniczenia pnędkolci na wiolach.

1333. Stosowanie sygnalizacji ogólnej na skrzyżowaniu może być uzasadnione, gdy.

-    pełna kanalizacja wszystkich wlotów na skrzyżowaniu nie zapewnia na wlocie podporządkowanym wymaganego poziomu swobody ruchu,

-    nie ma możliwości uzyskania wymaganego poziomu swobody ruchu innymi środkami inżynierii ruchu.

Środkami inżynierii ruchu mogą być: zmiana organizacji ruchu, eliminacja wybranych relacji mchowych, zmiana lokalizacji przystanków komunikacji zbiorowej lub wprowadzenie bezkolizyjnego przejścia dla pieszych. Alternatywą skrzyżowania z sygnalizacją Świetlną może być wprowadzenie skrzyżowania typu rondo.

133.4. Zastosowanie sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej na przejściu dla pieszych poza skrzyżowaniem maże uzasadniać:

-    brak warunków dla swobodnego przekroczenia jezdni przez pieszych,

-    koncentracja ruchu osób niepełnosprawnych i dzieci,

-    występowanie wypadków z pieszymi

1333. Warunki stosowania oraz zasady projektowania sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej podano w [17] i [61].


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
80669 IMG429 (3) WPD-2 1995 r,12. URZĄDZENIA USPRAWNIENIA RUCHU ILI. PODSTAWOWE WYMAGANIA ILI.I. Do
•    drogi, •    urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego i
•    drogi, •    urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego i
schemat zabezp ruchu z GSO f,^n u rów’ ział Gł6wn®90 Elektryka
Teoria ruchu teleinformatycznego - podstawowe pojęcia Strumień zgłoszeń ■ Strumień zgłoszeń
8 PRAWDA O KWESTYI RZYMSKIEJ. zabezpieczymy wszystkimi gwarancyami, których wymagaj a religijne inte
456 SPRAWOZDANIE Z RUCHU REUIGIJNEGO, tnika wymaga, aby jego żona tylko wyjątkowo do fabryki mogła b
kat C 66 PODRĘCZNIK KATEGORIA C Pojazd zarejestrowany za granicą dopuszcza się do ruchu, jeżeli odpo
Ekologiczne zagadnienia odwodnienia pasa drogowego od natężenia ruchu. Na podstawie przeprowadzonych
317 (10) 17. SPECYFIKA NAWIGACJI OCEANICZNEJ Zabezpieczenie surowcowe krajów uprzemysłowionych wymag
-SEZ&ę&B&mmjnAjn11. URZĄDZENIA DLA RUCHU [>ij, 11.1. PODSTAWOWE WYMAGANIA 11.1.2.
Obraz37 WYKAZ PRZYKŁADOWYCH TEMATÓW PREZENTACJI ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

więcej podobnych podstron