75402 skanuj0028 (86)

75402 skanuj0028 (86)



254 Homa Hoodfar

w obu społeczeństwach. Z jednej strony wyobrażenia, głównie męskiego autorstwa, na temat orientalnych muzułmanek wykorzystywane są do odbierania siły postulatom dotyczącym równości, wysuwanym przez kobiety na Zachodzie - w ten sposób subtelnie przypomina się im, w o ile lepszej są sytuacji w porównaniu z muzułmankami. Z drugiej strony orientalistyczne i negatywne stereotypy są mechanizmami, za pomocą których zachodnia kultura dominująca odtwarza i utrwala przekonanie o swojej wyższości i dominacji. Białe, północnoamerykańskie feministki, przyjmując rasistowskie konstrukty zasłony i biorąc udział w codziennych rasistowskich incydentach, zmuszają muzułmanki do wyboru pomiędzy walką z rasizmem a walką z seksizmem. Nasuwa się pytanie: dlaczego w ogóle musimy wybierać?

Wcześniejsza wersja tego tekstu ukazała się w „Feminist Research Resource” 22, nr 3-4 (1993) i wiele zyskała dzięki umiejętnej redakcji Melani Randall. Pragnę także podziękować Sherene Razack za wnikliwe uwagi oraz uczestnikom i uczestniczkom seminarium Other Circuits (Uniwersytet Kalifornijski, Irvine, 14-17 lipca 1994), zorganizowanego przez Lisę Lowe i Davida Lloyda. Chciałabym również podziękować Patricii Lynn Kelly za uważną lekturę oraz liczne dyskusje związane z tematem artykułu.

Przełożyła Marta Elas

Bibliografia

Abu-Lughod Lila (1986), Veiled Sentiments: Honour and Poetry in a Bedouin Society, Berkeley: University of Califomia Press.

Ahmed Leila (1982), Feminism and feminist movement in the Middle East, „Wo-men’s Studies International Forum”, t. 5, nr 2, s. 153-168.

Ahmed Leila (1992), Women and Gender in Islam: Historical Roots of a Modern Debate, New Haven: Yale University Press.

Alloula Małek (1986), The Colonial Harem, Minneapolis: University of Minnesota Press.

Atkinson James (1832), Customs and Manners of Women of Persia and Their Domestic Superstitions, New York: Burt Franklin.

Bamdad Badr ol-Moluk (1977), From Darkness into Light: Women ’s Emancipa-tion in Iran, przeł. z perskiego F. R. C. Bagley, Smithtown i New York: Expo-sition Press.

Bedawi Jamal A., The Muslim Woman ’s Dress According to the Qur'an and the Sunnah, London: Ta-Ha Publishers.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0004 (356) 230 Homa Hoodfar skich, wywodzi się z niearabskich społeczeństw basenu Morza Śródzi
skanuj0010 (243) 236 Homa Hoodfar swoją rozmowę z Meerza Aboo Talibem, w której porównuje niekorzyst
skanuj0012 (221) 238 Homa Hoodfar Pomimo silnej opozycji sił religijnych i konserwatywnych wielu ref
skanuj0016 (164) 242 Homa Hoodfar o wschodzie słońca, a wracały po południu; spędzały czas na dziele
skanuj0020 (135) 246 Homa Hoodfar tak że wiele kobiet, niezależnie od nastawienia, religijnego bądź
skanuj0014 (180) 240 Homa Hoodfar stach i mających skromne środki utrzymania często robiła zakupy or
skanuj0022 (116) 248 Homa Hoodfar manek, które, podobnie jak wszystkie inne kobiety należące do wido
skanuj0026 (95) 252 Homa Hoodfar kwencji noszenia zasłony w zachodnim świecie, więc przyjęcie jej je

więcej podobnych podstron