56263 skanuj0001 (438)

56263 skanuj0001 (438)



«/------JCULIJ

i


III SPOŁECZEŃSTWO JAKO RZECZYWISTOŚĆ SUBIEKTYWNA

■ ^y~ i. UiUw o.^    .. .

■;    & j ,

l ■    '    ;■    • - •••

INTERNALIZACJA RZECZYWISTOŚCI a) socjalizacja pierwotna J

(.Ponieważ społeczeństwo istnieje zarówno jako rzeczywistość obiektywna, jak i subiektywna, pełne je-

* ‘"Tiori


ł


przejaw subiektywnych -gijocesów innego, które w l?f ten sposób stają się subiektywnie znaczące dla mnie i- samegoiTo wcale nie musi oznaczać, że rozumiem innego właściwie. W gruncie rzeczy mogę go źle rozumieć: kiedy śmieje się w napadzie histerii, mogę odbierać jego śmiech jako wyraz rozbawienia. Nie-, J : mniej jego subiektywność jest mi obiektywnie do-■•■'r stępiła i staje się dla mnie znacząca bez względu na to, czy między jego i moimi procesami subiektywnymi istnieje zgodność. Pełna zgodność między naszymi dwoma subiektywnymi znaczeniami oraz wiedza

rpiuewctz,    ^ —

czywistość obiektywna, jak i sugicKyn.™, go zrozumienie musi obejmować oba te aspektyjf.Mó-wiliśmy już, że warunkiem właściwego uchwycenia tych aspektów jest pojmowanie jjśpołeczeństwa jako nieustającego procesu dialektycznego złożonego, z trzech momentów, a -mianowicie eksternalizacji, obiektywizacji i internalizacji, f Gdy mowa o zjawi- ykh' p slcu społecznym, momenty te nie mogą być trakto- j Znaczącej | fak °

wane jako etapy czasowej sekwencji. Raczej wszyst- • 7    0łrzecfyv^ist°ści społecznej.*/

rzv charakteryzują równocześnie społeczeństwo;


0    tym, że ona istnieje, wiąże się ze wspomnianym wcześniej rozumieniem znaczenia. Jednakże w ogólnym sensie, w jakim mówimy tu o internalizacji, znajduje się ona zarówno u podłoża znaczenia, jak

1    jego bardziej złożonych form. Mówiąc dokładniej, i[internalizacja . w tym. ogólnym sensie jest-podstawą — po pierwsze, rozumienia innych ludzi.orąz.. po drugie, postrzegania świata jako rzeczywistości znaczącej i jako rzeczywistości społecznej.*/ v

want? jaivu cictpj    ------

kie trzy charakteryzują równocześnie społeczeństwo; i każdą jego część, tak że analiza odwołująca się wyłącznie do jednego czy dwóch z nich byłaby nie-nełna. To samo można powiedzieć o pojedynczym


pełna. To samo

członku społeczeństwa,    ----

nalizuje własny byt w świat społeczny

nalizuje go jako rzeczywistość Obiektywną. Słowem, ? tff żc być twórczo    awnu mo-

—nA7DdmVi>w w tvm dialek-'.hown faa ,-iw    al~°.nawet tworzony na


postrzeganie to nie jest wynikiem niezależnych aktów, kreowania znaczenia przez odrębne jednostki, ale zaczyna się wraz z „przejmowaniem” przez jednostkę świata, w którymi'inni już żyją.i Trzeba do-nowieaziec u pojcuyMw.j**.,^^dać> że to „przejmowanie” już samo w sobie jest pełna. To samo można P równocześnie ekster-. J- dla każdego ludzkiego organizmu w pewnym sensie

członku społeczeństwa, o y    az jnter- -procesem pierwotnym, a raz „przejęty” świat mo-

io ,„łacnv hvt W Świat SPOłeczujr    '    W    ----

t


awwul,,    ; a. .. uju twórczo zmieniany albo nawet tworzony n;

_______    . : !™tnkSvó w tym dialek--(co jest mniej prawdopodobne). W każdym ra-

<być w społeczeństwie to uczes> ■ a .,    W złożonej formie internalizacji nie tylko „rbżu-

----- ’    iniem” dokonujące sie właśnio mMow.—-- *------


u ____..w winic ty 11CO „rozu-

iniem” dokonujące się właśnje subiektywne procesy innego, „rozumiem” także świat, w którym on żyje, i świat ten staje się moim’ światem.^Wynika z tego, : ^efńie dzielę^swugu Vv t3'l T" z^lnTiytTf w sposób spora-tyczny, ale mamy wspólna!-perspektywę, która in-jj____


JCUUUO    w J «    ~ — „

sowa, w ciągu której wspomniana dialektyka uspo-' ■ udziałem, początek tego pro-


tycznym procesie. ■ -j ;> Jednostka nie rodzi się jednak członkiem społeczeństwa. Rodzi się ona z predyspozycjami do uspołecznienia i staje się członkiem społeczeństwa. Toteż w życiu każdej jednostki występuje sekwencja cza-----    ramAmniana dialpktvka USDO

f łecznienia staje się jej udziałem, ^-oczą ten tego piu-. ...... .....

cesu stanowi internalizacja. Jest to bezpośrednie    i wasza kr ln

mowanie albo interpretacja obiektywnego zdarzeniaSchulza. °noepcJ* -ro:£«n»enia Innego- pochodzi 0a Webera

•' .'•..vSłt§ss    _    .4 ■


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
17.    Socjologizm Emila Durkheima (społeczeństwo jako rzeczywistość sui
DSC00646 (12) II SPOŁECZEŃSTWO JAKO RZECZYWISTOŚĆ OBIEKTYWNA 1 INSTYTUCJONALIZACJA a) organizm a
skanuj0068 (17) I-III Postawa jako definicja sytuacji
CCF20090214014 3. Ujmuje podmiot poznający rzeczywistość społeczną jako podmiot czysty, jako niezal
III. Literatura Andreski, Stanisław. 1977. Nauki społeczne jako czary: dymna zasłona żargonu. Przet.
62384 skanuj0004 (349) potencjalny, abstrakcyjny. Język istnieje tylko w świadomości społecttii jako
SEMESTR III 1 Człowiek jako jednostka w społeczeństwie. -    postawy procesu
skanuj0006 społecznym, jak długo w jego obronie nie wystąpi określony człowiek
36510 skanuj0040 (43) 8 I Kon (liki ról kiler Jluru: IJerger Luckmann T„ 1983. Społeczne tworzenie r

więcej podobnych podstron