2778789794

2778789794



Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4

4. Sprecyzuj położenie podmiotu lirycznego.

Przestrzeń

Cytat

Odpowiedź

miejsce, w którym znajduje się podmiot liryczny w momencie wygłaszania monologu

usytuowanie podmiotu lirycznego wobec domu

5. Jaki obraz Boga wylania się z Hymnu? W odpowiedzi zacytuj odpowiednie fragmenty tekstu.

6. Przedstaw przyczyny smutku, o którym wielokrotnie wspomina osoba mówiąca w wierszu.

7. Na podstawie treści pierwszej i ostatniej zwrotki określ budowę Hymnu. Jaką wymowę zyskuje utwór dzięki takiej kompozycji?

8. Odpowiedz, jaką funkcję w wierszu pełni refren.

9. Wskaż opis we właściwy sposób charakteryzujący budowę Hymnu. Uzasadnij swój wybór.

A.    Budowa utworu opiera się na logicznej konsekwencji przyczynowego następstwa. Wiersz rozwija się stopniowo, zmierzając do końcowych wniosków.

B.    Każda strofa jest autonomiczną częścią, mającą sens nawet poza kontekstem utworu.

3. Juliusz Słowacki - Testament mój

Niech przyjaciele moi siądą przy pucharze I zapiją mój pogrzeb - oraz własną biedę... Jeżeli będę duchem - to się im pokażę. Jeśli Bóg uwolni od męki nie przyjdę...

Lecz zaklinam niech żywi nie tracą nadziei I przed narodem niosą oświaty kaganiec; A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei. Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec...

Co do mnie ja zostawiam maleńką tu drużbę Tych. co mogli pokochać serce moje dumne; Znać, że srogą spełniłem, twardą Bożą służbę... I zgodziłem się tu mieć - niepłakaną trumnę...

Kto drugi tak bez świata oklasków się zgodzi Iść... taką obojętność, jak ja, mieć dla świata? Być sternikiem duchami napełnionej łodzi, I tak cicho odlecieć, jak duch. gdy odlata?

Jednak zostanie po mnie ta siła fatalna. Co mi żywemu na nic... tylko czoło zdobi -Lecz po śmierci was będzie gniotła niewidzialna. Aż was. zjadacze chleba - w aniołów przerobi.


Żyłem z wami cierpiałem i płakałem z wami. Nigdy mi. kto szlachetny, nie był obojętny. Dziś was rzucam i dalej idę w' cień - z duchami -A jak gdyby tu szczęście było idę smętny.

Nie zostawiłem tutaj żadnego dziedzica Ani dla mojej lutni - ani dla imienia -Imię moje tak przeszło, jako błyskawica, I będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia.

Lecz wy, coście mnie znali, w podaniach przekażcie. Żem dla ojczyzny sterał moje lata młode. A póki okręt walczył - siedziałem na maszcie, A gdy tonął - z okrętem poszedłem pod wodę...

Ale kiedyś - o smętnych losach zadumany Mojej biednej ojczyzny - przyzna, kto szlachetny. Że płaszcz na moim duchu był nic wyżebrany. Lecz świetnościami dawnych moich przodków świetny.

Niech przyjaciele moi w nocy się zgromadzą I biedne serce moje spalą w aloesie. I tej, która mi dała to serce, oddadzą -Tak się matkom wypłaca świat, gdy proch odniesie...

3



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 1.
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 tchego przestwó
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 1. Na podstawie w
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 A wstań jak wielk
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr V, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4 4. Cyprian Kamil
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr III, zajęcia 3 KARTA PRACY NR 3I. BIBLIA - ZASÓ
Niepubliczne Liceum dla Dorosłych w Pilźnie, Semestr III, zajęcia 4 KARTA PRACY NR 4I. GWIAZDY ŚREDN
WWYl u Zajęcia w Liceum dla Dorosłych w iw
Zajęcia w Liceum dla Dorosłych w Hm
DR PIONTEK Liceum dla Dorosłych w Łodzi ul. Czajkowskiego 14    tel:42 672 74
I LICEUMOGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH Z NAMI MASZ SZANSĘ NA LEPSZĄ PRZYSZŁOŚĆ
;» Niepubliczna Szkoła dla Dorosłych
Semestralne klasyfikowanie słuchaczy w szkole dla dorosłych. Egzaminy semestralne§8 1. Podstawą
* NABÓR ZIMOWY * LICEUM dla dorosłych SZKOŁY POI PRZEŁAM LODY!!!ZAPISZ SIĘ
Karta pracy nr 1. Dbamy o podręczniki. Edukacja wczesnoszkolna. Obudowa dydaktyczna dla klasy drugie
Karta pracy nr 1. Dbamy o podręczniki. Edukacja wczesnoszkolna. Obudowa dydaktyczna dla klasy drugie

więcej podobnych podstron