8083678383

8083678383



156


ANNA SOBIESKA

Śpiew się obija o teatru ściany -Śpiew-szał, śpiew-skarga na okrutny los, Romans, w kochanków bujnej krwi skąpany, Gwałtowny, ostry, jak sztyletu cios -Romans cygański miłością pijany I o śnie szczęścia słodko zadumany Cygański romans...

Śpiewaj! Niech pękną te drewniane ściany! Niechaj się zwalą na ofiarny stos,

Niech go zapali, niby słońce - kłos.

Gorący, bujny, w płomień rozedrgany Cygański romans...

Śpiew płynie falą... drżący i spłakany.

Niby kochanki porzuconej głos -A znów za chwilę weselem pijany.

A potem cichy, smętny, zadumany... Zamilcz!...

Bo mój mi przypomina los I chwieję się, jak wiatrem kołysany kłos Tak mnie rozstraja ten - smutkiem owiany -Szyderczy, drwiący, w łzach i krwi skąpany Cygański romans'11.

„Skąd on bierze te rytmy?” (Czesław Miłosz), czyli rosyjskie romanse cygańskie w „zaczarowanej tancbudzie” poezji Gałczyńskiego

Życie w śpiewie,

Dawny ton skrzypki mej cygańskiej -czysty jak wzór tych chmur na niebie [...].

(Powrót do Eurydyki, G-2 15)

Nuta cygańsko-błokowskich zaśpiewów jest w wierszach Gałczyńskiego uchwytna, określa sporo.

W tej rosyjskości na pewno tai się korzeń nieprzytomności, nieodpowiedzialności, bezkształtności Gałczyńskiego jako artysty44.

Najciekawszym chyba świadectwem obecności rosyjsko-cygańskiej kultury muzycznej w Polsce międzywojennej jest poezja Gałczyńskiego. Wprawdzie i Wierzyński próbował zamknąć swoje wspomnienia o spędzonych w Rosji latach właśnie w wierszu Romans rosyjski45 - tytułem i nastrój o wością nawiązującym do tego gatunku poetycko-muzycznego; a atmosferę rodem z dekadenckich romansów

43    T. Kończyc, Romans cygański. „Ilustrowany Przegląd Teatralny” 1921, nr 30/31, s. 9.

44    A. D r a w i c z, Konstanty Ildefons Gałczyński. Warszawa 1968, s. 20,23. Dmga wypowiedź jest komentarzem do tekstu K. W. Za Wodzińskiego Wesoły dekadent a la russe (w: Wśród poetów. Oprać. W. Achremowiczowa. Kraków 1964. Pierwodruk: „WiadomościLiterackie” 1934, nr 14).

45    K. Wierzyński, Romans rosyjski. W: Wybór poezji. Wybór, oprać., wstęp K. Dybciak. Komentarze K. Dybciak i K. Dybciak. Wrocław 1991, s. 318-320. BN 1275. Zob. też wiersz tego poety pt. Pieśń wagabundy (w: Poezje zebrane. Wybór, posł. W. S m a s z c z. T. 1. Białystok 1994, s. 59), gdzie mowa o młodości w kostiumie domino.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0027 (28) TEORIA PRZEDSIĘBIORSTWA dr Anna Mazurkiewicz samodoskonalenia się jednostki ludz
90 Iwona Anna Ndiaye ły się zjazdy akademickie, prowadzono dyskusje. Aktywnie wspierano i rozwijano
IMGD67 (3) 156 Edukacja alternatywna —    uczenie się z wyobraźni, a nie tylko doświa
skanowanie0080 wstaje, chwiejąc się, na spotkanie kusiciela... Opiera się, idąc w omdleniu, o ściany
Anna SobieskaAch, ten "tiomnyj morok cygańskich piesen...": o uwiedzionych przez rosy
152 ANNA SOBESKA Powinno się utworzyć ligę obrony muzyki polskiej [...] dla rozpowszechniania
154 ANNA SOBIESKA pewnie były jeszcze i herbata „Amatorska” w blaszankach braci Popow, i kawior
158 ANNA SOBIESKA Jednym z aspektów tego zagadnienia, stosunkowo łatwym do wydobycia i scharakteryzo
160 ANNA SOBIESKA odwieźć zawstydzoną kochankę trwożnie powątpiewającą w prawdziwość czy po prostu
Pamiętnik Literacki CIII, 2012, z. 3 PL ISSN 0031-0514 ANNA SOBIESKA(Instytut Badań Literackich PAN,
146 ANNA SOBIESKA cygańskie, w przedmowie Jankowskiego nazwane zostało hodowaniem i nałogowym trwani
150 ANNA SOBIESKA stwo w stosunku do wartości sztuki rosyjskiej, bo rosyjskiej, powodowane były
gametofit męski u okrytonasiennych Po zakończeniu mejozy rozpoczyna się proces wytwarzania ściany ko
Kazimiera Gorczyca • Anna Sławińska 6. Zastanów się nad sytuacją przedstawioną w ćw. nr 5 i

więcej podobnych podstron