13704 Scan 120303 0013

13704 Scan 120303 0013



178 Rozdział VII. Samorząd terytorialny

opiniuje wykonanie budżetu oraz występuje z wnioskiem do sejmiku województwa w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi województwa. W jej skład wchodzą wyłącznie radni, w tym przedstawiciele wszystkich powołanych w danej kadencji sejmiku klubów. Członkostwa w komisji rewizyjnej nie można łączyć z funkcjami marszałka województwa, przewodniczącego i wiceprzewodniczących sejmiku województwa, a także radnych będących członkami zarządu województwa.

Status prawny radnego, obejmujący w szczególności zakres nałożonych oraz przydanych radnemu obowiązków i uprawnień, jak również ustawowe zakazy łączenia funkcji radnego i wykonywania określonej działalności pozostają adekwatne do rozwiązań obowiązujących w tym przedmiocie na szczeblu samorządu gminnego.

2. Zarząd województwa

Funkcję organu wykonawczego w województwie sprawuje zarząd województwa. W skład zarządu, liczącego 5 osób, wchodzi marszałek województwa jako przewodniczący, wicemarszałek lub 2 wicemarszałków i pozostali członkowie. Zarząd województwa, w tym marszałek i nie więcej niż 2 wicemarszałków, wybierany jest przez sejmik w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów. Wyboru marszałka dokonuje sejmik bezwzględną większością głosów ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym. Wicemarszałków oraz pozostałych członków zarządu wybiera sejmik na wniosek marszałka zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, również w głosowaniu tajnym.

Członkiem zarządu województwa nie może być osoba, która nie jest obywatelem polskim. Członkostwa w zarządzie województwa nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora. Marszałek województwa, wicemarszałkowie oraz pozostali członkowie zarządu nie muszą wchodzić w skład sejmiku - mogą być wybrani także spoza jego składu.

Jeżeli sejmik województwa nie dokona wyboru zarządu województwa w ustawowo określonym terminie, tj. w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów, ulega rozwiązaniu z mocy prawa. Po rozwiązaniu sejmiku województwa z powyższej przyczyny przeprowadza się wybory przedterminowe. Do czasu wyboru zarządu przez nowy sejmik Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która w tym okresie pełni funkcję organów samorządu województwa. Jeżeli ponownie wybrany sejmik województwa nie dokona wyboru zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów ulega rozwiązaniu z mocy prawa. W tej sytuacji nie przeprowadza się wyborów przedterminowych, a zadania i kompetencje organów samorządu województwa, do dnia wyboru sejmiku województwa na kolejną kadencję oraz wyboru zarządu województwa przejmuje komisarz rządowy ustanowiony przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Podjęcie przez sejmik województwa uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium jest równoznaczne ze .złożeniem wniosku o odwołanie zarządu województwa, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd województwa został odwołany z innej przyczyny. Uchwałę w sprawie absolutorium sejmik województwa podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu sejmiku województwa. Sejmik województwa rozpoznaje sprawę odwołania zarządu województwa z przyczyny wyżej określonej na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały o nieudzieleniu zarządowi województwa absolutorium. Sejmik województwa, po zapoznaniu się z wnioskiem komisji rewizyjnej i opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały sejmiku województwa o nieudzieleniu zarządowi województwa absolutorium, może odwołać zarząd województwa większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.

Sejmik województwa może odwołać marszałka również z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium, przy czym ustawa wymaga w tej sprawią wnipsku ę:Q,, najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku. Wniosek wymaga przy tym zachowania formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania, a także podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną. Odwołanie marszałka województwa następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania sejmik województwa przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie jednego miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie marszałka województwa nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania. Odwołanie marszałka województwa albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu województwa albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd województwa. Sejmik województwa może także, na uzasadniony wniosek marszałka województwa, odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.

W razie złożenia rezygnacji przez marszałka województwa jej przyjęcie przez sejmik następuje zwykłą większością głosów. W przypadku rezygnacji marszałka sejmik województwa na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu sejmik województwa dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie właściwym dla jego powołania, odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie przez członka nie-będącego jego przewodniczącym, sejmik województwa podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. Odwołany zarząd województwa lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan 120303 0013 178 Rozdział VII. Samorząd terytorialny “ opiniuje wykonanie budżetu oraz występuje
Scan 120303 0009 170 Rozdział VII. Samorząd terytorialny wołania zarządu z powodu nieudzielenia abso
Scan 120303 0010 172 Rozdział VII. Samorząd terytorialny inaczej. Organizację i zasady funkcjonowani
Scan 120303 0011 174 Rozdział VII. Samorząd terytorialny morskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko
Scan 120303 0012 176 Rozdział VII. Samorząd terytorialny 11)    podejmowanie uchwał w
Scan 120303 0014 180 Rozdział VII. Samorząd terytorialny Zarząd województwa wykonuje zadania należąc
29898 Scan 120303 0015 182 Rozdział VII. Samorząd terytorialny 5 1)    ładu przestrze
Scan 120303 0009 170 Rozdział VII. Samorząd terytorialny wołania zarządu z powodu nieudzielenia abso
Scan 120303 0010 172 Rozdział VII. Samorząd terytorialny inaczej. Organizację i zasady funkcjonowani
Scan 120303 0012 176 Rozdział VII. Samorząd terytorialny 11)    podejmowanie uchwał w
68818 Scan 120303 0016 184 Rozdział VII. Samorząd terytorialny Oprócz zadań własnych powiat wykonuje
86695 Scan 120303 0011 174 Rozdział VII. Samorząd terytorialny morskie, śląskie, świętokrzyskie, war
Konstytucja RP Rozdział VII SAMORZĄD TERYTORIALNY Art. 165. Jednostki samorządu terytorialnego mają

więcej podobnych podstron