2778789793

2778789793



Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4

tchego przestwór oceanu; łąk szumiących; kwiatów powodzi;

koralowe ostrowy

Wóz [...]jak łódka brodzi

5. Co sprawia, że miejsce, w którym znalazł się podmiot liryczny, przypomina „suchy przestwór oceanu"?


6. Przedstaw, w jaki sposób zmienia się przestrzeń w drugiej strofie utworu. Jak czuje się podmiot liryczny w opisanych warunkach?

7. Wypisz orientalizmy i określ ich funkcję.

8. Na podstawie swojej znajomości biografii Mickiewicza wyjaśnij ostatni wers utworu.

2. Juliusz Słowacki - Hymn ISmutno mi Boże.../

Żem często dumał nad mogiłą ludzi. Żem prawie nie znał rodzinnego domu. Żem był jak pielgrzym, co się w drodze trudzi Przy blaskach gromu. Że nie wiem. gdzie się w mogiłę położę. Smutno mi Boże!


Smutno mi, Boże! - Dla mnie na zachodzie Rozlałeś tęczę blasków promienistą; Przede mną gasisz w lazurowej wodzie Gwiazdę ognistą... Choć mi tak niebo ty złocisz i morze.

Smutno mi Boże!

Jak puste kłosy, z podniesioną głową. Stoję rozkoszy próżen i dosytu... Dla obcych ludzi mam twarz jednakową.

Ciszę błękitu: Ale przed tobą głąb serca otworzę.

Smutno mi Boże!


Ty będziesz widział moje białe kości W straż nie oddane kolumnowym czołom: Alem jest jako człowiek, co zazdrości Mogił, popiołom... Więc że mieć będę niespokojne łoże. Smutno mi Boże!


Jako na matki odejście się żali Mała dziecina, tak ja płaczu bliski. Patrząc na słońce, co mi rzuca z fali Ostatnie błyski... Choć wiem, że jutro błyśnie nowe zorze.

Smutno mi Boże!


Kazano w kraju niewinnej dziecinie Modlić się za mnie co dzień... a ja przecie Wiem, że mój okręt nie do kraju płynie. Płynąc po świecie... Więc że modlitwa dziecka nic nie może. Smutno mi Boże!


Na tęczę blasków, którą tak ogromnie Anieli Twoi w niebie rozpostarli. Now i gdzieś ludzie w sto lat będą po mnie Patrzący - marli. Nim się przed moją nicością ukorzę. Smutno mi Boże!


Dzisiaj, na wielkim morzu obłąkany.

Sto mil od brzegu i sto mil przed brzegiem.

Widziałem lotne w pow ietrzu bociany Długim szeregiem.

Żem je znał kiedyś na polskim ugorze.

Smutno mi Boże!

1. Określ typ liryki zastosowany w wierszu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

2. Przypomnij sobie definicję gatunkową hymnu i odnieś ją do tekstu Słowackiego. Zwróć uwagę na to, kto w utworze wysuwa się na pierwszy plan.

3. Wykaż, że język wiersza wpisuje się w definicję gatunku. Przywołaj odpowiednie przykłady z Hymnu potwierdzające Twoją odpowiedź.

2



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 1.
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 4. Sprecyzuj poło
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 1. Na podstawie w
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 A wstań jak wielk
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 4. Cyprian Kamil
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr III, zajęcia 3 KARTA PRACY NR 3I. BIBLIA - ZASÓ
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr III, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4I. GWIAZDY ŚREDN
WWYl u Zajęcia w Liceum dla Dorosłych w iw
Zajęcia w Liceum dla Dorosłych w Hm
DR PIONTEK Liceum dla Dorosłych w Łodzi ul. Czajkowskiego 14    tel:42 672 74
I LICEUMOGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH Z NAMI MASZ SZANSĘ NA LEPSZĄ PRZYSZŁOŚĆ
;» Niepubliczna Szkoła dla Dorosłych
Semestralne klasyfikowanie słuchaczy w szkole dla dorosłych. Egzaminy semestralne§8 1. Podstawą
* NABÓR ZIMOWY * LICEUM dla dorosłych SZKOŁY POI PRZEŁAM LODY!!!ZAPISZ SIĘ
Karta pracy nr 1. Dbamy o podręczniki. Edukacja wczesnoszkolna. Obudowa dydaktyczna dla klasy drugie
Karta pracy nr 1. Dbamy o podręczniki. Edukacja wczesnoszkolna. Obudowa dydaktyczna dla klasy drugie

więcej podobnych podstron