skanuj0617

skanuj0617



216 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przedsięc crs: a

- Pozycja mini-mini (WT) to sytuacja niekorzystna dla przedsiębiorstwa, istnieje w środowisku pozbawionym szans korzystnego działania (przewaga zagrożeń nad szansami). W przypadku rozważania decyzji o rozpoczęciu działalności, to inwestycja taka z góry skazana jest na niepowodzenie. Jest to strategia przetrwania bądź w wersji pesymistycznej likwidacji.

Dobrym uzupełnieniem analizy SWOT jest metoda ..Pięta Achillesa” (Su-sceptibility Analysis), której autorami sąH. Rowe. R. Mason i K. Dickel. twórcy metody SPACE13. Metoda podobnie jak większość metod pozycjonowania może znaleźć zastosowanie do oceny realizowanych aktualnie strategii, wyznaczania kierunków jej redefiniowania, bądź budowy nowej strategii. W metodzie analizuje się możliwości zmiany pozycji strategicznej przedsiębiorstwa w zależności od wpływu negatywnych czynników z otoczenia na funkcjonowanie zasobów firmy uznawanych za kluczowe.

Metoda ma więc charakter dwuczynnikowy. Oznacza to, że pozycja strategiczna przedsiębiorstwa jest wyznaczona przez pryzmat mocnych stron przedsiębiorstwa oraz zagrożeń, jakie mogą się ujawnić w jego otoczeniu.

W metodzie zakłada się, że istnieją pewne zasoby (mocne strony), które mogą zostać nagle osłabione lub zniszczone przez pojawiające się zagrożenia. Wyeliminowanie atutów, dzięki którym firma istnieje i kontynuuje działalność może mieć dla niej katastrofalne skutki. W związku z tym należy:

1)    określić elementy podtrzymujące, dzięki którym firma istnieje, zidentyfikować mocne strony przedsiębiorstwa,

2)    określić zagrożenia, które mogą zniszczyć podstawowe elementy podtrzymujące oraz ich wpływ na firmę,

3)    oszacować zdolność do obrony przed takimi zagrożeniami,

4)    zbudować „mapę” wrażliwości tych elementów na niszcząca siłę zagrożeń,

5)    opracować programy wzmacniające siłę obronną przedsiębiorstwa16.

W pierwszym etapie należy zidentyfikować mocne strony przedsiębiorstwa, w drugim dla każdej zidentyfikowanej mocnej strony poszukuje się potencjalnych zagrożeń, których pojawienie się mogłoby istotnie zredukować znaczenie bądź prowadzić do wyeliminowania mocnej strony.

W trzecim i czwartym etapie przeprowadza się analizę potencjalnych skutków pojawienia się tych zagrożeń. W ich oszacowaniu należy posłużyć się najbardziej pesymistyczną wersją scenariusza możliwych zdarzeń, a w ocenie siły tego wpływu można posłużyć się skalą punktową od 0 do 10 pkt.

15    Por. H. Rowe. R. Mason, K. Dickel, Strategie Management and Business Policy, [w:] Meto-dological Approach, Addison, Wesley Publishing Company. Inc. 1982, za: R. Krupski, Metody i organizacja planowania strategicznego w przedsiębiorstwie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1993, s. 64.

16    H. Kozarowicz, A. Baraniecka. Procedura „pięta Achillesa” - zapomniana metoda pozycjonowania strategicznego, www.ae.jgora.pl/kzsil/pliki/Analiza%20str%20cz.%203.doc.

Źródło: H. Kozarowicz, A. Bara~ =o.a


Tabela 8.4. Arkusz roboczy me:: z

Etap

1

2

3

Lp.

Mocne strony przedsiębiorstwa

Zagrożenia

<=-sac

1

2

3

n


W piątym etapie procedur, r. J zidentyfikowanych zagrożeń, kiad Etap szósty to analiza zdoi-: nie się zagrożeń, jak również c: rzystać można również skalę : u lizy należy przenieść na wykres 3 z czterech obszarów wyodrębr: żenią oraz zdolności do reagov- r j


Rysunek 8.10. Wykres oceny P a*1 _ H

Źródło: H. Kozarowicz, A. Baraniecka


wysoki


CL



niski


10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

0


BEZBF.CS -,t

Wnicts*.

Firma jest bezbrcr.-s wozec; klasyfikują, się tło tegl Zaleca- i Podjęcie działać -=

zdolność dc


„PIETA AC-__E

!

Wnieś*

Atuty należące dc :e;: : c-s „Piętę Am esa Żalece- a

Monitorowanie zir a - aj które mogązapcv. : «*: zag-cże-Tai


0

niska


2

Zdol-rsć

1



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0609 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przedsięc crs? i208 (w wartościach jakościowych). Wymiar
skanuj0603 202    RozdziałS Diagnoza strategiczna przedsię: :w8.2. Metody pozycj
18056 skanuj0613 212    Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przeds:ęc = Dwie zmienn
25334 skanuj0607 206 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przedsiębiorą..- s Rysunek 8.4. Klasyfika
skanuj0618 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przedsiębiorstwa217 prsma dla przedsiębiorstwa, ist-ktne
21710 skanuj0616 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przedsiębiorstwa 215 •fccyjnym sektorze. Najczęści
38071 skanuj0604 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przedsiębiorstwa 203 jgicznego firmy fctodycznej t
66261 skanuj0614 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przedsiębiorstwa213 pnkowań firmy - potencjał fina
skanuj0605 204 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przees e: : t na podejmowaniu różnorodnych dzia

więcej podobnych podstron