8 Ekonomia spoleczna szansą dla lokalnych organizacji


CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE
ODDZIAA W KRAKOWIE
EKONOMIA SPOAECZNA SZANS DLA LOKALNYCH
ORGANIZACJI (ŚRODOWISK)
seminarium internetowe
materiały szkoleniowe dla doradców
z państwowych jednostek doradztwa rolniczego
Kraków, maj 2010
1
Niniejsze opracowanie stanowi materiał wyjściowy do seminarium internetowego pt.
 Ekonomia społeczna szansą dla lokalnych organizacji (środowisk) , które odbędzie się
7 czerwca 2010 r. Organizatorem Seminarium jest Centrum Doradztwa Rolniczego
w Brwinowie Oddział w Krakowie.
Celem seminarium jest zainteresowanie doradców rolnych obszarem ekonomii społecznej
oraz wywołanie dyskusji na temat mo\liwości uczestnictwa i roli doradców rolnych
w kreowaniu przedsiębiorczości społecznej na wsi.
W związku z tym zostały opracowane materiały dzięki, którym doradcy zapoznają się
z podstawowymi zagadnieniami w zakresie ekonomii społecznej, zwanej tak\e ekonomią
solidarności, ekonomią obywatelską, gospodarką społeczną czy przedsiębiorczością
społeczną.
Zakres tematyczny opracowania zawiera następujące moduły:
I. Co to jest ekonomia społeczna?
II. Misja i rodzaje podmiotów ekonomii społecznej.
III. Mo\liwości wykorzystania ekonomii społecznej w kreowaniu rozwoju obszarów
wiejskich.
IV. Przykłady dobrych praktyk.
Opracowanie powstało w CDR o/Kraków
Dział Rozwoju Obszarów Wiejskich
2
MODUA I. CO TO JEST EKONOMIA SPOAECZNA?
Globalizujący się gospodarczo i politycznie świat powoduje, \e coraz usilniej poszukuje się
rozwiązań, które pozwoliłyby na zmierzenie się z nowymi wymiarami problemów
ekonomicznych, społecznych i ekologicznych. Jednym z nich, chocia\ na pewno nie jedynym
i nie zaradzającym wszystkim problemom, jest idea ekonomii społecznej. Ekonomia
społeczna w ró\nych formach pojawia się na całym świecie i to niezale\nie od poziomu
zamo\ności, systemu politycznego i dominującej w danym kraju religii. Poszczególne
państwa dostrzegają rolę tego nurtu w rozwoju społeczno-gospodarczym i polityce spójności.
Tak\e środowisko biznesu coraz częściej spogląda na ideę przedsiębiorstw społecznych jako
na sposób dotarcia ze swoimi usługami do najbiedniejszych. Idea ta zyskuje te\ coraz większą
popularność w środowisku organizacji pozarządowych, które poszukują mechanizmów
ekonomicznej samodzielności dla siebie oraz trwałych rozwiązań dla swoich podopiecznych.
Wszystko to daje dość powodów, aby bli\ej przyjrzeć się idei ekonomii społecznej jako
obiecującemu sposobowi rozwiązywania problemów społecznych.
Ekonomia społeczna nie jest ani nowym zjawiskiem, ani nową kategorią. XIX-wieczne
przedsiębiorstwa ekonomii społecznej działające głównie w formie ró\nego rodzaju
spółdzielni miały za zadanie pomoc wzajemną członków, a tak\e - przynajmniej częściowo -
przeznaczanie zysków na rzecz szerszej społeczności.
Dzisiaj "nową" ekonomię społeczną trzeba widzieć przede wszystkim w perspektywie
przedsiębiorczości rozumianej jako gotowość i umiejętność przyjmowania
odpowiedzialności za swój los, a tak\e w perspektywie obywatelskiego zaanga\owania
rozumianego jako przyjęcie odpowiedzialności za wspólnotę.
Odpowiedzialność jest tu słowem kluczowym, równie wa\nym jak słowo samoorganizacja.
Odpowiedzialność w sferze ekonomicznej oznacza w istocie działania na rzecz mo\liwie
największej samodzielności i suwerenności ekonomicznej. W kontekście ekonomii społecznej
oznacza to podejmowanie wysiłków na rzecz tego, aby konkretne osoby, organizacje czy
wspólnoty mogły w większym stopniu ni\ dotychczas podejmować suwerenne decyzje co do
celu i form swojej działalności.
Zatem ekonomia społeczna to przede wszystkim specyficzne podejście poszczególnych osób
i instytucji do społecznej rzeczywistości. Dotyczy to zarówno nastawienia do własnych
problemów (a więc raczej aktywność ni\ roszczeniowość), sposobu ich rozwiązywania (raczej
zbiorowy ni\ indywidualny), jak i celów, jakie się stawia (raczej dobro wspólne - dobro
innych, ni\ wąskie interesy grupowe). Działania te opierają się więc w du\ej mierze na
solidarności i współpracy, a nie na partykularyzmie i konkurencji. Do fundamentalnych zasad
i warunków koniecznych dla działania ekonomii społecznej zaliczyć nale\y głównie:
samodzielność i upodmiotowienie.
Podstawowa  obietnica ekonomii społecznej to ta, \e działania w specyficznych obszarach
rynku, oparte o coś więcej ni\ chęć zysku mogą być skutecznym mechanizmem odzyskiwania
oraz ochrony suwerenności i podmiotowości dla osób, instytucji i wspólnot.
Ekonomia społeczna oznacza:
Dla osób indywidualnych - szansę na porzucenie pozycji klienta, bycia przedmiotem
filantropii i transferów socjalnych, pozycji osoby zale\nej od pomocy innych - tak\e od
pomocy ze strony organizacji pozarządowych; szansę na stanie się samodzielną jednostką
zdolną do zadbania o los swój i swoich najbli\szych. Wią\e się to z mo\liwością, ale
3
i koniecznością uzyskiwania dochodu z pracy, a w konsekwencji oznacza odzyskanie
godności, która ma swoje zródło w dokonywaniu samodzielnych wyborów dotyczących
własnego losu.
Dla organizacji - umiejętność zdobywania środków na własne działania - odchodzenie od
postawy  wyciągniętej ręki i całkowitego uzale\nienia od preferencji publicznych
i prywatnych donatorów. To szansa na uniknięcie pułapki stania się  przedłu\eniem
instytucji publicznych albo zakładnikiem filantropijnych wzruszeń na rzecz bycia
suwerennym podmiotem, zdolnym do podejmowania działań w sferze publicznej zgodnych
z misją i decyzją członków oraz zało\ycieli organizacji.
Dla wspólnot - umiejętność samodzielnego formułowania strategii rozwojowych opartych na
własnych zasobach, realizujących prawdziwą samorządność i zabiegających o dobrobyt
obywateli1.
I.1 Definicja ekonomii społecznej
Pojęcie ekonomii społecznej  zwanej równie\ ekonomią solidarności, ekonomią
obywatelską, gospodarką społeczną czy przedsiębiorczością społeczną2, jest bardzo szerokie i
nie jednoznaczne. W dokumencie przygotowawczym przed I Europejską Konferencją
Ekonomii Społecznej w Krajach Europy Środkowo  Wschodniej, która odbyła się
w pazdzierniku 2002 r. w Pradze, Bruno Roelants napisał o ekonomii społecznej:  ka\dy wie,
\e istniej, ale nikt nie wie co to jest . Chocia\ od napisania tych słów minęło wiele lat, spory
definicyjne wokół sektora ekonomii społecznej nadal nie dały jednoznacznej odpowiedzi na
pytanie czym jest ekonomia społeczna i jakie rodzaje podmiotów mo\na do niej zaliczyć3.
Za podstawę ekonomii społecznej uchodzi zjawisko przedsiębiorczości społecznej. Przy
czym, wskazaną podstawę nale\y wyodrębnić z szerokiego obszaru ekonomii społecznej,
czyli trzeciego systemu (sektora pozarządowego) obejmującego zarówno działania sektora
obywatelskiego, jak i instytucje ekonomii społecznej. Wspólną przesłanką ujęć
definicyjnych jest stwierdzenie, i\ ekonomia społeczna radzi sobie z zaspokajaniem
i wypełnianiem potrzeb, których nie mogą wypełnić inne sektory4. Mimo zró\nicowania
form prawno-organizacyjnych mo\na przyjąć katalog wspólnych cech dla podmiotów
ekonomii społecznej, a mianowicie5:
" prymat celów indywidualnych i społecznych nad zyskiem,
" dobrowolne i otwarte członkostwo,
" demokratyczna kontrola członków,
" obrona i realizacja wartości solidarności i odpowiedzialności,
" samorządność i niezale\ność od władz publicznych,
" przeznaczenie wypracowanego zysku do realizacji celów stabilnego rozwoju,
realizacji usług dla członków lub usług ogólnych.
Najbardziej popularna i często stosowana jest definicja europejskiej sieci badawczej EMES.
Według niej za przedsiębiorstwo społeczne uznaje się działalność o głównie społecznych
celach, której zyski w zało\eniu są reinwestowane w te cele lub we wspólnotę, a nie
w celu maksymalizacji zysku lub zwiększenia dochodu udziałowców czy te\ właścicieli6.
1
www.ekonomiasukcesu.pl
2
www.ekonomiaspoleczna.pl
3
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego,  Społeczny biznes. Teoria i praktyka , Kraków, 2008
4
www.ekonomiasukcesu.pl
5
MARR,  Społeczny biznes. Teoria i praktyka , Kraków, 2008
6
Ekonomia społeczna w kreowaniu polityki lokalnej gmin i powiatów. Zachodniopomorska Biblioteka
Ekonomii Społecznej, Szczecin 2009 r.
4
EMES określa kryteria społeczne i kryteria ekonomiczne, którymi powinny charakteryzować
się inicjatywy wpisujące się w ekonomię społeczną.
Kryteria ekonomiczne:
- prowadzenie w sposób względnie ciągły, regularny działalności w oparciu o instrumenty
ekonomiczne;
- niezale\ność, suwerenność instytucji w stosunku do instytucji publicznych;
- ponoszenie ryzyka ekonomicznego;
- istnienie choćby nielicznego płatnego personelu.
Kryteria społeczne:
- wyrazna orientacja na społecznie u\yteczny cel przedsięwzięcia;
- oddolny, obywatelski charakter inicjatywy;
- specyficzny, mo\liwie demokratyczny system zarządzania;
- mo\liwie wspólnotowy charakter działania;
- ograniczona dystrybucja zysków.
Wskazany zestaw kryteriów jest definicją idealnego przedsiębiorstwa społecznego. Od
przedsięwzięć zaliczanych do tego sektora nie wymaga się zatem spełnienia wszystkich
kryteriów, lecz większości z nich.
Kluczową zasadą w idei ekonomii społecznej jest prymat działania na rzecz ludzi
(członków, podopiecznych) nad maksymalizacją zysku. Dla jednostek ekonomii
społecznej istotne znaczenie ma, obok celu gospodarczego  misja społeczna7. Zysk nie
jest celem samym w sobie.
Wytyczne Komisji Europejskiej odnośnie rozwoju gospodarki społecznej zakładają, i\8:
" ma przyczynić się do większej efektywności i konkurencji,
" jest du\ym, potencjalnym zródłem nowych miejsc pracy, nowych form
przedsiębiorczości i zatrudnienia,
" zaktywizuje obywateli przez uczestnictwo w organizacjach typu ,,członkowskiego ,
" sprzyja woluntarystycznemu zaanga\owaniu obywateli,
" zwiększa solidarność i poczucie wspólnoty,
" przyczynia się do integracji gospodarek (zwłaszcza w kontekście UE) .
7
www.ngo.pl
5
MODUA II. MISJA I RODZAJE PODMIOTÓW EKONOMII
SPOAECZNEJ
II.1 Misja podmiotów ekonomii społecznej
Instytucje ekonomii społecznej są podmiotami gospodarczymi i społecznymi działającymi we
wszystkich sektorach. Jej instytucjonalne ramy odpowiadają mniej więcej granicom szeroko
rozumianego sektora pozarządowego. Podmioty, takie jak stowarzyszenia, fundacje
prowadzące działalność gospodarczą lub odpłatną działalność po\ytku publicznego,
towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, tworzące trzeci sektor (funkcjonuje tak\e określenie
trzeci system) nazywane są  tradycyjną ekonomią społeczną. Z kolei dopiero powstające
typy podmiotów, takie jak: spółdzielnie socjalne, przedsiębiorstwa społeczne, centra
integracji społecznej, zakłady aktywności zawodowej, warsztaty terapii zajęciowej, określane
są jako  nowa ekonomia społeczna.
Ekonomia społeczna jest sektorem gospodarki, w którym organizacje są zorientowane na
społeczną u\yteczność a wypracowana przez nie nadwy\ka słu\y realizacji celu
społecznego. Taka ich misja wynika z i jest chroniona przez autonomię zarządzania,
demokratyczne decydowanie oraz lokalne zakorzenienie. W ten sposób krystalizuje się obok
celu gospodarczego misja społeczna, która ma istotne znaczenie dla podmiotów ekonomii
społecznej9.
Społeczny charakter  ekonomii społecznej nie bierze się jednak tylko z tego, co jest misją jej
działalności gospodarczej (nie dla zysku), ale równie\ i z tego, w jaki sposób jest ona
prowadzona.
Ekonomię społeczną konstytuuje nie tylko jej cel (misja), ale tak\e przyjęcie określonych
fundamentalnych zasad prowadzenia działalności gospodarczej (przykładowo takich zasad,
jak: solidarności i wzajemności, partycypacji i demokratyczności procesu decyzyjnego).
Nale\y z pewnością dyskutować, jakie są to zasady, jak je praktycznie stosować, jakie są
kryteria oceny przestrzegania tych zasad i jakie powinny w związku z tym być prawne
wymogi wobec podmiotu, który chce korzystać z określonych przywilejów fiskalnych,
przypisanych przez ustawodawcę podmiotom ekonomii społecznej.
Ustalenie tych zasad i uzgodnienie wynikających z nich konsekwencji nie jest proste. Tym
niemniej nie mo\na tego uniknąć, je\eli ekonomia społeczna ma się stać liczącym się
sektorem (podsystemem) gospodarki.
Gdy więc w skrócie mówimy o podmiotach ekonomii społecznej, \e działają  nie dla zysku ,
to nie chodzi tylko o to, \e wypracowanego zysku nie mo\na dzielić między uczestników
organizacji, ale te\ i o to, \e wypracowywanie zysku nie jest ich celem, a jest nim tworzenie
określonych wartości. Je\eli przy tym pojawia się zysk, to jest to efekt wtórny, a nie cel10.
Kierując się poczuciem misji organizacje ekonomii społecznej stają się bardziej:
" sprawne i wydajne,
" skuteczne i osiągające lepsze wyniki,
" skłonne do nowatorskich rozwiązań,
" elastyczne,
" zmobilizowane - panuje w nich wy\sze morale.
9
10
Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań. Praca zb.
pod red. A.Gizy-Poleszczuk i J. Hausera. FISE, 2008
6
Przykładowo, dla centrum integracji społecznej misją jest reintegracja społeczno-zawodowa
osób wykluczonych społecznie i stopniowe ich wyprowadzanie poza system pomocy
społecznej. Dla warsztatów terapii zajęciowej misją społeczną jest wyrównywanie szans
i doprowadzenie do uczestniczenia w \yciu publicznym osób niepełnosprawnych. Natomiast
dla spółdzielni socjalnej misją społeczną mo\e być przywracanie na rynek pracy, poprzez
prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa osób zagro\onych wykluczeniem społecznym, osób
o niskiej zatrudnialności oraz umo\liwienie osobom bezrobotnym aktywizacji zawodowej.
II.2.Funkcje ekonomii społecznej
Wg P. Sałustowicza11 ekonomii społecznej mo\na przypisać 5 opisanych poni\ej funkcji:
1. Z perspektywy polityki zatrudnienia i rynku pracy  od ekonomii społecznej oczekuje
się nowych miejsc pracy, szczególnie adresowanych do ludzi marginalizowanych lub
zagro\onych społeczną marginalizacją; oczekuje się równie\ usług w zakresie
szkolenia zawodowego i umo\liwienia transferu na tzw. pierwszy rynek pracy.
2. Z perspektywy polityki społecznej  dostarczania usług socjalnych dla jednostek
i zbiorowości czy wspólnot lokalnych, zwłaszcza tam, gdzie sektor prywatny
i publiczny nie są w stanie zaspokoić rosnących potrzeb społecznych.
3. Z perspektywy integracji społecznej  zadaniem ekonomii społecznej jest pomna\anie
kapitału społecznego.
4. Z perspektywy procesu demokratyzacji  oczekuje się od ekonomii społecznej
wciągania jednostek i grup społecznych w proces decyzji politycznych.
5. Z perspektywy zmiany społecznej  ekonomia społeczna ma być miejscem tworzenia
się alternatywnego systemu ekonomicznego i społecznego.
II.3 Podmioty ekonomii społecznej
Termin ekonomia społeczna nie jest jeszcze dobrze zakorzeniony w języku polskim, mimo \e
Polska ma bogate tradycje w tej dziedzinie. Warto tu wspomnieć przede wszystkim
o dziewiętnastowiecznych kasach oszczędnościowo-po\yczkowych, zwanych kasami
Stefczyka, oraz spółdzielniach zakładanych w środowiskach wiejskich. W okresie
międzywojennym polski ruch spółdzielczy nale\ał do najbardziej dynamicznych w ówczesnej
Europie. Wtedy to wykształciły się i rozwinęły dwie formy, do dziś uznawane za klasyczne
mechanizmy ekonomii społecznej: spółdzielnie oraz towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych.
Okres komunizmu to czas zaniku lub karykatury ruchu spółdzielczego, choć na fali
liberalizacji po 1956 r. powstały rozwiązania hybrydowe, które nazywano stowarzyszeniami,
spółdzielniami i związkami. Ich działalność okazała się często bardzo po\yteczna. Ze
względu jednak na zale\ność od państwa nie mo\na tych organizacji zaliczać do sektora
ekonomii społecznej.
Po roku 1989 odtworzone zostały warunki do reaktywowania działań z zakresu ekonomii
społecznej. W ciągu prawie 20 lat sektor ekonomii społecznej znacznie się rozwinął, choć
wcią\ nie jest skonsolidowany.
W ramach ekonomii społecznej wyodrębnić mo\na zbiór instytucji nazywany
przedsiębiorstwami ekonomii społecznej (PES) lub po prostu przedsiębiorstwami
11
Wg P. Sałustowicza Koncepcje i funkcje ekonomii społecznej w: Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia,
bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań. Praca zb. pod red. A.Gizy-Poleszczuk i J. Hausera. FISE,
2008
7
społecznymi. Część z nich uległa ju\ w niektórych krajach instytucjonalizacji w postaci
przepisów nadających przedsiębiorstwom społecznym byt prawny.
Odpowiedz na pytanie: Jakie podmioty prawne działają w obszarze ekonomii społecznej
w Polsce? nie jest łatwa. W środowisku ekonomii społecznej nadal trwają dyskusje na ten
temat i ścierają się ró\ne podglądy. Poni\ej definiujemy formy prawne podmiotów, które w
większym lub mniejszym zakresie wpisują się w działania ekonomii społecznej. Nie znaczy to
jednak, \e wszystkie organizacje działające w formule stowarzyszenia czy spółdzielni pracy
automatycznie powinny być zakwalifikowane jako podmioty ekonomii społecznej. To zale\y
przede wszystkim od profilu ich działania oraz innych cech, takich jak to, czy wśród
pracowników czy klientów takich organizacji znajdują się osoby pochodzące z grup
zagro\onych wykluczeniem społecznym.
Instytucje ekonomii społecznej mo\na pogrupować w trzy kategorie:
" Instytucje starej ekonomii społecznej
" Instytucje  trzeciego sektora
" Nowe instytucje "ekonomii społecznej"
Instytucje  starej ekonomii społecznej
W tej grupie znajdują się przede wszystkim spółdzielnie, które włączają się w dostarczanie
dóbr wykraczających poza zaspokajanie potrzeb i interesów własnych członków; to wa\ny
element ekonomii społecznej. Wg danych GUS z końca 2005 roku, w Polsce
zarejestrowanych jest nieco ponad 18 tys. spółdzielni. Część z nich jednak w praktyce nie
prowadzi działalności. Wg informacji Krajowej Rady Spółdzielczej, liczbę aktywnych
spółdzielni w Polsce mo\na szacować na ok. 12 tys. podmiotów. Spółdzielnie tworzą bardzo
zró\nicowane środowisko. Najwięcej jest spółdzielni mieszkaniowych (5 tys.), spółdzielni
pracy (1,3 tys.), Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych (1,1 tys.) i innych spółdzielni
rolniczych (2,5 tys.), nieco mniej banków spółdzielczych i Spółdzielczych Kas
Oszczędnościowo-Kredytowych (ok. 800, w tym 118 SKOK). Na przełomie lat 80. i 90.
liczba spółdzielni wzrastała, jednak od połowy lat 90 liczba spółdzielni zaczęła
systematycznie spadać. Spadek ten trwa nadal, choć nie jest ju\ tak gwałtowny. Powstają te\,
choć nie jest to na pewno zjawisko masowe, nowe spółdzielnie12.
Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym
składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków
prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Spółdzielnia mo\e równie\ prowadzić
działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska.
Dokonując typologii spółdzielni dosyć często przyjmuje się kryterium przedmiotu
działalności, dzieląc spółdzielnie na handlowe, mieszkaniowe, usługowe itd.
Innym rodzajem podziału mogłaby być klasyfikacja spółdzielni ze względu na funkcję, jaką
spełniają w stosunku do członków. Przykładowo, je\eli powiązanie ze spółdzielnią wynika
z faktu zaspokojenia określonej potrzeby, to będziemy mówić o spółdzielniach
konsumenckich, często nazywanych spółdzielniami u\ytkowników. Je\eli zaś powiązanie to
ma charakter stosunku pracy, wtedy mowa będzie o spółdzielniach pracy.
Największe znaczenie z punktu widzenia ekonomii społecznej mają następujące typy
spółdzielni:
12
www.ekonomiasukcesu.pl
8
Spółdzielnia pracy, gdzie przedmiotem gospodarczej działalności jest prowadzenie
wspólnego przedsiębiorstwa w oparciu o osobistą pracę członków. Osobista praca członków
spółdzielni jest niezbędna dla realizacji celu gospodarczego ka\dej spółdzielni pracy, dlatego
te\ spółdzielnia i wszyscy jej członkowie mają obowiązek nawiązywania stosunku pracy
i pozostawania w nim.
Szczególnym rodzajem spółdzielni pracy jest spółdzielnia inwalidów i spółdzielnia
niewidomych, której przedmiotem działalności jest zawodowa i społeczna rehabilitacja
inwalidów i niewidomych przez pracę w prowadzonym wspólnie przedsiębiorstwie.
Działalność spółdzielni reguluje ustawa Prawo Spółdzielcze z 1982 r. z pózniejszymi
zmianami.
Spółdzielnia inwalidów i spółdzielnia niewidomych - mają wieloletnie tradycje sięgające
okresu powojennego i cechują się wysokim wskaznikiem zatrudnienia osób
niepełnosprawnych. Na przestrzeni lat w sytuacji wzrostu konkurencji, zniesieniu monopolu
na pewne usługi i towary pochodzące z tych spółdzielni wskaznik zatrudnienia osób
niepełnosprawnych obni\ył się pozostając obecnie na poziomie ok. 60%. Spółdzielnie
inwalidów zatrudniają osoby niepełnosprawne w stopniu znacznym i umiarkowanym. Kładą
du\y nacisk na rehabilitację zawodową. W spółdzielniach tych znajdują zatrudnienie osoby
niepełnosprawne z tzw. schorzeniami specjalnymi. Inne zakłady pracy chronionej prawie w
ogóle nie zatrudniają osób niewidomych, głuchych, epileptyków, chorych psychicznie i
chorych umysłowo. Spółdzielnie inwalidów cechują się wysokim poziomem zabezpieczeń
socjalnych i bogatym wachlarzem form pomocy z zakładowego funduszu rehabilitacji. Z tego
funduszu finansowana najczęściej jest opieka medyczna, przychodnia rehabilitacyjna, sprzęt
rehabilitacyjny, lekarstwa i inne13.
Jednym z rodzajów spółdzielni jest spółdzielnia socjalna, którą zaliczamy ju\ do nowych
podmiotów ekonomii społecznej i zostanie opisana w dalszej części.
Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW) ubezpiecza swoich członków na zasadzie
wzajemności, przy czym TUW nie jest nastawiony na zysk, a swoim członkom oferuje tanią
ochronę ubezpieczeniową w zamian za składki pokrywające jedynie wypłacone świadczenia
oraz koszty działalności. Zawiązana w ramach TUW grupa ubezpieczających połączona jest
wspólnotą interesów jej członków. Działalność TUW reguluje ustawa z dnia 22 maja 2003 r.
o działalności ubezpieczeniowej.
Instytucje "trzeciego sektora"
Wśród organizacji pozarządowych są takie, które w swoich działaniach u\ywają
instrumentów ekonomicznych do realizacji celów społecznych (niekoniecznie związanych z
zatrudnieniem grup defaworyzowanych). Dotyczy to około 1/5 organizacji i łącznie generuje
istotną cześć dochodów całości sektora. Nie zmienia to faktu, \e dla większości organizacji
dochody tego rodzaju są znikomą częścią ich całościowego bud\etu. Ledwie 5% organizacji
ze zródeł tych uzyskuje więcej ni\ 50% rocznego dochodu. Oczywiście nie wszystkie
organizacje pozarządowe są przedsiębiorstwami społecznymi. W zale\ności od ostrości
zastosowanych kryteriów (np. udziału dochodów z działalności ekonomicznej, zatrudniania
stałego personelu) odsetek przedsiębiorców społecznych w środowisku tradycyjnie
rozumianego trzeciego sektora (a zatem głównie stowarzyszeń i fundacji) szacować mo\na na
4 do 9%. Mo\na powiedzieć, \e sektor pozarządowy ekonomizuje się dość powoli. Jednak
wziąwszy pod uwagę ogólną liczbę fundacji i stowarzyszeń, jest to pokazny liczbowo zbiór
13
WWW.ekonomiaspoleczna.pl
9
(do 4 tys. instytucji) i być mo\e z tego punktu widzenia najbardziej obiecujący, jeśli chodzi o
zwiększenie skali działań przedsiębiorczości społecznej w Polsce. W tej grupie instytucji
ekonomii społecznej mo\emy przede wszystkim wymienić fundacje i stowarzyszenia.
Fundacja jest organizacją powołaną dla realizacji celów społecznie lub gospodarczo
u\ytecznych (przy czym gospodarcze cele nie mogą być celami zarobkowymi). Fundacja jest
fundowana przez osobę fundatora, którym mo\e być osoba fizyczna, a tak\e osoba prawna.
Fundacja mo\e prowadzić działalność gospodarczą słu\ącą realizacji jej celów, przy czym
wartość jej środków majątkowych przeznaczonych na działalność gospodarczą nie mo\e być
mniejsza ni\ 1000 złotych. Środki uzyskane z działalności gospodarczej powinny być
przeznaczone na działalność statutową. Działalność fundacji reguluje ustawa z 6 kwietnia
1984 r. o fundacjach.
Stowarzyszenie to dobrowolne, samorządne i trwałe zrzeszenie w celach niezarobkowych,
opierające swoją działalność na pracy społecznej członków. Stowarzyszenie mo\e prowadzić
działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach z
zastrze\eniem, \e dochód z tej działalności będzie przeznaczony na cele statutowe, nie będzie
przeznaczony do podziału między jego członków. Kwestie działalności stowarzyszeń reguluje
ustawa Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r.
Zarówno fundacje jak i stowarzyszenia prowadzące działalność gospodarczą z chwilą
wpisania do rejestru przedsiębiorców stają się przedsiębiorcami w zakresie tej działalności,
mogą te\ zakładać jednoosobowe spółki kapitałowe, tj. spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne.
Nowe instytucje "ekonomii społecznej"
Spółdzielnia socjalna - pierwsza w Polsce forma prawna, którą ustawa (z dnia 27 kwietnia
2006 roku o spółdzielniach socjalnych) wprost określiła jako przedsiębiorstwo społeczne.
Przedmiotem działalności spółdzielni socjalnej jest prowadzenie wspólnego przedsiębiorstwa
w oparciu o osobistą pracę członków. Spółdzielnia socjalna działa na rzecz społecznej
i zawodowej reintegracji jej członków.
Spółdzielnię socjalną mogą zało\yć: osoby bezrobotne, bezdomni realizujący
indywidualny program wychodzenia z bezdomności, uzale\nieni od alkoholu, po zakończeniu
programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego, uzale\nieni od narkotyków lub
innych środków odurzających, po zakończeniu programu terapeutycznego w zakładzie opieki
zdrowotnej, chorzy psychicznie, zwalniani z zakładów karnych, uchodzcy realizujący
indywidualny program integracji, osoby niepełnosprawne. Spółdzielnię socjalną mo\e
zało\yć co najmniej pięć osób (nie więcej jednak ni\ pięćdziesiąt) spełniających wymienione
wy\ej warunki.
CIS (Centra Integracji Społecznej) i ZAZ (Zakłady Aktywności Zawodowej) - podmioty
te mogą być tworzone przez sektor publiczny i instytucje niepubliczne. W sensie ścisłym w
tym pierwszym przypadku (a zatem kiedy jest to instytucja prowadzona przez administrację)
trudno jednak mówić o przynale\ności do sektora ekonomii społecznej14.
Centra Integracji Społecznej oraz Kluby Integracji Społecznej - powołane zostały do
\ycia przepisami ustawy o zatrudnieniu socjalnym w 2003 roku. Zgodnie z zało\eniami mają
one przygotowywać osoby zagro\one wykluczeniem do wejścia na otwarty rynek pracy przez
zatrudnienie lub zało\enie spółdzielni socjalnej. Same w sobie CIS nie miały być
14
WWW.ekonomiasukcesu.pl
10
przedsiębiorstwami, choć nie oznacza to, \e nie mogą prowadzić działalności gospodarczej
(obecnie robi to ok. 36%). W zało\eniu te formy działalności mogą być powoływane zarówno
przez instytucje publiczne, jak i prywatne, jednak najczęściej ich zało\ycielami są władze
lokalne lub instytucje administracji publicznej działające w sferze pomocy społecznej.
Centrum Integracji Społecznej (CIS) to jednostka organizacyjna utworzona przez jednostkę
samorządu terytorialnego lub organizację pozarządową, realizująca reintegrację zawodową i
społeczną poprzez prowadzenie dla osób zagro\onych wykluczeniem społecznym programów
edukacyjnych, obejmujących m.in. nabywanie umiejętności zawodowych,
przekwalifikowanie lub podwy\szanie kwalifikacji zawodowych oraz nabywanie innych
umiejętności niezbędnych do codziennego \ycia.
CIS nie jest samodzielnym podmiotem prawnym lecz formą prawną adresowaną do instytucji
oraz organizacji pozarządowych pracujących z osobami zagro\onymi wykluczeniem
społecznym. W grupie beneficjentów CIS są te same grupy osób, które mogą zało\yć
spółdzielnię socjalną. Działalność CIS reguluje ustawa z 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu
socjalnym.
Klub Integracji Społecznej (KIS) to jednostka, której celem jest udzielenie pomocy osobom
indywidualnym oraz ich rodzinom w odbudowywaniu i podtrzymywaniu umiejętności
uczestnictwa w \yciu społeczności lokalnej, w powrocie do pełnienia ról społecznych oraz w
podniesieniu kwalifikacji zawodowych, jako wartości na rynku pracy.
KIS działa na rzecz integrowania się osób o podobnych trudnościach i problemach
\yciowych. To jednostka pomagająca samo organizować się ludziom w grupy, podejmować
wspólne inicjatywy i przedsięwzięcia w zakresie aktywizacji zawodowej, w tym zmierzające
do tworzenia własnych miejsc pracy. KIS zostaje powołany przez jednostkę samorządu
terytorialnego lub organizacja pozarządowa. Działalność KIS reguluje ustawa z 13 czerwca
2003 r. o zatrudnieniu socjalnym15.
Zakład aktywności zawodowej (ZAZ)  przepisy powołujące do \ycia ZAZ stworzone
zostały w 1997 roku. ZAZ to instytucja działająca w sferze zatrudnienia wspieranego
i pomocy osobom niepełnosprawnym na rynku pracy. Biorąc pod uwagę czas, jaki minął od
uchwalenia ustawy, takich zakładów powstało dotąd stosunkowo niewiele. ZAZ-om brakuje
środków na inwestycje, ich działania często ogranicza biurokracja i wynikający z niej brak
elastyczności działań (koniecznej przy pracy z ró\nymi rodzajami niepełnosprawności
dotykającymi ich podopiecznych).
ZAZ nie jest samodzielną formą prawną  jest organizacyjnie i finansowo wydzieloną
jednostką, która uzyskuje status zakładu aktywności zawodowej. O utworzenie ZAZ-u
ubiegać się mogą jednostki i organizacje wymienione w ustawie, których statutowym
zadaniem jest rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych. ZAZ tworzy się
w celu zatrudniania osób niepełnosprawnych z orzeczeniem o znacznym stopniu
niepełnosprawności i określonych w ustawie grup osób z orzeczeniem o umiarkowanym
stopniu niepełnosprawności, a tak\e przygotowania ich do \ycia w otwartym środowisku.
ZAZ mo\e prowadzić działalność gospodarczą16.
Podmioty władzy publicznej mogą traktować podmioty ekonomii społecznej instrumentalnie,
powierzając im wypełnianie określonych zadań, na przykład poprzez konkursy grantowe czy
zlecenie wykonywania usług. Wa\niejsze wydaje się jednak to, aby dostrzegły one
w podmiotach ekonomii społecznej autonomicznego partnera, który  o ile tylko ma
15
WWW.ekonomiaspoleczna.pl
16
WWW.ekonomiasukcesu.pl
11
odpowiednie warunki i wsparcie  mo\e stać się wa\nym aktorem rozwoju społeczno-
gospodarczego. W tym rozumieniu ekonomia społeczna jest potrzebna nie tylko, po to, aby
w miarę mo\liwości ekonomizować wypełnianie określonych zadań publicznych ze sfery
pomocy społecznej, ale przede wszystkim po to, aby rozwijać działalność gospodarczą, która
bezpośrednio spełnia cel społeczny. Zarówno przez to, na co przeznacza się
wygospodarowane środki, jak i przez to, w jaki sposób taka działalność ta jest prowadzona17.
II. 4 Praktyczny wymiar ekonomii społecznej
Jak przedstawiono wcześniej przedsiębiorstwa społeczne mogą pełnić bardzo ró\norodne
funkcje. Poni\ej przedstawiono podział ich kompetencji, poparty przykładami polskich
przedsięwzięć, stanowiących swoisty dowód na istnienie ekonomii społecznej. Trzeba jednak
podkreślić, \e ze względu na ciągle jeszcze małą skalę ekonomii społecznej w Polsce, wiele
z opisanych tu obszarów dopiero czeka na rozwinięcie18.
Integracja społeczna i działalność na rynku pracy. Przykładem na tego typu
działania mo\e być Pracownia Rzeczy Ró\nych, prowadzona przez Fundację
SYNAPSIS, której celem jest integracja społeczna osób z autyzmem, lub
Fundacja Sławek pomagająca osadzonym w więzieniach i wychodzącym na
17
Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań. Praca zb.
pod red. A.Gizy-Poleszczuk i J. Hausera. FISE, 2008
18
www.ekonomiaspoleczna.pl
12
wolność powrócić do \ycia w społeczeństwie. Przytoczone przedsięwzięcia
integrują grupy defaworyzowane jednocześnie stwarzając dla nich miejsca pracy;
Dostarczanie usług publicznych. Usługi publiczne świadczone przez
przedsiębiorstwa społeczne mogą mieć bardzo ró\ny charakter, ale przynajmniej
dwie ich grupy (usługi społeczne oraz usługi techniczne) są szczególnie wa\ne dla
przedsiębiorczości społecznej.
a) Usługi społeczne:
- usługi edukacyjne (np. Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Wsi Sokołowo, które w
celu utrzymania małej wiejskiej szkoły prowadzi przyszkolny sklep),
- działania w obszarze szeroko rozumianych usług socjalnych, (np. Stowarzyszenie
 Być razem , zakładające Domy Wspólnoty, gdzie bezdomni początkowo
wspierani przez Stowarzyszenie biorą stopniowo odpowiedzialność za
prowadzenie przekazanego im we wspólne u\ytkowanie domu),
- usługi opiekuńcze świadczone w domu oraz prowadzenie ró\nego rodzaju
instytucji opiekuńczych (tak jak w Stowarzyszeniu Flandria, które skupiając ponad
7 tys. członków jest w stanie negocjować stawki usług pielęgniarskich i opieki
medycznej, a nawet prowadzić aptekę),
- działania w obszarze szeroko rozumianej słu\by zdrowia (np. Spółdzielnia
Socjalna  Szansa i Wsparcie , która szkoli i przygotowuje sanitariuszki do pracy
w szpitalu).
b) Usługi technicznie mogą dotyczyć np. utrzymywania zieleni miejskiej i innych
prac porządkowych związanych z mieniem publicznym (jak np. spółdzielnia
socjalna na Piątkowie  dzielnicy Poznania, dająca zatrudnienie osobom
zalegającym z płaceniem czynszu). Pokrewne temu są usługi związane ze
zbieraniem odpadów, ich segregacją i utylizacją (warszawski EKON działając w
tym właśnie obszarze, daje pracę ponad 800 osobom niepełnosprawnym
i chorującym psychicznie).
Usługi o charakterze wzajemnym. Mogą to być zarówno przedsięwzięcia
działające w obszarze rynku i konkurencyjne właśnie ze względu na swój
wzajemnościowy charakter, np. ubezpieczenia wzajemne (Towarzystwa
Ubezpieczeń Wzajemnych), usługi zdrowotno-opiekuńcze, spółdzielnie
telefoniczne itp. Są to te\ alternatywne mechanizmy wymiany, np. Banki Czasu
(czyli wzajemne dzielenie się kompetencjami i usługami w ramach grupy osób
zrzeszonych w Banku) albo systemy barterowe.
Usługi na otwartym rynku. Tutaj za przykład mo\e posłu\yć krakowski
pensjonat  U Pana Cogito , który zapewnia wysokiej jakości obsługę hotelową
i cateringową zatrudniając osoby po kryzysach psychicznych i przeznaczając zyski
ze swojej działalności równie\ na rehabilitację osób niepełnosprawnych.
Dostarczanie dóbr publicznych i rozwój wspólnot lokalnych. Ilustracją tego
typu kompetencji mo\e być Bałtów, mała miejscowość koło Ostrowca
Świętokrzyskiego, którego mieszkańcy zastanawiając się, co zrobić z panującymi
wokół biedą i bezrobociem, wpadli na pomysł stworzenia Parku Jurajskiego,
oczyścili zarośniętą rzekę i stworzyli na niej szlak wodny, którym spływają tratwy
z turystami (co roku Bałtów odwiedza ponad 200 tysięcy osób).
Działalność handlowa i produkcyjna. Przedsiębiorstwa społeczne mogą te\
podejmować działalność produkcyjną, tak jak to robi EKO  Szkoła śycia
w Wandzinie  największy w Polsce ośrodek dla osób uzale\nionych od
narkotyków, zaka\onych wirusem HIV i chorych na AIDS, gdzie od wielu lat
prowadzony jest sad ze starymi odmianami polskich drzew owocowych oraz
hodowla królików i kur.
13
Więcej na temat dobrych praktyk w części IV Przykłady dobrych praktyk, gdzie szerzej
przedstawiono trzy inicjatywy z obszaru ekonomii społecznej.
MODUA III. MOśLIWOŚCI WYKORZYSTANIA EKONOMII
SPOAECZNEJ W KREOWANIU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Ekonomię społeczną mo\na ujmować w kilku perspektywach, m.in. jako:
" zbiór określonych instytucji, wtedy gdy rozpatrujemy je zgodnie podejściem
strukturalno-operacyjnym,
" formułę działania, czyli zestaw praktyk i metod działania,
" specyficzny rodzaj ekonomii uwarunkowanej kontekstem społecznym,
" przestrzeń, w której ekonomia społeczna jest widziana jako sieć relacji i zale\ności.
Jakkolwiek określając istotę ekonomii społecznej, w ka\dym przypadku mo\na dostrzec
wspólną cechę, a mianowicie lokalne zakorzenienie i działanie na rzecz wspólnoty
lokalnej. Ekonomia społeczna, nazywana równie\ wspólnotową, jest bowiem uwarunkowana
lokalnie, gdy\ wyrasta z oddolnych potrzeb, inicjatyw i dotyczy problemów społecznych
powstających miejscowo czy terytorialnie. Ekonomia społeczna, musi się rozwijać
w następstwie oddolnych inicjatyw i uwarunkowań. Natomiast mo\e korzystać z
zewnętrznych inspiracji, lecz nie powinna powielać doświadczeń i praktyk wpisujących się
w odmienny kontekst społeczny.
Ekonomia społeczna wią\e się ściśle z następującymi kategoriami: lokalnością,
samorządnością, społeczeństwem obywatelskim, kapitałem społecznym i rozwojem
lokalnym.
Niemniej kluczowymi cechami wypełniającymi powy\sze kategorie są: odpowiedzialność,
zaanga\owanie, samoorganizacją oraz demokratyczne zarządzaniem (jeden głos, jeden
człowiek). Ten ostatni postulat ściśle łączy się z zagadnieniem samorządności terytorialnej,
która oznacza rozwiązywanie własnych spraw, przez samych zainteresowanych.
Organizacje ekonomii społecznej wraz z samorządami lokalnymi mogą być
instytucjami, które tworzą ramy prawne dla samorządności obywateli. Pozwalają
tworzyć system słu\ący do reprezentowania jej interesów i rozwiązywania jej własnych
spraw, osiągając przy tym realizację celów społecznych i ekonomicznych. Na poziomie
lokalnym problemy społeczne są najlepiej obserwowalne i dostrzegane.
Wykluczenie społeczne, ubóstwo, bezradność, długotrwałe bezrobocie, problemy
niepełnosprawnych, bezdomnych, uzale\nionych i uchodzców dotyczą przecie\ ka\dej
wspólnoty terytorialnej, jakkolwiek zjawiska te mogą ró\nić się skalą występowania
i stopniem nasilenia.
Jedną z bardziej znanych i często przywoływanych koncepcji rozwoju lokalnego opracował
A. Pichierri, który wyró\nił cztery podstawowe typy rozwoju lokalnego:
Rozwój endogeniczny, oparty na maksymalizowaniu wykorzystania zasobów lokalnych
przez lokalnych aktorów. Taki typ mo\e być realizowany na obszarze posiadającym
mo\liwości instytucjonalne, organizacyjne, do samomobilizowania zasobów ludzkich,
14
finansowych, surowcowych, które występują na danym terenie w odpowiedniej ilości
i jakości.
Rozwój egzogeniczny  proces, który polega na wykorzystywaniu zasobów zewnętrznych
przez zewnętrznych uczestników. Ten typ rozwoju występuje na obszarach, gdzie brakuje
podmiotów lokalnych zdolnych do zmobilizowania miejscowych zasobów pracy, gdzie nie
ma odpowiednich zasobów finansowych i surowcowych. Rozwój egzogeniczny opiera się na
wykorzystywaniu zewnętrznych czynników, takich jak: technologia, kapitał, czasami
surowce, przy jednoczesnym eksploatowaniu lokalnego rynku pracy, głównie ze względu na
niskie koszty. Tak\e rynek zbytu jest głównie zewnętrzny.
Rozwój pobudzający (zasoby wewnętrzne)  jest to sytuacja, gdy rozwój lokalny wynika
z zaanga\owania aktorów zewnętrznych, wykorzystujących zasoby danego obszaru.
Przykładowo zewnętrzne firmy dzięki własnemu kapitałowi i technologii mogą zaanga\ować
miejscowych pracowników o potrzebnych kwalifikacjach, a tak\e lokalne surowce.
Skuteczność firm zewnętrznych o charakterze globalnym wynika często z posiadanych
przez nie powiązań gospodarczych, zapewniających promocję i sprzeda\ na zewnętrznych
rynkach.
Rozwój przyciągający (zasoby zewnętrzne)  ten typ polega na zaktywizowaniu
miejscowych aktorów dzięki udostępnieniu zasobów zewnętrznych, którymi najczęściej
mogą być środki finansowe oraz tzw. know-how, czyli wiedza, metody, szkolenie.
Ta klasyfikacja wynika z kombinacji czterech zmiennych  uczestników i zasobów rozwoju:
wewnętrznych oraz zewnętrznych, co dobrze obrazuje poni\sza tabela.
Tabela 1 Typy rozwoju lokalnego ze względu na wykorzystywane zasoby i uczestników.
Ekonomia społeczna jest właściwa dla rozwoju endogenicznego, poniewa\ bazuje na
lokalnych zasobach, rozpoznawanych i mobilizowanych przez lokalnych aktorów. Przy czym
ma ona szczególne znaczenie dla obszarów zapaści społeczno-gospodarczej, w których
nierozwiązane i kumulujące się społeczne deficyty blokują aktywność i rozwój. W takich
okolicznościach ekonomia społeczna mo\e być istotnym czynnikiem rewitalizacji a jej
podmioty niezbędnymi uczestnikami procesu o\ywiania społeczno-gospodarczego.
Podmioty ekonomii społecznej mogą stosunkowo łatwo i przy niedu\ych nakładach
aktywizować osoby i nieaktywne zasoby. Przy czym mo\e się to dokonywać zarówno
15
przez integracyjne zatrudnienie, jak i dostarczanie usług, które generują kapitał społeczny
oraz podnoszą i pobudzają kapitał ludzki.
Przydatność podmiotów ekonomii społecznej w regeneracji i rewitalizacji społeczności
lokalnych bierze się m.in. stąd, \e łatwo mogą one sięgnąć po lokalną wiedzę i lokalnie znane
technologie. W ten sposób zagospodarowują one lokalne dziedzictwo, które poza lokalnym
kontekstem mo\e nie mieć znaczących wartości ekonomicznych.
Ten aspekt od strony teoretycznej eksponują ró\ne koncepcje konkurencyjności, które
akcentują znaczenie budowania przez nowe formy organizacyjne przewagi konkurencyjnej
poprzez zakorzenienie i eksploatację zlokalizowanej wiedzy.
Relacje między ekonomią społeczną a lokalną społecznością są przede wszystkim wyraziste
w odniesieniu do usług, które wymagają bliskości geograficznej między odbiorcami
a dostawcami. I dlatego mogą być najlepiej oferowane przez małe i lokalnie zakorzenione
podmioty ekonomii społecznej, tworzące przy tym dodatkowe miejsca pracy.
Obok obszaru związanego z usługami opiekuńczymi podmioty ekonomii społecznej mogą się
okazać przydatne zwłaszcza do uruchamiania takich usług w przypadku których powodzenie
wią\e się ściśle ze zmianami postaw i zachowań małych społeczności lokalnych, w których
lokalna wiedza i identyfikacja jest silna  na przykład usług ekologicznych w tym zbierania
i zagospodarowania odpadów. W tym przypadku przezwycię\enie utrwalonych nawyków ma
fundamentalne znaczenie, i nie da się tego łatwo uzyskać ani perswazją, ani rygorami.
Wachlarz takich proekologicznych usług oferowanych potencjalnie przez podmioty ekonomii
społecznej mo\e być szerszy i obejmować np. tworzenie i ochronę terenów zielonych czy
wykorzystywanie lokalnych zródeł odnawialnej energii.
To podejście mo\e się okazać bardzo obiecujące w przypadku obszarów wiejskich.
W Europie koncepcja ich rozwoju w coraz większym stopniu oddala się od komercyjnie
rozumianej działalności rolniczej w kierunku  rozwoju wielofunkcyjnego . Chodzi w tym
przypadku w szczególności o pozarynkowe funkcje rolnictwa, m.in. związane z zachowaniem
walorów środowiska naturalnego, ochroną pejza\u kulturowego wsi, oraz znaczeniem
rolnictwa dla funkcjonowania społeczności wiejskich. Taka filozofia rozwoju mocno wspiera
Unia Europejska, wspomagając wynikające z niej działania znacznymi środkami
strukturalnymi.
Analiza relacji pomiędzy ekonomią społeczną i rozwojem lokalnym wskazują na to, i\
w podejściu do rozwoju lokalnego zasadnicze modyfikacje, polegające na poło\eniu innego
akcentu, z jednej strony w odniesieniu do czynników, zaś z drugiej do instytucjonalnych
uwarunkowań rozwoju.
W tym pierwszym wymiarze za najistotniejsze uwa\a się obecnie: nowe usługi i nowe
miejsca pracy, miękką infrastrukturę, zasoby ludzkie, jakość \ycia, kulturowy wizerunek,
włączanie środków prywatnych w inwestycje po\ytku publicznego. Natomiast w tym drugim
wymiarze znaczenie zyskują takie działania, które prowadzą do: strategicznego powiązania
ekonomicznych i społecznych czynników rozwoju, partnerstwa dla rozwoju, formowania
lokalnych sieci koordynacji i współpracy, tworzenia klastrów, wykorzystujących lokalne
dziedzictwo. Takie podejście wzmacnia endogenizację rozwoju lokalnego, ale nie oznacza
samoizolacji, autarkicznego zamknięcia i skansenizacji. Lokalne wielopodmiotowe
partnerstwo i współzarządzanie wzmacnia i upodmiotawia społeczność lokalną, ale
jednocześnie wielostronnie otwiera ją na zewnątrz. Swoją rolę w formowaniu takiego wzorca
rozwoju lokalnego mają do odegrania podmioty ekonomii społecznej. Przy czym, o ile
16
dotychczas ekonomię społeczną umiejscawiano głównie w obszarze aktywizacji i integracji
zawodowej osób wykluczonych, to wydaje się, \e jej powiązanie z powy\szą koncepcją
rozwoju lokalnego czyniłoby ekonomię społeczną rozwiązaniem ukierunkowanym na
powstrzymanie degradacji i wykluczenia, czyli pierwszą linią aktywnej i aktywizującej
polityki społecznej.
Potwierdzają to rozumowanie rezultaty projektów wspieranych przez UE. Podmioty ekonomii
społecznej świadczące usługi społeczne i opiekuńcze w społeczności lokalnej:
mogą zmienić nieformalny i często nieregularny system świadczenia usług w stałą
pracę, zwłaszcza w miejscach (np. obszary wiejskie), gdzie zapotrzebowanie na pracę
ludzi nale\ących do pewnych grup społecznych (np. kobiety) jest niskie,
mogą przeorientować pewne usługi z redystrybucyjnych na produktywne, np. do
remontowania mieszkań lub zarządzania mieszkaniami socjalnymi niektóre
organizacje non-profi t zatrudniają bezrobotnych, którzy mają w nich zamieszkać, co
umo\liwia tym osobom zarobienie pieniędzy i otrzymanie lepszego mieszkania.19
19
Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań. Praca zb.
pod red. A.Gizy-Poleszczuk i J. Hausera. FISE, 2008
17
MODUA IV PRZYKAADY DOBRYCH PRAKTYK20
Przykład 1
SPÓADZIELNIA SOCJALNA "EKO-MAT" Z CHEAMNA
Początek
Spółdzielnia Socjalna  Eko-mat powstała z inicjatywy śanety Jankowskiej (obecnie prezeski
spółdzielni) i Romana Jakubowskiego (obecnie wiceprezesa), będącego zarazem zało\ycielem
i prezesem spółdzielni  Od Nowa z Chełmna. Pomoc doświadczonego działacza okazała się
nieodzowna, zarówno na etapie  zaszczepienia idei zało\enia spółdzielni, jak i podjęcia
pierwszych kroków nadających formę prawną organizacji. Jak wspomina p. śaneta
Jankowska: "Zaczęłam przekonywać się do tego, \e zało\enie spółdzielni pozwoli rozwiązać
problemy osób które tkwią w przekonaniu, \e nie ma sposobu na rozwiązanie ich trudnej
sytuacji \yciowej (& ), przekonałam się, \e nale\y podjąć zdecydowane kroki, które
niektórym wydawały się bardzo ryzykowne.
Początkowo nic nie wskazywało na to, \e aktywna, lecz wycofana z \ycia zawodowego
gospodyni domowa - śaneta Jankowka - po spotkaniu w Klubie Pracy dla Osób Bezrobotnych
z członkami  Od Nowy stanie na czele grupy zało\ycielskiej  Eko-matu . Dobra znajomość
zasad i przepisów, którym podlegają spółdzielnie socjalne oraz ponad trzy letnie
doświadczenie w prowadzeniu  Od Nowy przez Jakubowskiego, uzupełniło zapał
i motywację Jankowskiej do podjęcia pierwszych kroków, które po czasie okazały się
pracochłonnym wysiłkiem.
Spółdzielnia  Eko-mat stała się od marca 2009 roku przestrzenią, w której osoby nigdy nie-
zatrudnione, bądz pracujące przez bardzo krótki czas, otrzymały niepowtarzalną szansę na
zatrudnienie. Organizatorom chodzi przede wszystkim o to, \eby zatrudnione kobiety
potrafiły umiejętnie podejmować wyznaczone im zadania, nie wywiera się jednak presji, by
zapewniały one spółdzielni jak największy zysk. Priorytetem zało\ycieli stało się równie\
przekonanie o terapeutycznej wartości działania, będącego dla osób nara\onych na
długotrwałe bezrobocie (któremu towarzyszy poczucie rosnącego sfrustrowania) odskocznią,
sposobem na sprawienie, \e dzięki pracy mo\na czuć się potrzebnym i dowartościowanym.
Wspólne potrzeby
Władze spółdzielni starają się być liderami i animatorami działań. Nie starają się wpłynąć na
stworzenie hierarchii w spółdzielni, tak by mo\na mówić, \e są  władzą , co nie oznacza
jednak, \e nie podejmują często odwa\nych decyzji, nierzadko przyjmowanych z dystansem
przez pracowników. Było tak choćby w przypadku zakupu maszyny do wykonywania
sitodruku. Początkowo sceptycznie podchodzący do pomysłu pracownicy, zmienili zdanie z
chwilą gdy  Eko-mat otrzymał pierwsze zlecenia na wykonanie pracy tą techniką.
Mimo, \e spółdzielnia powstała niespełna rok temu działa ju\  pełną parą . Lista
zleceniodawców systematycznie powiększa się i rozszerza o nową działalność. Sześciu
członków, zatrudnionych na stałą umowę, pracuje osiem godzin dziennie, za co otrzymuje
comiesięczną pensję. Sprawia to, \e pracownicy, którzy wcześniej uznawani byli za osoby nie
potrafiące poradzić sobie z codziennymi problemami, coraz chętniej stają na  własnych
nogach i mają poczucie chęci partycypowania w społeczeństwie.
20
Wszystkie przykłady zostały zaczerpnięte ze strony www.ekonomiaspoleczna.pl
18
Swoją działalność członkowie wią\ą przede wszystkim z produktami prozdrowotnymi,
ekologicznymi i antyalergicznymi, powstającymi na bazie wyrobów z łuski gryczanej.
Pierwszym zleceniodawcą spółdzielni był Kujawsko-Pomorski Ośrodek Wsparcia Inicjatyw
Pozarządowych TAOK, który zamówił 700 lnianych toreb, ponadto z oferty skorzystały
równie\ spółdzielnia socjalna  Od Nowa i Centrum Integracji Społecznej CISTOR.
Spółdzielnia realizuje indywidualne zamówienia m.in. organizacji pozarządowych w oparciu
o produkty ekologiczne (np. lniane torby).
Oferowane produkty:
torby ekologiczne
poduszki
pasy
okrycia na siedzenia samochodowe
zamówienia indywidualne (np. odzie\)
materace
Szanse i zalety
Niezaprzeczalną zaletą  Eko-matu jest mo\liwość stworzenia alternatywnej oferty dla rynku
produktów wytwarzanych przez komercyjne firmy, kierujące się etyką minimalizowania strat
i maksymalizowania zysków. Doskonale zdają sobie z tego sprawę zało\yciele spółdzielni,
współpracujący i promujący swoje produkty poprzez inne organizacje pozarządowe. Wa\nym
elementem strategii spółdzielni jest tak\e współpraca z samorządem gminy.
Zagro\enia i wady
Dla Pani Prezes  Eko-matu , największą trudnością były początkowe problemy
z przełamaniem dystansu pomiędzy członkami (pracownikami) a przeło\onymi, które po
czasie przybrały wymiar współpracy opartej na wzajemnym porozumieniu, tworzącym zwartą
grupę, w której przeło\ony posiada kompetencje lidera.
Plany
 Eko-mat planuje zwiększenie zatrudnienia liczby pracowników, jednak jest to uzale\nione
od popytu i mo\liwości pozyskania środków z grantów i innych zródeł finansowania.
Spółdzielni zale\y przede wszystkim na udoskonaleniu i powiększeniu zakresu usług, które
aktualnie oferuje (sitodruk, szwalnia) oraz na zaanga\owaniu w realizację przedsięwzięć na
rzecz kobiet, które ze względu na obowiązki podejmowane w gospodarstwie domowym są
wykluczone z mo\liwości znalezienia satysfakcjonującej pracy oraz nabycia nowych
umiejętności. Ciekawym pomysłem jest tak\e stworzenie kujawsko-pomorskiego  sklepu
integracyjnego , w którym ka\da ze spółdzielni socjalnych oferowałaby swoje produkty, co
pozwoliłoby uatrakcyjnić i wystawić w jednym miejscu produkty wszystkich spółdzielni.
Dzięki temu mo\liwa byłaby integracja i współpraca pomiędzy przedstawicielami spółdzielni
socjalnych i organizacji pozarządowych.
Kontakt:
Spółdzielnia Socjalna  Eko-mat ul. Kamionka 386-200 Chełmno, tel. 697023606
19
Przykład 2
CENTRUM TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ E-MISJA Z PAUśNICY
Powrót do małego miasteczka lub wsi po studiach nie dla wszystkich musi stać się
najgorszym z mo\liwych scenariuszy, czego interesującym dowodem są działania zało\ycieli
płu\nickiego stowarzyszenia Centrum Technologii Informacyjnej e-Misja z Płu\nicy. CTI
umo\liwia mieszkańcom wsi korzystanie z Internetu i uczy ich jak posługiwać się
narzędziami komputerowymi.
CTI powstało w 2008 roku, a wywodzi się z zało\onego wcześniej Stowarzyszenia Młodych
Gminy Płu\nica (2002). Zało\yciele postanowili, \e misją ich organizacji będzie przede
wszystkim rozwijanie własnych umiejętności oraz praca na rzecz dzieci i młodzie\y.
Pierwsze działania
Inicjatorem i i zało\ycielem stowarzyszenia jest Marcin Skonieczka. Jak sam mówi,
szczególnie wa\ne na samym początku było uczestnictwo najbardziej zaanga\owanych osób
w szkoleniach i warsztatach (m. in.  Szkoła Młodych Liderów Fundacji Wspomagania Wsi)
kształtujących nowe umiejętności i pozwalających na sfinansowanie małych projektów. W
latach 2006-2007 stowarzyszenie uczestniczyło w programie e-VITA, prowadzonym przez
Fundację Wspomagania Wsi i finansowanym ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji
Wolności. Umo\liwiło to między innymi opracowanie strategii informatyzacji gminy,
rozbudowanie i unowocześnienie Płu\nickiej Bezprzewodowej Sieci Komputerowej,
przeprowadzenie kilkunastu szkoleń komputerowych i utworzeniu kilku lokalnych portali
informacyjnych. Pozytywne opinie na temat przedsięwzięć stowarzyszenia oraz
zainteresowanie ze strony społeczności lokalnej wpłynęły na podjęcie dalszych inicjatyw,
z których wymienić mo\na np. wyremontowanie i prowadzenie świetlicy dla dzieci
i młodzie\y, wymianę młodzie\y z Płu\nicy i Ostroha na Ukrainie oraz zorganizowania
wymiany  Mosty pomiędzy młodymi ludzmi z Polski, Litwy i Niemiec.
Płu\nicka Bezprzewodowa Sieć Komputerowa
W 2004 roku rozpoczęto najciekawsze działanie, polegające
na budowie sieci bezprzewodowego dostępu do Internetu. Na
początku podłączono zaledwie cztery gospodarstwa
domowe. Wkrótce jednak zapotrzebowanie na Internet
rozwinęło się i projekt zakończył się powodzeniem. Obecnie
z sieci internetowej CTI korzysta ponad 250 rodzin
mieszkających na obszarze niemal całej gminy, a główną
przeszkodą w jej dalszym rozwijaniu jest brak mo\liwości
usprawnienia infrastruktury. Rozwijanie sieci internetowej
okazało się trafionym pomysłem. Jak pokazują badania
przeprowadzone przez TNS OBOP, w roku 2006 zaledwie co piąty mieszkaniec wsi korzystał
z Internetu, jednak dwa lata pózniej liczba u\ytkowników sieci na obszarach wiejskich
wynosiła ju\ 32%.
Bezpłatne kursy
Tym niemniej odsetek wykluczonych z wirtualnego świata jest na wsi nadal wysoki, dlatego
te\ CTI nie tylko umo\liwia dostęp do Internetu, ale równie\ nie zapomina o kształtowaniu
wśród nowych internautów umiejętności, niezbędnych do poruszania się w cyberprzestrzeni.
Bezpłatne kursy, organizowane przez stowarzyszenie, cieszą się du\ym zainteresowaniem ze
strony mieszkańców obszarów wiejskich, posiadających najczęściej podstawowe umiejętności
w pracy z komputerem. Ponadto, uczestnicy kursów oraz inni zainteresowani mają mo\liwość
20
wykorzystywania nabytych umiejętności w trzech świetlicach wiejskich, wyposa\onych
w komputery i dostęp do Internetu.
Produkty oferowane przez CTI e-Misja:
Internet (nielimitowany dostęp na terenie gminy w abonamencie 30 zł miesięcznie),
podłączenie oraz serwis komputerowo-internetowych,
tworzenie i aktualizowanie stron WWW (m. in. kurenda.pl, kulturalny.eu, rolnik-
online.pl, wieczno.pl, lisewo.eu, LGDwieczno.pl),
szkolenia komputerowe,
zakładanie sieci komputerowych i internetowych.
Kontakt:
Centrum Technologii Informacyjnych e-Misja,
87-214 Płu\nicaPłu\nica 64
tel. (0-56) 688 74 52
http://e-misja.org.pl/biuro@e-misja.org.pl
http://kurenda.pl/
Przykład 3
BAATÓW  GMINA, KTÓR OśYWIAY DINOZAURY
Pięć lat temu mieli zarośniętą rzekę, biedę, bezrobocie. Dziś bezrobocie jest minimalne, rzeką
płyną tratwy z turystami, a o Parku Jurajskim słyszała cała Polska. Co roku przyje\d\a tu
ponad 200_tysiecy turystów. Zapaleńcom z Bałtowa udało się umiejętnie połączyć działania
społeczne z ekonomicznymi.
Misja przedsięwzięcia
Rozwój gminy zagro\onej bezrobociem oraz stworzenie mieszkańcom szansy na lepsze \ycie.
Zało\yciele stowarzyszenia  Chcieli mieć prace i \yć godnie. Tu  w Bałtowie .
Kontekst przedsięwzięcia
Gmina Bałtów liczy 4 tys. mieszkańców, le\y w powiecie ostrowieckim w województwie
świętokrzyskim. Tutejsze gospodarstwa są rozdrobnione, a wobec niskiej jakości gleb oraz
rzezby terenu ukształtowanej przez wapienne skały i jary perspektywy rozwoju rolnictwa są
nikłe. Upadająca Huta Ostrowiec, największy pracodawca w powiecie, musiała zwolnic
blisko 13 tys. osób. W efekcie stopa bezrobocia w Bałtowie w latach 2002 2003 przekroczyła
30 proc.
Cele
1. O\ywienie gospodarcze gminy, głównie dzięki turystyce. Rozwój przedsiębiorczości,
m.in. agroturystyki i lokalnego rzemiosła.
2. Zmniejszenie bezrobocia w gminie poprzez tworzenie miejsc pracy w turystyce
i rzemiośle.
3. Rozwój wspólnoty lokalnej dzięki odtworzeniu i kultywowaniu m.in. tradycji
rękodzieła ludowego.
4. Rozwój infrastruktury technicznej, która słu\y mieszkańcom i umo\liwia rozwój
działalności gospodarczej.
21
Historia
W 2001 roku spotkali się ci mieszkańcy Bałtowa, którzy uznali, ze tak dalej \yć się nie da, \e
trzeba powstrzymać degradacje gminy. Znajdowali się wśród nich nauczyciele, rolnicy,
rzemieślnicy i przedsiębiorcy. Niekwestionowanym liderem tej grupy był Piotr Lichota,
którego odwaga i charyzma porwała wszystkich do działania. Dzisiaj z duma mieszkańcy
mogą powiedzieć \e podjęte wyzwanie i ryzyko w 2001 roku było strzałem w dziesiątkę, a
człowiek, którego poparli nigdy ich nie zawiódł. I jak na dobrego przywódcę przystało, Piotr
Lichota cały czas budował i buduje zespół ludzi do coraz to nowych wyzwań.  To był
prawdziwie oddolny ruch, energia zrodzona przez sprzeciw  mówi dziś Jarosław Kuba,
Dyrektor Generalny Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Gminy Bałtów  Bałt .
Bałtów ma ciekawą historie i wspaniałe walory przyrodnicze  jurajskie wapienne skały,
malownicza rzekę Kamienna o bujnie porośniętych brzegach. śyją tu bobry, dzikie kaczki
i czarne bociany.
Grupa inicjatywna oceniła  stan posiadania gminy i uznała, ze takie bogactwo naturalne
mo\e się stać podstawą rozwoju turystyki. W sierpniu 2001 roku rozpoczęło działalność
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Gminy Bałtów  Bałt . Grupa zało\ycieli liczyła a\ 120
osób! Jesienią 2002 roku, gdy zastanawiali się, jaki ma być pierwszy krok w turystycznej
promocji gminy, wpadli na pomysł uruchomienia spływu tratwami po Kamiennej. Wprawdzie
Bałtowianie początkowo podśmiewali się z tego planu, ale szybko okazało się, \e był to strzał
w dziesiątkę. Gdy w 2003 roku Gerard Gierliński z Państwowego Instytutu Geologicznego
odnalazł na terenie Bałtowa ślady dinozaurów, członkowie stowarzyszenia zdecydowali się na
drugi przełomowy krok  postanowili wykorzystać to jako atrakcje turystyczną stworzyć
własny Park Jurajski  pierwszy w Polsce. Powstanie stowarzyszenia i te dwie pierwsze
inicjatywy uruchomiły w Bałtowie rozwój podmiotów ekonomii społecznej.
Przebieg działań
W czerwcu 2003 roku ruszyły spływy tratw po czterokilometrowym odcinku rzeki. Początek
nie był jednak łatwy  trzeba było uzyskać wiele zezwoleń, oczyścić ze śmieci rzekę i brzegi,
znalezć flisaków. Zgodnie z przepisami musieli mieć patent starszego marynarza.
Stowarzyszenie dało ogłoszenia do gazet  zgłosiły się dwie osoby  i to mieszkające
niedaleko Bałtowa! Dziś zatrudnionych jest sześciu flisaków. Spływy są organizowane od
kwietnia do pazdziernika i cieszą się ogromnym
powodzeniem.
Aby zrealizować kolejne przedsięwzięcie
turystyczne  Park Jurajski, Zarząd Stowarzyszenia
postanowił utworzyć nowy, odrębny podmiot
ekonomii społecznej  Stowarzyszenie  Delta .
Chodziło o to, by  Bałt skupił się głównie na
działalności społecznej: wspieraniu zespołów
ludowych, organizowaniu imprez kulturalnych,
opracowywaniu programów edukacyjnych,
poniewa\ do tego został powołany. Natomiast
 Delta miała się zająć przede wszystkim działalnością gospodarczą i tworzeniem miejsc
pracy. Park Jurajski powstał w 2004 roku na terenie dawnego tartaku. Ście\ka edukacyjna
prowadzi przez kolejne epoki w dziejach Ziemi. Kolorowe tablice z opisami zwierząt i roślin.
Ponad pięćdziesiąt modeli dinozaurów  naturalnej wielkości. Nad krętym strumykiem
unoszą się kopie wa\ek i ptaków sprzed trzystu milionów lat. W zacisznych zakolach miejsca
zabaw dla dzieci. Nawet dziecięce wózki maja kształt dinozaurów. Przed parkiem rozległy
plac ze straganami pełnymi pamiątek.
22
Pierwszego dinozaura  allozaura z \ywicy epoksydowej, który stanął przed urzędem gminy,
stowarzyszenie sprowadziło z Niemiec, bo w Polsce
takich kopii jeszcze wtedy się nie robiło. Kosztował
około 30 tys. złotych. Stowarzyszenie  Bałt
ogłosiło  narodowa zrzutkę  wypuściło ulotkę
zapowiadająca w Bałtowie niespotykane atrakcje i
zachęcająca do datków  i w dwa tygodnie zebrało
pieniądze wśród mieszkańców gminy, urzędów,
przedsiębiorców. Na następne okazy udało się
uzyskać fundusze m.in. z programu SAPARD. Od
2004 roku pod pieczą PIG-u i Muzeum Ewolucji
PAN wcią\ powstają nowe rekonstrukcje gadów.
W 2005 roku Stowarzyszenie  Bałt przystąpiło do projektu w ramach IW Equal 
 Gospodarka społeczna na bursztynowym szlaku . Chodziło przede wszystkim o to, by po
sezonie turystycznym znalezć zatrudnienie dla osób pracujących dla obu stowarzyszeń.
W 2006 roku  Delta uruchomiła stok narciarski, co wydłu\yło sezon i zapewniło ciągłość
zatrudnienia  flisacy w zimie znajdują pracę przy obsłudze
i konserwacji stoku. Ten projekt przyczynił się tak\e do powstania
kolejnego przedsięwzięcia  społecznego przedsiębiorstwa w formie
spółki z o.o.  Allozaur , świadczącego usługi na rzecz mieszkańców
i obu stowarzyszeń  ruch turystyczny stał się bowiem tak du\y, i\ jego
obsługa musiało się zająć odrębne przedsiębiorstwo. Wszystkie
przedsięwzięcia maja wspólny mianownik: turystykę.
Współpraca z innymi
Du\ego wsparcia, tak\e finansowego, udziela Starostwo Powiatowe w Ostrowcu
Świętokrzyskim. Rada powiatu przyjęła strategię rozwoju turystyki. Bałtów ujęty jest
w Wieloletnich Planach Inwestycyjnych powiatu. Obecnie prowadzone są rozmowy
w sprawie modernizacji drogi wojewódzkiej Ostrowiec  Bałtów, która ma zmniejszać
utrudnienia komunikacyjne. Wa\nymi partnerami są: Urząd
Marszałkowski, Regionalna Organizacja Turystyczna oraz Polska Organizacja Turystyczna.
Warto podkreślić, \e Bałtów pojawia się we wszystkich publikacjach Urzędu
Marszałkowskiego promujących atrakcje turystyczne regionu.
Współpracują tak\e z Polska Fundacja Dzieci i Młodzie\y, Fundacja  Partnerstwo dla
Środowiska , Funduszem Współpracy, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich.  Od
jednych dostajemy dotacje, z innymi korespondujemy w sprawie rozwiązywania konkretnych
problemów  mówi Jarosław Kuba.
Uczestnicy projektu
W realizacje projektu rozwoju Bałtowa anga\ują się ró\norodne grupy  najliczniejsza to
oczywiście mieszkańcy samego Bałtowa. Stowarzyszenie  Bałt zakładało 120 osób, dziś
liczy ono 290 członków. Jednak jego działania nie są adresowane wyłącznie do mieszkańców
gminy. Podmiotem o wyraznie określonej grupie docelowej jest Stowarzyszenie Delta,
zorientowane na zatrudnianie osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych
pozbawionych szans na rynku pracy z powodu albo niskich kalifikacji, albo posiadania
umiejętności mało popularnych na współczesnym rynku pracy  takich jak rękodzielnictwo.
wokół  Centrum Wspierania Turystyki Wiejskiej udało się skupić 12 gospodarstw
agroturystycznych, które podejmują wspólne działania na rzecz rozwijania tego typu usług.
Ponadto uczestnikiem przedsięwzięcia jest około dwudziestoosobowa grupa młodzie\y,
23
głównie gimnazjalnej i licealnej, działająca w Klubie  Junior Bałt , który kultywuje lokalne
tradycje. Młodzi ludzie pracują tak\e jako wolontariusze na imprezach w Bałtowie.
Rezultaty projektu
powstały 4 podmioty ekonomii społecznej świadczące ró\norodne usługi turystyczne:
Stowarzyszenie  Bałt zatrudniające 12 osób,  Delta  101 osób,  Allozaur  13
osób,  Krzemienny Krag  2 osoby;
utworzono w tych podmiotach 128 miejsc pracy  głównie dla trwale bezrobotnych;
powstała infrastruktura turystyczna: miejsca noclegowe, obiekty gastronomii,
gospodarstwa agroturystyczne;
odtworzono infrastrukturę społeczna, miejsca na działalność społeczną, kulturalną,
imprezy plenerowe;
rocznie Bałtów odwiedza ponad 200 tys. turystów;
bezrobocie w gminie spadło z 30 do 7-8 proc.;
dochody bud\etu gminy wzrosły z 4,5 do 9 mln złotych;
wizerunek gminy zmienił się z zacofanego zaścianka na atrakcyjne lokalne centrum
turystyczne i środek promieniujący inicjatywami na całą okolicę;
zmieniło się podejście osób anga\ujących się w program  z ironicznego lub wrogiego
na aprobujący i współuczestniczący.
Rynek sprzeda\y towarów i usług
Odbiorcami usług są przede wszystkim turyści. W przypadku przedsiębiorstwa  Allozaur
głównymi odbiorcami są podmioty gospodarcze oraz podmioty ekonomii społecznej
i instytucje publiczne.
Plany na przyszłość i marzenia
Członkowie Stowarzyszenia Delta chcą rozbudowywać ofertę turystyczną. W planach maja
m.in. budowę zbiornika wodnego jako miejsca rekreacyjno-sportowego wraz z baza hotelowa
i gastronomiczną oraz infrastrukturą sportową i rekreacyjną.
Chcą tak\e uczestniczyć w działaniach turystycznych w całym regionie: partnerstwach,
szlakach trakcji turystycznych itp.
Więcej na temat dobrych praktyk w zakresie ekonomii społecznej mo\na znalezć w Atlasie
Dobrych Praktyk Ekonomii Społecznej na www.ekonomiaspoleczna.pl
Opracowanie powstało w oparciu i przy wykorzystaniu materiałów oraz zdjęć ze stron internetowych poświęconych zagadnieniom ekonomii
społecznej, w tym:
www.juraparkbaltow.pl
www.e-misja.org.pl
www.szwajcariabaltowska.pl
www.ekonomiaspoleczna.pl
http://www.ngo.pl
http://ekonomiasukcesu.pl
oraz publikacji:
Ekonomia społeczna w kreowaniu polityki lokalnej gmin i powiatów. Zachodniopomorska Biblioteka Ekonomii Społecznej, Szczecin 2009
r.
Zespół redakcyjny serii: Antoni Sobolewski, Paweł Klimek, Jarema Piekutowski. Szczecin 2009;
Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań. Praca zb. pod red. A.Gizy-Poleszczuk i J.
Hausera. FISE, 2008
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego,  Społeczny biznes. Teoria i praktyka , Kraków, 2008 r.
24


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
5 ekonomia społeczna w kreowaniu lokalnej polityki gmin i powiatów, str 6 10, 23 24
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno Społecznego w sprawie GMO w UE (opinia dodatkowa)
opinia europejskiego komitetu ekonomiczno społecznego w sprawie europejskiej polityki logistycznej
ekonomia społeczna i praca socjalna razem czy osobno
Hausner o ekonomii spolecznej
3 ekonomia społeczna ku pomocy społecznej, teksty 2007, str 6
biopaliwa szansa dla producentow rolnych w UE
Ekonomia społeczna podstawowe informacje
Ekonomia społeczna Wyklady zaoczne
Reklama spoleczna, promocja i budowanie wizerunku organizacji pozarzadowej [BIULETYN]
kredyt spoleczny ratunek dla polski
materiały dla studentów o organizacji
Społeczne uwarunkowania rozwoju lokalnego

więcej podobnych podstron