9346692730

9346692730



KOMPENDIUM WIEDZY



drinż. Wojciech Bańkowski Instytut Badawczy Dróg i Mostów


rerminologia


Asfalt jest powszechnie stosowanym materiatem budowlanym, wykorzystywanym przede wszystkim jako spoiwo. Pierwsze zastosowania asfaltu w budownictwie miały miejsce w Mezopotamii 800-600 lat p.n.e. Używany byt do łączenia mozaiki, cegieł w budynkach. Z tego okresu pochodzi również pierwsza droga do Babilonu i most na Eufracie wybudowane z użyciem asfaltu [1]. Podstawowymi cechami, które decydują o przydatności asfaltów w drogownictwie jest odporność na działanie wody oraz właściwości termoplastyczne.

ASFALTY DROGOWE

Asfalt drogowy

Asfalt jest lepiszczem, który podgrzany do odpowiednio wysokiej temperatury mięknie i upłynnia się, natomiast po schłodzeniu -jego lepkość zwiększa się i staje się ciałem stałym. Obecnie jest on podstawowym składnikiem mieszanek mineralno-asfałtowych (MMA) stosowanych do budowy nawierzchni asfaltowych. Zgodnie z klasyfikacją podaną w normie PN-EN 12597 [2] asfalty te zaliczają się grupy asfaltów naftowych. Należy do nich zaliczyć asfalty drogowe, drogowe specjalne i modyfikowane polimerami (rys. 1).


Asfalt drogowy tzw. zwykły jest stosowany do otaczania kruszywa i/lub destruktu asfaltowego oraz wykorzystywany głównie w budowie i utrzymaniu nawierzchni drogowych. Klasyfikowane są wg normy PN-EN 12591 [3]. Asfalty przeznaczone do mieszanek mineralno-asfałtowych klasyfikowane są wg penetracji w temp. +25°C. Wymagania zgodne z Załącznikiem Krajowym NA do normy PN-EN 12591 przedsta-


Asfalt specjalny produkowany jest w celu uzyskania specyficznych właściwości. Wyróżniamy w tej grupie asfalty twarde (o penetracji nie wyższej niż 25 x 0,1 mm, przeznaczone do betonu asfaltowego o wysokim module sztywności) oraz wielorodzajowe charakteryzujące się mniejszą wrażliwością termiczną w stosunku do asfaltów drogowych, które są produktami pośrednimi między asfaltem drogowym a modyfikowanym (nie zawierają polimerów, technologia ich produkcji opracowywana jest w rafineriach).



Yademecum


Budownictwo drogowe i kolejowe



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Instytut Badawczy Dróg i Mostów SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZGiF. Global lnvention Forum In
71955 skanuj0003 (471) Metoda CBR dostosowana do warunków polskich: Prace badawcze Instytutu Badawcz
CCI20090225001 Opracowano w Instytucie Badawcsym Dróg i Mostów na zlecenie , Generalnej Dyrekcji Dr
INSTYTUT BADAWCZY DRÓG I MOSTOW ZAKŁAD TECHNOLOGII NAWIERZCHNI Sprawozdanie z tematu TN/TG-221, zada
INSTYTUT BADAWCZY DRÓG I MOSTÓW Zakład Technologii Nawierzchni i ZASADY WYKONYWANIA NAWIERZCHNI
GEO^Ui Instytut Badawczy Dróg i Mostów KONFERENCJAGEOSYNTETYKI W BUDOWIE DRÓG Warszawa 9 września
POŻARY Pożary mostów Warszawa : Instytut Badawczy Dróg i Mostów, 2000. - 73 s.: il.; 24 cm (Studia i
Instytut Badawczy Dróg i Mostów Zakład Technologii Nawierzchni Pracownia Lepiszczy
Instytut Badawczy Dróg i Mostów Temat TN-238 4.6. Metodyka ustalania rodzaju funkcjonalnego lepiszcz
Instytut Badawczy Dróg i Mostów Temat TN-238 Uwzględnienie szczególnych warunków obciążenia ruchem
Instytut Badawczy Dróg i Mostów Temat TN-238 5. Materiały do badań Do badań wybrano asfalty: •
Instytut Badawczy Dróg i Mostów Temat TN-238 Po starzeniu RTFOT (T) Zmiana masy po RTFOT,
Instytut Badawczy Dróg i Mostów Temat TN-238 Rys. 1. Wyniki badań DSR - asfalt 20/30 B w trzech stan

więcej podobnych podstron