skanuj0021

skanuj0021



176 Magdalena Podsiadło

(Raj jeszcze...) czy pierwotny porządek (Kiedy szedłem przed siebie...). „Mgnienia piękna” czy „małe fragmenty raju” Mekasa cechuje epifanijna błahość i nieistotność. W literaturze współczesnej do rangi przedmiotów epifenijnych urastały przedmioty czy zjawiska banalne i powszednie: stary zegar u Joycea czy dźwięk rur kanalizacyjnych u Prousta. Mekas także dąży do odkrywania czegoś niezwykłego w zwykłości, kiedy filmuje śmiech córki, truskawki, zieloną trawę lub „ekstazę pierwszego kroku” syna Sebastiana. Poetyka epifanii odnosi się także do formy wyrazu - „rezygnującej z formalnej ciągłości i logicznej, przyczynowo-skutkowej spójności budowy utworu na rzecz [...] nieciągłych fragmentów [...] rejestrujących chwile rewelatorskich doświadczeń przygodnej rzeczywistości”52. Zarejestrowany obraz rzeczywistości ma za zadanie nie tylko odsłonić epifanijny potencjał codzienności, ale także jego doświadczanie przez realizującego film twórcę.


Jonas Mekas w Scenach z żyda Andy’ego Warhola

Kino domowe

Film Jonasa Mekasa Raj jeszcze nie utracony. Trzecie urodziny Oony jest rodzajem prezentu dla córki („małe fragmenty raju, które zostaną z [nią] na zawsze”), jakiego on sam nigdy nie otrzymał. Jego kolejne obrazy stają się jeszcze bliższe filmom rodzinnym, z rosnącą rolą, jaką pełni w nich wrażenie intymności. Reżyser od początku czerpał z tej estetyki: drgania ekranu, fragmentaryczność, rejestrowanie prywatności, choć równocześnie ją przekraczał: dźwięk diegetyczny zastąpiony muzyką i narracją z offu, przyspieszone zdjęcia, przekształcenia obrazów do granic czytelności, nałożone kadry momentami przypominające nieudany film reżysera z Człowieku, który kręci (1928) Bustera Keatona, gdzie na dwukrotnie naświetlonej taśmie widzimy równocześnie ulicę i ocean, Jeffrey K. Ruoff wykorzystując grę słów „home movie”, pisze, że

Mekas w swoich filmach tworzy dom artysty na wygnaniu53, którego wcześniej został pozbawiony. Twórca koncentruje się na banalnych chwilach szczęścia rodzinnego: prywatnych świętach, „prostych i codziennych czynnościach”, rejestruje życie „bez dramaturgicznych zwrotów i napięcia”. W filmach Raj jeszcze nie utracony... i Kiedy szedłem przed siebie... opowiada przede wszystkim o swojej najbliższej rodzinie — żonie i dzieciach. Filmowanie córki Oony i syna Sebastiana pośrednio przywraca Me-kasowi jego litewskie dorastanie, staje się formą „patrzenia na własne dzieciństwo”.

Filmy Mekasa są lepiej zrozumiałe przy znajomości kontekstu pozafilmowe-go, zależą nie tylko od pamięci twórcy, próbującego w komentarzu odtworzyć czas, który minął, ale także od aktywności widza. Z reguły adresatem wszelkich utworów autobiograficznych jest odbiorca wtajemniczony, zaproszony do współuczestnictwa, dopuszczony do intymnych tajemnic. W jednej ze scen Mekas widząc na ekranie znajome postacie, reaguje tak, jakby witał się ze starymi przyjaciółmi. Każdego z nich pozdrawia i wita po imieniu, kierując do nich bezpośrednie zwroty: „moi przyjaciele, nigdy nie zapomnę tych wieczorów”. Naturalność tej sytuagi budzi w widzu wrażenie, że bariera ekranu filmowego została przekroczona i również on powinien się bohaterom przedstawić.


Allen Ginsberg w Scenach z żyda Andy ego Warhola

Mimo że każdy film Jonasa Mekasa najeżony jest licznymi portretami jego przyjaciół, kilka z nich zostało wydanych jako osobne, krótkie formy. Filmy-portrety (nazwane przez Genevieve Tiie elegiami54, ponieważ z reguły pojawiały się już po śmierci ich bohaterów) wprowadzają do twórczości Jonasa Mekasa motyw śmierci - wcześniej w jego obrazach prawie nieobecny. Wynika to oczywiście z faktu biograficznego—coraz więcej jego przyjaciół zaczyna odchodzić - ale także ze wskazanej już wcześniej w jego filmach tendencji uniwersalizującej. Tak jak szczęście nie oznacza już tylko powrotu do litewskiej Drzeszłości. tak ból i smutek nie łacza sie ierłvnie 7 nieszczęściem wninv


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0021 176 Magdalena Podsiadło (Raj jeszcze...) czy pierwotny porządek (Kiedy szedłem przed sieb
skanuj0018 170 Magdalena Podsiadło korzenienia i samotności. Im pewniej twórca czuje się w teraźnie
skanuj0019 172 Magdalena Podsiadło edy filmuje Nowy Jork zasypany śniegiem, „choć w rzeczywistości w
skanuj0020 174 Magdalena Podsiadło cząstek”. Mimo to opuszcza Brooklyn i przenosi się na Manhattan.
skanuj0022 178 Magdalena Podsiadło wygnania. Obrazy Mekasa zaczynają obejmować całą ludzką egzystenc
skanuj0015 164 Magdalena Podsiadło obiektywizm poznania i brak możliwości zachowania dystansu wobec
skanuj0016 166 Magdalena Podsiadło Praca nad tym filmem była dla twórcy bardzo mało satysfakcjonując
skanuj0018 170 Magdalena Podsiadło korzenienia i samotności. Im pewniej twórca czuje się w teraźnie
skanuj0019 172 Magdalena Podsiadło edy filmuje Nowy Jork zasypany śniegiem, „choć w rzeczywistości w
skanuj0020 174 Magdalena Podsiadło cząstek”. Mimo to opuszcza Brooklyn i przenosi się na Manhattan.
skanuj0022 178 Magdalena Podsiadło wygnania. Obrazy Mekasa zaczynają obejmować całą ludzką egzystenc
skanuj0014 162 Magdalena Podsiadło Inicjatywy Jonasa Mekasa nie tylko cementowały wspólnotę, ale tak
skanuj0017 168 Magdalena Podsiadło Twórca potrzebuje wspólnoty, wokół której jak bluszcz oplata swą
67132 skanuj0013 160 Magdalena Podsiadło Proust (konstytuujący swoją tożsamość w odzyskanym przez pa

więcej podobnych podstron