skanuj0010 (434)

skanuj0010 (434)



96


TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE

7.5.4.    Usługi organizacji i pośrednictwa

Organizacją imprez turystycznych zajmują się biura podróży. W sferze usług turystycznych biura dzieli się na organizatorów turystyki, czyli turoperatorów, i agentów turystycznych. Według ustawy o usługach turystycznych z 1997 roku organizator turystyki to przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną. Przez branżę turystyczną używana jest nazwa turo-perator, czyli biuro podróży, którego działalność polega na tworzeniu masowego produktu. Do jego obowiązków należy tworzenie programów, zamawianie świadczeń, zatrudnianie pilotów, zabezpieczanie transportu zgodnego z programem, realizowanie i rozliczanie zamówionych usług. Drugim rodzajem biur podróży jest agent turystyczny, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów na rzecz turoperatorów lub innych usługodawców. Z tytułu pośrednictwa w zawieraniu umowy otrzymuje odpowiednią prowizję od turo-peratora lub usługodawcy, która jest już wliczona w cenę wycieczki lub usługi. Wyróżnia się jeszcze trzeci rodzaj biur podróży, którymi są pośrednicy turystyczni. Są to biura podróży, których działalność polega na zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych. Czynność tę w przeciwieństwie do organizatora turystyki, który działa z własnej inicjatywy, wykonuje na zlecenie klienta.

W branży turystycznej wyróżnić można łańcuch dystrybucji usług turystycznych:

•    producent (dostawca bezpośredni), np. linie lotnicze, promowe, hotele, przewodnicy, piloci wycieczek,

•    turoperator (hurtownik - tworzy pakiet usług, organizuje imprezę turystyczną),

•    agent turystyczny (detalista - pośredniczy w sprzedaży imprezy pomiędzy turope-ratorem a turystą),

•    turysta (klient, pasażer).

7.5.5.    Usługi pilockie i przewodnickie

W obsłudze imprez zorganizowanych przez biuro podróży realizacją i dopilnowaniem świadczeń zajmują się piloci i przewodnicy turystyczni. Rola pilota sprowadza się do opieki w niezbędnym zakresie nad uczestnikami imprezy turystycznej. Głównym jego obowiązkiem jest zapewnienie realizacji na rzecz uczestników wszystkich świadczeń przewidzianych w programie imprezy. Świadczenia te powinny być zrealizowane w odpowiedniej ilości, jakości, miejscu i czasie. Pilot powinien również przyjmować wszelkiego rodzaju ewentualne reklamacje związane z realizacją świadczeń. Ponadto powinien spełniać funkcję tłumacza, np. na granicy, w hotelu, w restauracji, lub występować jako tłumacz informacji przekazywanych przez miejscowego przewodnika. Bardzo ważnym obowiązkiem pilota jest również świadczenie informacji krajoznawczych, które powinny wynikać z rozległej i rzetelnej wiedzy oraz przygotowania pilota. Do jego podstawowych, często niedocenianych umiejętności należy metodyczne prowadzenie imprezy i realizowanie programu. Przewodnik w odróżnieniu od pilota koncentruje się przede wszystkim na przekazywaniu szczegółowych, ale również selektywnie wybranych informacji. Ustawa o usługach turystycznych z 1997 roku podzieliła przewodników na trzy grupy. Są to przewodnicy: miejscy, górscy i terenowi.

Zarówno pilot wycieczki, jak i przewodnik powinni być osobami o wysokiej kulturze osobistej i wszechstronnej, rozległej wiedzy. Dobre przygotowanie merytoryczne musi być uzupełnione predyspozycjami do pracy z ludźmi. Nie bez znaczenia są również cechy charakteru, takie jak otwartość, życzliwość, sumienność i konsekwencja w działaniu. Pilot i przewodnik powinni umieć podejmować często nawet trudne decyzje, a przede wszystkim powinni je podejmować spokojnie, bez emocji, ale również szybko.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0010 (434) 96 — TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE7.5.4.    Usługi organizacji
skanuj0006 (543) — 92 TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE Infrastruktura komunikacyjna - zalicza się
skanuj0008 (484) 94 TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE tro przemierzające niemal nieczynne już tras
skanuj0012 (394) 98 TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE właściwie odebrana, powinna być odpowiednio
skanuj0002 (647) 88 — TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE powiązaniach, które gwarantują funkcjonowa
skanuj0004 (605) — 90 — TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE Kolejnym ważnym terminem jest rynek tury
skanuj0006 (543) — 92 TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE Infrastruktura komunikacyjna - zalicza się
82451 skanuj0004 (605) — 90 — TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE Kolejnym ważnym terminem jest ryne
skanuj0001 (621) 7. TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE Turystyka, jak powszechnie się uważa, stanow
skanuj0004 (398) WSPÓŁCZESNA TURYSTYKA KULTUROWA 11Wprowadzenie Od samego początku turystyki jako zj
skanuj0071 (24) 191 TURYSTYKA KULTUROWA A ROZWOJ GOSPODARCZY niż 10 tys. mieszkańców, oraz medianą w

więcej podobnych podstron