skanuj0431

skanuj0431



Tabela 5. Czynniki determinujące atrakcyjność sektora

Czynniki

atrakcyjności sektora

Waga

czynnika

Ocena intensywności wpływu czynnika

Wartość

Skala rynku

0,15

5

0,75

Tempo wzrostu

0,20

1

0,20

Rentowność

0,10

1

0,10

Intensywność

konkurencji

0,20

5

1,00

Warunki rozwoju

0,15

1

0,15

Sezonowość i cykliczność

0,05

2

0,10

Wymagania technologiczne i kapitałowe

0,10

3

0,30

Otoczenie społeczne i polityczne

0,05

4

0,20

Razem

1,00

-

2,90

Bardziej rozbudowaną ocenę atrakcyjności sektora w stosunku do wyżej przedstawionej proponuje W.E. Rothschild, który grupuje C2ynniki atrakcyjności w pięć kategorii: rynkowe, konkurencyjne, finansowe i ekonomiczne, pdmologiczne oraz socjopolityczne. Do czynników rynkowych należą: rozmiar rynku, rozmiary kluczowych jego segmentów, tempo wzrostu, zróżnicowanie rynku, elastyczność, cykliczność, sezonowość, stali klienci. Konkurencja pat oceniana przez: rodzaje konkurentów i ich zmiany, stopień koncentracji bnkurentów, wejścia i wyjścia, zmiany udziałów w rynku, substytucję, stopień ■ typy integracji. Czynniki finansowe i ekonomiczne to: zyskowność, efekty łkali, bariery wejścia i wyjścia, wykorzystanie zdolności produkcyjnej. Wśród Łsnoników technologicznych występują: dojrzałość, kompleksowość, zróżni-■owanie, patenty i prawa autorskie, wymagane technologie, proces produkcji. Czynniki socjopolityczne są następujące: postawy społeczne i trendy, prawo I regulacje agend rządowych, wpływy grup nacisku i czynników rządowych, ■pływ związków zawodowych i organizacji społecznych1.

Ocena pozycji konkurencyjnej firmy w danym sektorze również jest ■ielowymiarowa. Na ogół proponuje się następujący zestaw parametrów: ■dział firmy w rynku, umiejętności marketingowe, poziom obsługi klientów, poziom bazy badawczo-rozwojowej, poziom technologii, poziom dystrybucji, psoby finansowe, image firmy, szerokość asortymentu, jakość produkcji, ■Buejętności zarządu2. Bardziej syntetyczną propozycję zestawu parame-

149

1

   W£. Rothschild, A Guide to Strategie Thinking, AMACOM, New York 1976, s. 144-149.

2

   A. Hax, N. Majluf, Strategie Management, An Integrative Perspective, Prentice Hall, Inc., Ezglewood Cliffs, 1984, s. 156.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0581 Tabela 6.4. Przykład punktowej oceny atrakcyjności sektora liczba punktów w tej wersji me
skanuj0042 (7) 5.4. Problem oceny zasobów i walorów turystycznych 109 Tabela 6. Rozmieszczenie najwi
skanuj0018 (259) I Czynnikami wewnętrznymi będącymi przyczyną nagłego zatrzymania krążenia, to także
skanuj0039 (112) •    czynniki chorobotwórcze (wirusy, bakterie), •    
skanuj0188 (4) nia czynników korodujących kadłub i czop są wykonywane z tworzywa sztucznego (np. z p
skanuj0004 (413) czynnik logiczny —    zapoznanie z elementami słów: litery-głos
skanuj0011 W zespole czynników psychicznych wyzwalających zaburzę! nia seksualne ważną rolę odgrywaj

więcej podobnych podstron