93763715

93763715



216


Nowoczesne systemy zarządzania

3. Funkcje emocji

Pomimo zdania niektórych (np. J.R. Averill19), że ogólna odpowiedź na pytanie o funkcje, jakie pełnią emocje jest niemożliwa, bo warunkowana specyfiką każdej emocji z osobna, to próby wskazania tych funkcji w literaturze są podejmowane (np. P. Zimbardo20, R.W. Levenson21).

R.W. Levenson podaje istotną funkcję emocji, jaką jest koordynacja systemów składających się na emocję (subiektywnego, behawioralnego i fizjologicznego). Umieszcza ją w funkcjach intrapersonalnych emocji, do których również zalicza: zmianę hierarchii reakcji (emocje mogą aktywizować zachowania, które normalnie znajdują się na dole hierarchii behawioralnych), wsparcie fizjologiczne (funkcją emocji jest wprowadzenie organizmu w stan, który optymalnie wspiera pożądaną reakcję) oraz „skróty” w przetwarzaniu informacji (jeśli sytuacja tego wymaga, dzięki emocjom możliwe jest działanie automatyczne). R.W. Levenson charakteryzuje również funkcje interpersonalne emocji, wśród których wymienia: przechowywanie wpływów ewolucji, uczenia się i kultury (kultura ma wpływ na sposób doświadczania, nazywania i wyrażania emocji oraz na ocenę poznawczą), ustalanie relacji z innymi (emocje popychają w kierunku jednych osób i odsuwają od innych), komunikacja i kontrola (wyrażanie emocji za pomocą mowy ciała informuje innych o stanach emocjonalnych oraz wpływa na reakcje otoczenia)22. P. Zimbardo funkcję tę określa jako społeczną, podając obok niej funkcję motywacyjną i determinującą poznanie23.

Podobne funkcje emocji opisuje G.J. Clore, a jako główną podaje dostarczanie informacji innym (poprzez ekspresję mimiczną i wokalną) oraz podmiotowi przeżywającemu emocje dzięki myślom i odczuciom24.

Z punktu widzenia relacji międzyludzkich podkreślić należy „zaraźliwość” emocji, tzn. ludzie wczuwają się w stany emocjonalne innych osób i ulegają emocjom im towarzyszącym. U podstaw takiego zachowania leżą neurony lustrzane, czyli komórki nerwowe (neurony), które uaktywniają się podczas wykonywania czynności lub obserwowania jej u innych oraz są odpowiedzialne za zdolność do rozpoznawania cudzych emocji i intencji wyrażanych niewerbalnie, czyli empatię. W kontaktach z innymi osobami dostrajamy się emocjonalnie - kiedy widzimy uśmiechnięte twarze, również się uśmiechamy, kiedy spotykamy smutne osoby, smutek się nam udziela. Neurony lustrzane „wysyłają sygnały do układu limbicz-

19    Por.: J.R. Averill, Doniosłość emocji, [w:] P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji, Wyd. GWP, Gdańsk 2012, s. 90-94.

20    Zob.: R.J. Gerrig, P. Zimbardo, op. cit., s. 395-398.

21    Zob.: R.W. Levenson, Funkcjonalne podejście do ludzkich emocji, [w:] P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji, Wyd. GWP, Gdańsk 2012, s. 112-115.

22    Zob.: Ibidem, s. 112-113.

23    Por.: J. Gerrig, P. Zimbardo, op. cit., s. 396.

24    G.C. Clore, Dlaczego przeżywamy emocje?, [w:] P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji,



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
206 Nowoczesne systemy zarządzania psychologiczne bywają oparte na intuicji, bywa ona słuszna, ale t
208 Nowoczesne systemy zarządzania lęki związane ze stosowaniem bodźców podprogowych, ale teraz będz
Nowoczesne systemy zarządzaniaEMOCJE W KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ Z PERSPEKTYWY ZARZĄDZANIA MARTA
212 Nowoczesne systemy zarządzania Ważnym elementem życia zawodowego jest więc umiejętność panowania
214 Nowoczesne systemy zarządzania ponieważ nie wiadomo, w którym kierunku sytuacja się rozwinie
Nowoczesne systemy zarządzaniaKONCEPCJE PSYCHOLOGICZNE W ZARZĄDZANIU KATARZYNA GURMIŃSKA WOJSKOWA
200 Nowoczesne systemy zarządzania cień na jej autentyczne dokonania. Tak jest w przypadku grafologi
202 Nowoczesne systemy zarządzania człowieka jest plastyczny, ale nie wszystko jest możliwe. Zarządz
204 Nowoczesne systemy zarządzania -    rozwiązywanie konfliktów i negocjacje, -
Nowoczesny system zarządzania informacją laboratoryjną
img213 Cechy informatycznego systemu zarządzania ■    Funkcjonalność - obejmuje wszys
Certyfikat PL12/0014 System zarządzania funkcjonujący wSieć Badawcza Łukasiewicz Instytut Nowych
Nowoczesne systemy zarządzaniaEMOCJE W KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ Z PERSPEKTYWY ZARZĄDZANIA MARTA

więcej podobnych podstron