7349812252

7349812252



56 Synteza dziejóiv !'<>! ski...

w lym, w czym była inu przeciwstawna, odpowiadała przecież na problemy i pytania, które on postawił”144.

„W iiistorii różnych narodów powtarzaj;) się często i sprawdź;;ją jedne i też same ogólne zasady, ale ponieważ historia każdego narodu ma swoje odrębne właściwości i w pewnych sobie tylko właściwych rozwija się warunkach, więc też każda historia daje pole do wykrycia wielu drobniejszych praw, grupujących się około znanej ogólnej zasady”145-twierdzi, za J. Lelewelem, M. Bobrzyński. „Ogólne wyniki nauk nie dadzą się wprost i w tenże sam sposób zastosować do każdego narodu i państwa, muszą ulec pewnym, przewidzianym zresztą nieraz w nauce, zboczeniom i wyjątkom, bo każdy naród i państwo posiada pewne warunki, zasoby i dążenia, które jego indywidualność stanowią. Otóż zadaniem jest historii, ażeby - stosując ogólne naukowe zasady do przeszłości tego narodu - nakreślić jego charakter, jego warunki i zasoby, jego wybitne kierunki i dążenia, ażeby mu uwydatnić te naukowe zasady, które w jego rozwoju i życiu większą niż w rozwoju innych narodów odgrywają rolę; ażeby mu te zasady i prawa widomie postawić przed oczy.”146

M. Bobrzyński - z jednej strony - podziela Lelcwclowską koncepcje tożsamości Polaka, twierdzi, że „łagodność charakteru [jestJ właściwa Polakom . Z drugiej jednak strony - teorii J. Lelewela, iż Słowian charakteryzuje „miłość narodowości i wolności”, przeciwstawia opinię o „czasach umysłowej gnuśności, nierządu i bezmyślnego życia z dnia na dzień” 14S. Jest to wizja pierwotnych szczepów Słowian, osiadłych na ziemi, która dawała „łatwe utrzymanie, nie zmuszała ich do walczenia z mozołem o codzienny byt, nie stawiała żadnych wielkich przeszkód do pokonania, nic podnosiła siły ich woli, przedsiębiorczości i energii działania, uczyniła charakter ich łagodnym, gościnnym i szlachetnym, ale zarazem dziwnie lekkomyślnym, bezradnym i miękkim i pogrążyła ich w stanie ęnuśnej blogomyślności, objawiającej się w śpiewach i pląsach, bez troski o jutro.” 1 Wobec przekonania J. Lelewela, że Polakom zawsze było i jest właściwe „zamiłowanie wolności”, M. Bobrzyński wysuwa tezę, iż w Polsce państwo nigdy by nie powstało, „gdyby się w szczepie polskim nic była zbudziła myśl władzy samoistnej, książęcej, nic na wyborze, ale na własnej swojej sile opartej, która przemocą rozszerzała swój zakres i której każdy podlegać musiał z konieczności, z przymusu. Powstaniu takiej siły państwo swój początek zawdzięcza.”150

Synteza J. Lelewela i - za nim - synteza M. Bobrzyńskiego, rozumiane jako określone koncepcje tożsamości politycznej Polaka oraz realizacje tych koncepcji,

144    K. Ci r z y b o w s k i; Szkoła historyczna krakowska. W: dolska myśl filozoficzna i spolecz na. T. 2. Red. B. Skarga. Warszawa 1^75, s. 585.

145    M. Li o b r 7. y ń s k i: W imię..., s. 475.

146    Ibidem, s. 478.

N7 Ido m: Dzieje..., s. 363.

14S I d e m: O dawnym..., s. 350.

149    I d c m: Dzieje..., s. ^8.

150    Ibidem, s. 103.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Synteza dziejów 1*o!ski. ny M. Bobrzyński pisze o nauce „ogólnej historii narodu”. Nic ma ani w ujęc
ROZDZIAŁ CZWARTYPEDAGOGIA Synteza dziejów Polski od czasów nowożytnych do współczesności była i jest
108 Synteza dziejów Polski... ności dla lepszych czasów, dla całej ludzkości przechować?” 56 W
42 Synteza dziejów Polski... ciu i przcniknicniu oka.”16 „W lym razie filozof historyk zgłębia wielk
60 Synteza dziejów Polski.,. Synteza dziejów Polski J. Lelewela była i jest interpretowana jako konc
IMGG80 264 EKSPRESJO! za powstania i związane z nimi klęski (w czym była, oczywiście, pewna przesada
8 Synteza dziejów Polski.. szłości. To ona wyznaczała i wyznacza - w jakichś ramach - punkt wyjścia
98 Synteza dziejów Polski. czas - pisze - „strona ludowa pod Guzowcm zwyciężona; monarchiczny żywioł
102 Synteza dziejów Polski.. animalizmu. W przekonaniu J. Adamusa „u nas lak przesadna idealizacja n
104 Synteza dziejów Polski.. storii wojen, bitew i wojskowości bardzo często fachowy wojskowy może
106 Synteza dziejów Polski.. państwa w Polsce; po drugie - usytuowana w kontekście takiego ujęcia
110 Synteza dziejów Polski. stwa. Lcgityinizm wyznaczyłby osoby i władze, wobec których posiadalibyś
112 Synteza dziejów Polski... pojęć i tez, lecz jako ideologię. W tym sensie twierdzi się, że jest t
114 Synteza dziejów Polski. analizy dyklaiu „rojalizmu, arystokracji i szczytu hierarchicznego” - ja
116 Synteza dziejów Polski.. „Wolność starożytnych” jest wolnością kolektywną. I taką jest
118 Synteza dziejów Polski... kolwick jego oceny wyróżnionych koncepcji wolności i związanych z nimi
122 Synteza dziejów* Polski.. grup i różnych interesów, skoro trwanie społeczeństwa wymaga czynnika
124 Synteza dziejów Polski.. J. Lelewel widzi i uznaje równość, jak później M. Bobrzyński obok równo
26 Synteza dziejów Polski.. gemonem w państwie były »klasy śrcdnie«.”127 Istotę opozycji syntezy M.

więcej podobnych podstron