78414 skanuj0135 (11)

78414 skanuj0135 (11)



278

my różniące się, a jednocześnie stanowiące całość, wizualno-obrazową sutrę na temat cierpienia nierozerwalnie związanego z namiętnością.

W 1994 roku, Law jako współproducentka dokończyła (w zastępstwie reżysera Stephena Shina) monumentalną, historyczną wuxię Konkubina Wielkiego Cesarza (Great Emperior Concubine), rozgrywającą się w czasach powstawania państwa Qin (III w. p. n. e.) opowieść o śmiałym generale (Rai Lui) wojsk pierwszego imperatora, który ośmiela się zakochać w cesarskiej konkubinie (Rosamund Kwan). Ten pełen spektakularnych scen film, będący prototypem innych, historycznych widowisk opowiadających o tworzeniu się Chińskiego Cesarstwa, również podejmuje temat związku Erosa i Thanatosa, udowadniając nierozerwalność rozkoszy i cierpienia.

Swoistą antytezą drapieżnych filmów Law, ukazujących damsko-mę-skie relacje jako rodzaj walki, jest Jesienny Księżyc (Autumn Moon, 1992) -utrzymany w klimacie filmów Wong Kar - Waia, takich jak Chunking Exprcss (1994), czy Happy Together (1997), melodramat o spotkaniu młodego, japońskiego turysty o imieniu Tokio (Masatoshi Nagase) z Li - rezolutną nastolatką z Hongkongu (Li Pu - Wai). Film opisuje kilka godzin z życia dwojga bohaterów, podczas których doświadczają oni miłosnego zauroczenia, zakończonego seksualnym spełnieniem. Law portretuje piękny związek dwojga, młodych, niedoświadczonych jeszcze przez życie ludzi, odkrywających nagle piękno bliskiego kontaktu. Bohaterom nie przeszkadza fakt, że porozumiewają się wyłącznie łamaną angielszczyzną (on nie zna chińskiego, ona nie mówi po japońsku), najważniejsze, że, jak zauważa w pewnym momencie Li, „snop księżycowego światła spada na nasze głowy".

W analizie tego filmu Stephen Tao1 podkreśla znaczenie pięknej sceny miłosnej, ukazanej przez reżyserkę w wyjątkowo zmysłowy sposób. Autor Hong Kong Cinema, mówi o swoistej „pamięci ciała" - stanowiącej wyznacznik człowieczeństwa w otwartym społeczeństwie Pachnącego Portu, mieście bez własnej tożsamości, zamieszkiwanym przez ludzi, również tej tożsamości pozbawionych, którzy za wszelką cenę chcą sobie ową tożsamość zbudować. Tokio bez przerwy rejestruje swoje przeżycia kamerą 8 mm, przypominając tym samym bohaterów Upadłych aniołów (Fallen Angels, 1995) Kar - Waia, tworzących swą fikcyjna przeszłość przy pomocy spreparowanych fotografii2. Miłość, także fizyczna, jest dla bohaterów Jesiennego Księżyca czymś więcej niż przelotną, uczu-nową igraszką. To potwierdzenie ich istnienia, czynniki konstytuujący egzystencję w „mieście miliona świateł".

W 1994 roku Clara Law zrealizowała nowelkę filmową Zupa wontoń-nkii (The Wonton Soup), wchodzącą w skład filmu Erotyka (Erotique, 1994). Stanowi ona niejako dopełnienie Jesiennego Księżyca. W historii urodzonego w Australii młodego Chińczyka i nastoletniej emigrantki z Hongkongu, wzajemne oczarowanie i dopełniająca je fizyczna miłość, stanowić będą element integrujący ludzi pochodzących z odmiennych kultur, reprezentujących odmienne obyczaje.

Filmy Clary Law są drapieżniejsze, okrutniejsze od filmów Ann I lui. Reżyserka Kuszenia mnicha nie cofa się przed ukazywaniem scen brutalnych i niepokojąco zmysłowych. Law idzie o krok dalej, niż Hui, a ich prace niejako się uzupełniają. Obie tworzą swe własne, artystyczne uniwersum, różniące się od dorobku reżyserów-mężczyzn reprezentujących hongkońską kinematografię. Hui i Law proponują widzowi własne, oryginalne odczytanie opowieści kreowanych już setki razy na ekranie, także w Hong Kongu. Zmieniają perspektywę, ustawiając w centrum uwagi kobiece bohaterki, dokonują rewizji formalnych i intelektualnych schematów. Współtworzą one i dynamizują ewolucję kobiecej postaci (po obu stronach kamery) w azjatyckim kinie. Ewolucję, której przebieg najtrafniej określił słynny hongkoński reżyser Cheung Yuen - Ting: „od «elementu scenograficznej del<oracji» do niezależnie myślącego, kierującego swym losem człowieka"3.


Filmografia

Ann Hui

1979    Sekret (The Secret)

1980    Nawiedzona banda (Spooky Bunch)

1981    Historia Wdo Viet (Story of Woo Viet)

1982    Ludzie z łodzi (The Bont Pcople)

1987    Opowieści księgi i miecza (Romance of Book & Sword)

1988    Rozgwieżdżone niebo (Stany Is the Night)

1990 Mistrz miecza (Swordrnan) - film skończony przez Ann Hui, Ching Siu - Tunga i Hui Harka po rezygnacji Kinga Hu - pierwotnego reżysera filmu 1990 Pieśń wyjścia (Song of Exile)

1990    Mój amerykański wnuczek (My American Grandson)

1991    Zodiakalny morderca (Zodiac Killer)

1

   Por. Stephen Tao, The Second Wave. W: Hong Kong Cinema, dz. cyt., s. 149.

2

   Zob. Ewa Mazierska, Uwięzieni w teraźniejszości. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa 1999, s. 61.

3

Slukes, Hoover, Reeling In the Years, dz. cyt., s. 28.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0057 (11) 278 się jako narzędzie do naszych refleksji porównawczych. Ponieważ wspomniany spór
skanuj0096 (25) Metody fonetyczne różnią się od poprzednich pod Wieloma względami. Punkt wyjścia sta
skanuj0032 Jeż Te obrazki różnią się pięcioma szczegółami. Znajdź je i opowiedz o nich. sm Przyjrzyj
skanuj0032 Jeż Te obrazki różnią się pięcioma szczegółami. Znajdź je i opowiedz o nich. Przyjrzyj si
11 pomysłowości bezpośredniego wykonawcy. Dlatego tefc w peycbolgii wy- 2 różnią się dwa stanowiska
skanuj0002 (143) ^ 13. Czvm różnią sie aldozy od ketoz? Zapisz wzorami do jednym przykłi 1 — "i
tm4 4llk 11.    (4p) Czym różnią się poniższe instrukcje mikrokontrolera M67HC11: •
68737 skanuj0077 (11) W modelach teoretycznych przyjmuje się najczęściej kształt krzywych podaży o n
skanuj0006 5 11 Gęstość cieczy oblicza się addytywnie odpowiednio na podstawie wartości gęstości i m

więcej podobnych podstron