5783291080

5783291080



Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 83

Formalnie każda publikacja KŚK była książką ukazującą się w nakładzie 4000 egzemplarzy i sprzedawaną w cenie 14,90 zł. Jeśli zaś wierzyć plotkom, zainteresowanie komiksami Egmontu było tak wysokie, że konieczne były kilkukrotne dodruki[8].

Wśród wspomnianej powyżej „klubowej ósemki” na szczególną uwagę zasługują albumy „Piętno wygnańców” i „Korona Ogotaia”, które wchodziły w skład serii „Thor-gal” - fantastycznej sagi o przygodach przybysza z gwiazd, wychowanego przez Wikingów. Komiksy Jeana Van Hammera (scenariusz) i Grzegorza Rosińskiego (rysunek) nie tylko aktywizowały dawnych fanów serii, lecz także przyciągnęły ogromną liczbę osób, które uprzednio nie miały z nimi styczności. Dziś powszechnie uważa się, że to właśnie 20. i 21. tom przygód Thorgala zainicjował w Polsce „boom komiksowy” [9].

Co ciekawe, w miesiącach poprzedzających oficjalną informację o wznowieniu „Thorgala” Egmont nie zorganizował tej serii silnej promocji. Na łamach „Świata Komiksu” zamieszczono jedynie trzy fragmenty „Fantastycznej podróży” (nr 7, 8 i 10 ŚK) ilustrowanej przez Grzegorza Rosińskiego oraz krótki wywiad z tym twórcą! 10]. Pozostali autorzy pierwszych „klubowych” komiksów na kartach egmontowskiego miesięcznika gościli o wiele częściej. Można zaryzykować stwierdzenie, że wydawca założył, iż najlepszą reklamą „Thorgala” jest renoma marki i „marketing szeptany”.

Sukces pierwszej serii albumów Klubu Świata Komiksu, w szczególności „Thorgala”, zachęcił wydawcę do znacznego zwiększenia liczby tytułów. W 2000 r. Egmont opublikował 17 komiksów,-- w 2001 r. ukazało się ich 55, w 2002 r. - 97, a w 2003 r. aż 147. W latach 2000-2003 w ramach KŚK wydano łącznie 317 albumów! 11],

Wraz ze wzrostem liczby albumów KŚK znacznemu zróżnicowaniu uległy częstotliwość ich ukazywania się oraz cena - w omawianym okresie za najdroższe historie obrazkowe Egmontu trzeba było zapłacić nawet 69 zł.

Choć informacje na temat sposobów selekcji późniejszych „klubowych albumów” pozostają tajemnicą Wydawnictwa Egmont, to można domniemywać, że wydawnictwo decydowało się przede wszystkim na publikację komiksowych bestsellerów, które zbierały najlepsze recenzje w Europie Zachodniej i USA. Ponadto można przypuszczać, że redakcja KŚK wybierając tytuły, nie brała pod uwagę ich przekazu ideologicznego bądź politycznego.

Na komiksowy katalog Egmont Polska składały się publikacje skierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

W latach 2000-2003 fundament Klubu Świata Komiksu stanowiły utwory europejskich twórców, a wśród nich popularne serie (według typologii stosowanej przez Egmont Polska): fantasy, np. wspomniany już „Thorgal” - swoiste koło napędowe wydawnictwa; historyczne, m.in. „Western” Van Hamme'a i Rosińskiego; horrory, np. „Drapieżcy” Jeana Dufauaxa i Enrico Mariniego; humorystyczne, np. „Lucky Lukę” Gościnnego; science fiction, m.in.,Armada” Jeana-Davida Morvana i Philippa Buche-ta; sensacyjne/kryminalne, np. „Wayne Shelton” Van Hamme’a i Christiana Denayera.

W czasie „boomu komiksowego” Egmont wydawał również komiksy amerykańskie. W tym segmencie na uwagę zasługują zwłaszcza serie powieści graficznych wywodzących się z komiksu zeszytowego, np. postmodernistyczny „Sandman” ze scenariuszem Neila Gaimana. Ponadto w 2002 r. Egmont rozpoczął publikację albumów z przygoda-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
iNFOTEZY Wol. I, Nr 1 (2011)BOOM KOMIKSOWY.POLSKI RYNEK HISTORII OBRAZKOWYCH W LATACH 2000-2003 Mate
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 91 ich słabą edycję, przede wsz
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 93 Podsumowanie W 2000 r. ukaza
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 95Przypisy [1]
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 97 dostępne na WWW:
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 85 żymi wydawnictwami często do
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 87 bumami: „Egonem” Tatjany i A
Boom komiksowy. Polski rynek historii obrazkowych w latach 2000-2003 89 i „Bizona” („Pokolenia. Saga
Tablica 9. Ruch statków w polskich portach morskich w latach 2000-2003. Wyszczególnienie Statki
Kluczowe?ne o?ukacji w europie str6 W latach 2000 - 2003 we wszystkich krajach nastąpił wyraźny wzro
W rezultacie podjętych działań w latach 2000-2003 Sped-Log stał się Spółką o mocnej, ugruntowanej po
Tablica 4. Przewozy żeglugą morska według grup ładunków w latach 2000-2003 (w tys.
Tablica 6. Przeładunek w morskich portach handlowych według grup ładunków w latach 2000-2003 (w tys.
Tablica 2. Przewozy ładunków według relacji w latach 2000-2003 (w tys. ton) Lata Ogółem W relacji
2.8 Liczby absolwentów Uczelni w latach 2000 - 2003 Absolwenci Uczelni Typ studiów Rok
2.8 Liczby absolwentów Uczelni w latach 2000 - 2003 Absolwenci Uczelni Typ studiów Rok
Tablica 8.9. Obroty (w min zt) w badanym przedsiębiorstwie w latach 2000-2003 Lata Kwartały Obroty
Plan prezentacji►    1. Wprowadzenie Polski rynek pracy w latach 1 995-2010 Cele bada

więcej podobnych podstron