skanuj0015 (326)

skanuj0015 (326)



14. Elementy marketingu usług turystycznych

14.1.    Wprowadzenie

Założenia koncepcji marketingowej, stawiającej w centrum zainteresowania klienta i jego potrzeby, miały swój początek w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku i dotyczyły dóbr konsumpcyjnych. Marketing usług zaczęto stosować dopiero w latach osiemdziesiątych. Wzorowano się na narzędziach wypracowanych przez inne obszary działań marketingowych. Szczególne znaczenie odegrała czteroskładnikowa koncepcja, nazywana kompozycją 4P (od angielskich słów: product, price, promotion, place). Jednak dla sektora usług koncepcja ta musiała zostać poszerzona o inne istotne elementy związane bezpośrednio ze specyfiką usług, w tym usług turystycznych i hotelarskich. Jako argumenty przemawiające za poszerzeniem listy narzędzi marketingu w turystyce przywoływane są takie cechy produktu, jak niematerialność i heterogeniczność. Wielu autorów podkreśla rolę personelu w procesie świadczenia usługi, a w szczególności jego rolę podmiotową, jak też przedmiotową.

Rozszerzenie narzędzi marketingu o personel oznacza w praktyce poszerzenie o trzy dodatkowe elementy (Payne, 1996), a mianowicie:

■    obsługę klienta, gdyż wzrastają wymagania klientów co do jakości świadczonych usług wraz z koniecznością budowania ściślejszych i trwalszych więzi z klientem;

■    ludzi, którzy będąc nierozerwalnie związani ze świadczoną usługą- różnicują jej jakość, tworzą przez to korzyść dodatkową i są źródłem przewagi konkurencyj nej;

■    procesy, to znaczy wszelkie procedury, mechanizmy i czynności służące poprawie jakości świadczonych usług.

Ponieważ zagadnienia związane z obsługą klienta omówiono we wcześniejszych rozdziałach niniejszego opracowania, więc w części dotyczącej marketingu ograniczono się do scharakteryzowania głównych elementów marketingu-mix, w ujęciu tradycyjnym.

14.2.    Pojęcie produktu i usługi turystycznej

14.2.1. Pojęcie produktu w marketingu

W najczęściej przytaczanej definicji produktem jest cokolwiek, co może znaleźć się na rynku, zyskać uwagę, zostać nabyte, użyte lub skonsumowane, zaspokajając czyjeś pragnienie lub potrzebę (Kotler, 1999). Oznacza to, że produk-

190


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0010 (422) 11. Jakość usług turystycznych11.1. Wprowadzenie Pojęcie jakości produktu turystycz
skanuj0038 (101) Tabela 14.6. Strategie cenowe usług turystycznych Startegia Cel strategii Sposób
przyrodniczo lub w instytucji zajmującej się doradztwem lub marketingiem usług turystycznych. Studen
skanuj0067 t/ 20. Podstawowe elementy marketingu mix (cena, promocja, produkt miejsce), przełożyć na
PC109961 Literatura:Obowiązkowa: Marketing usług turystycznych, red. A.Panasiuk, Wydawnictwo Naukowe
P1070676 logia, ioctolog»,gioy<la lurynnu, fnnlwlogla turystyki I ffcwcU turystyki, marketing usł
Renata Tylinska Marketing usług turystycznych Poradnik metodyczny dla nauczyciela
Wskazówki metodyczne Przekazuję Państwu pakiet edukacyjny Marketing usług turystycznych, który skład
Propozycja nauczycielskiego planu wynikowego do przedmiotu marketing usług turystycznych na pod
56272 skanuj0039 (100) 14.6. Dystrybucja usług turystycznych14.6.1.    Przedsiębiorst

więcej podobnych podstron