44565 skanowanie0041 (15)

44565 skanowanie0041 (15)



względem parametrów technicznych do autostrad. Powstały one w woj. katowickim, na przedmieściach Warszawy, między Poznaniem i Wrześnią oraz między Krakowem i Myślenicami. W 1976 r. zakończono budowę drogi azybkiogo ruchu z Warszawy do Katowic. Opracowano pian sieci autostrad, którego realizację już podjęto.

SIEĆ DRÓG O NAWIERZCHNI TWARDEJ

Drogi o nawierzchni twardej (które w skrócie będziemy nazywać drogami twardymi lub bitymi) są najważniejszym składnikiem sieci drogowej. Są to drogi, po których mogą poruszać się pojazdy samochodowe bez względu na porę roku 1 pogodę. Drogi o nawierzchni twardej, wraz z ulicami miejakiml, skupiają olbrzymią większość ruchu samochodowego, a takie znaczną cząść ruchu konnego i pieszego. Mają więc ogromne znaczenie gospodarcze—docierają do wszystkich wolniejszych osiedli, prawie wszystkich zakładów przemysłowych i stacji kolejowych, o także do i - .cznej części gospodarstw rolnych i obszarów leśnych.

Klasyfikacja

Icchnicina


Drogi o nawierzchni twardej są bardzo zróżnicowane — od wąskich dróg wiejskich po autostrady. Można je klasyfikować z różnych punktów widzenia. Najczęściej rozróżnia się drogi o nawierzchni nieulepszonej i nawierzchni ulepszonej.

Drogi o nawierzchni nieulepszonej to przeważnie drogi tłuczniowe lub brukowane z kamieni polnych (tzw. „kocich łbów”). Drogi te, budowane pierwotnie dla ruchu konnego, nadają się w mniejszym stopniu dla ruchu samochodowego, uniemożliwiając rozwijanie większych szybkości i narażając pojazdy na szybsze zużycie, ponadto są źródłem uciążliwego zapylenia. Drogi o nawierzchni nieulepszonej łączą obecnie już tylko mniej ważne osiedla, toteż nich na nich jest stosunkowo niewielki. Na ogół mają po dwa pasma ruchu, czasem jodnak tylko jedno umocnione, podczas gdy drugie nieumocnione służy pojazdom konnym. Niektóro drogi boczne mają tylko Jedno pasmo ruchu, a mijanie się pojazdów następuje na poboczach.

Sieć dróg o nawierzchni nieulepszonej stopniowo się zmniejsza, mimo budowy coraz to nowych odcinków dróg wiejskich -— starsze 1 ważniejsze drogi są bowiem pokrywane nawierzchnią ulepszoną. Długość dróg twardych o nawierzchni nieulepszonej zmalała z około 75 tys. km w 1950 r. do 43 tys. km w 1975 r. (por. tabL 10), a ich udział w ogólnej długości dróg twardych zmniejszył aię z około 78°/s w 1950 r. do 30% w 1975 r. Nowe drogi o nawierzchni nieulepszonej są często tylko stadium przejściowym przed pokryciem ich nawierzchnią ulepszoną, pożądanym ze względu na osiadanie nasypów, osuwanie się zboczy itp.

Drogi kołowe o nawierzchni ulopszonej, tj. asfaltowej, smołowcowej, betonowej, kostkowej lub klinkierowej, stanowią zasadniczą część sieci drogowej, wiążąc wszystkie miasta i prawie wszystkie ośrodki gminne. Skupiają one znaczną większość ruchu samochodowego i wyróżniają się o wiele większym natężeniom ruchu niż pozostałe drogi publiczne. Na ogół mają po dwa pasma ruchu (po jednym w każdym kierunku), ale niektóre odcinki, zwłaszcza podmiejskie, mają ich więcoj, a nawet po dwie jezdnie.

Ttfdfca 11 RapnicłlfWBic afaci** tonimckw twardej w 1975 r.


O"**'

*k«

wfcsa

t?

w ta*

w ba

zr

•ta*

Warszawskie

1 545

46.7

1223

IM

142

Bialskopodlaskie

• 793

31.4

1405

26.2

J9ł

Białostockie

3 321

31.1

1300

12.9

2028

Biekkae

2400

*44

1805

48.7

59J

Bydgoskie

4 555

444

3 674

35.4

881

Chełmskie

1 164

304

96;

24.9

204

Ciechanowskie

2 831

444

1825

28.7

1006

Crfłtochcwalie

SIS*

51.0

2030

324

1126

EJblfikie

2 830

46.4

2217

364

613

Gdubkie

1014

404

2 222

30.1

792

Coraowaloe

3 456

40.7

2254

264

1202

Jeleniogórskie

2160

49.3

i SI!

41.4

345

Kaliskie

3 529

54,2

2 241

344

1281

Katowickie

3(86

55.4

3285

49.4

401

Kieleckie

5 661

614

2 792

304

2869

KonUtakiC

2 362

46.0

1562

30.4

•00

Koizalutalic

1372

394

2806

33.1

567

Kraków akie

2 567

87.6

1649

50.7

918

KrolnieAsJśe

2034

35.7

lSjr

27.2

482

Leśnickie

2197

54.4

1 938,

48.0

259

Lcaicłykakie

2 573

62.0

16S7

59,9

918

Lubcłikie

2 827

41.6

2 365

34.S

462

U*a*yt*kH

2459

36.7

1271

18.9

1188

Lódakie

674

514

423

27.8

231

Kowo^deckie

2360

424

I 611

28.9

749

Oisatyftsfcie

4 845

394

3 859

314

986

Opolskie

4808

564

4033

474

775

Ostrołęckie

2455

37.9

1363

21.1

1092

Pilskie

2 825

34,4

2 22!

27.1

600

Piotrkowskie

3129

50,0

!73<

27.7

1 393

Płock lo

2 961

57,9

168.1

32,9

1277

PosnntUkie

3 834

48.4

2 649

32,3

1185

Przemyskie

1923

43,4

1223

27,6

700

Radomskie

3 460

47.4

1923

26,4

1537

Rzeszowskie

2 598

39.1

1731

39,3

867

Siedleckie

3 203

37,7

2013

23.7

1190



4*.t

38.0 «24 44j

♦*.9

*1.4

•U

*1.9

52.6 774 •l.l 714

*4.9

53.0

TO*

n.i

41 fi

TŁO

47.4

55.6 194 4,4

73.4 48,9

60.0

43.5

53.5

52.0 ♦5.6

57.1

70.5

46J

44.2

♦M 7*.t

78.1

39.1 7*4

80.7 *Ł5 444 *44 784

71.7 *54 *«.D *1.7 •9.1 ♦94 •4.1

«3.2

44.2

76.3

88.2

64.3

83.7

51.7 424

48.3

79,6 «3.9 55,5

78.8 354

56.9 •9.1 *34 514

424

85


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Szybki rozwój technologii powoduje ciągłe udoskonalanie dachówek pod względem parametrów technicznyc
skanowanie0007 (165) Kinkiet - Parametry techniczne: Materiał:    Metal Zasilanie:
15. NOWE ŹRÓDŁA I TECHNOLOGIE WYTWARZANIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ Tablica 15.5. Wybrane parametry techn
AGHTypy sieci Rozróżnienie typów sieci względem parametrów technicznych i geograficznych WAN (Wide
skanowanie0007 (167) Wybrane parametry techniczne Zasilanie 230 V AC Maks. prąd obciążenia rezyst
1374063c470014323084748731000 n Parametry techniczne maszyn -wydajność (teoretyczna i praktyczna) n
Dziennik Ustaw -15- Poz. 937 § 51. 1. Do uzyskania dyplomu oficera eiektroautomatyka okrętowego
skanowanie0007 (91) 10 I. Od TRANSMISJI DO SPAZMU KOMUNIKACYJNEGO H. Reimanna, K. K. Sereno i C. D.
skanowanie0050 (15) oiwui^einc puiaiwngo pijemy mu muuu/iuc^juego pozwoliło na szybszy rozwój transp
Skanowanie 10 03 01 01 (5) czasie pochłaniały mnie niedawno rozpoczęte studia na Uniwersytecie Wars

więcej podobnych podstron