Zeszyt Nauczyciela15


2
Poznaj´ kierujÄ…cych
ruchem
Cel zaj´ç
WyjaĘnienie dzieciom roli kierujących
ruchem, zapoznanie z ich gestami
wiedzieç powinno
i umundurowaniem.
Co dziecko wiedzieç powinno
WdraŻanie dzieci do wykonywania
NaleÅ»y zwracaç uwag´ na osoby kierujÄ…ce ruchem
ich poleceł.
i wykonywaç ich polecenia. S"uŻą one bezpieczeÅ‚stwu
Postawa i gesty
wszystkich uŻytkowników drogi.
kierujÄ…cego ruchem
Kim oni sÄ…? Jak ich
rozpoznaç?
Kierowaç ruchem mogÄ… funkcjo-
nariusze policji lub Żandarmerii
Mundur
wojskowej. JeŻeli policjant stoi do JeŻeli policjant stoi do
Funkcjonariusz policji i Żandar- naszego kierunku ruchu naszego kierunku ruchu
W pobliŻu szkó" w roli tej mogą
merii wojskowej nosi mundur
przodem lub ty"em to: bokiem to:
ich zastÄ…piç straÅ»nicy szkolni.
i czapk´ z charakterystycznym bia- zakaz ruchu, trzeba si´ ruch jest otwarty,
"ym otokiem. zatrzymaç i czekaç. moÅ»na jechaç.
Rola kierujÄ…cych ruchem
StraŻnik szkolny nosi p"aszcz
Osoby te majÄ… za zadanie zapew-
ostrzegawczy z rysunkiem trójkąt-
niç bezpieczeÅ‚stwo uÅ»ytkownikom
nego znaku drogowego  Dzieci
dróg. W przypadku naruszenia
z przodu i znaku  Stop z ty"u.
przepisów o ruchu drogowym mogą
ich ukaraç.
Gesty
JeÅ»eli policjant podnosi Zwolniç.
KierujÄ…cy ruchem wykonujÄ… czy-
r´k´ do góry  uwaga
Ich g"ówne zadania
telne gesty, które informują, jak ma-
trzeba si´ zatrzymaç
Zapewnienie bezpieczełstwa
jÄ… si´ zachowaç uczestnicy ruchu
(zakaz wjazdu).
w miastach.
drogowego. Ich polecenia sÄ… waÅ»-
Zapewnienie bezpieczełstwa niejsze od zasad ruchu i sygnaliza-
Jak naleÅ»y si´
dzieci w drodze do szko"y cji Ęwietlnej. NaleŻy ich przestrze-
i z powrotem. gaç.
zachowaç?
Chronienie pieszych przed ru- Przyk"ad: sygnalizacja Ęwietlna
chem samochodowym. pokazuje Ęwiat"o zielone dla pie-
UwaÅ»aç na gesty kierujÄ…cego
szych, ale jeŻeli kierujący ruchem
Roz"adowanie korków ulicznych.
ruchem.
nakazuje zatrzymaç si´, trzeba go
ZastÄ…pienie niesprawnej sygnali-
Stosowaç si´ do nich.
pos"uchaç.
zacji Ęwietlnej.
Są to polecenia, które musimy
U"atwienie pieszym przejĘcia
wykonywaç.
przez jezdni´, pojazdom zaĘ prze-
jazdu przez skrzyŻowanie w miej-
scach niebezpiecznych lub o duŻym
nat´Å»eniu ruchu.
Przed kilku laty policja kara"a mandatem w przypadku kaŻdej kolizji.
Informowanie i wskazywanie Zwi´kszenie ruchu ograniczy"o jej interwencje do wypadków z udzia"em
drogi osobom, które zwracajÄ… si´
rannych i zabitych.
z taką proĘbą.
Uczestniczenie w akcji ratunko-
Towarzystwa ubezpieczeniowe wyda"y kierowcom formularze protoko"ów
wej w razie wypadku.
 za obopólną zgodą do wype"nienia przez uczestników kolizji.
Zatrzymanie i ukaranie osób,
Praktyka ta upowszechni"a si´ w 1968 roku.
których zachowanie jest niezgodne
z zasadami ruchu drogowego.
Informowanie i przedstawianie
(np. w szko"ach) zasad ruchu na
drogach.
33
PRZEMIESZCZANIE SIó
?
Czy wiesz, Że
2
åwiczenie 1
Narysowaç kredÄ… na pod"odze skrzyÅ»owanie dwóch dróg jednokierunkowych.
åwiczenie 3
Dzieci zast´pujÄ… samochody. UstawiajÄ… si´ w odleg"oĘci 3  4 m od skrzyÅ»owania
Zapytaç uczniów, czy spotyka-
(patrz rysunek). Nauczyciel staje na Ęrodku i kieruje ruchem. Dzieci podchodzą
ją policjantów w drodze do szko"y.
i muszÄ… wykonywaç polecenia dawane r´koma przez nauczyciela (patrz znaki
Zwróciç uwag´ na ich rol´, ubra-
kierujÄ…cego ruchem w tej karcie).
nie, gesty, miejsca, w których
moÅ»na ich spotkaç.
Zaprosiç policjanta na lekcj´,
aby opowiedzia" o swoim zawo-
dzie. Przygotowaç si´ do spotka-
nia zapisujÄ…c pytania dzieci. Po-
prosiç dzieci o krótkie sprawoz-
danie.
åwiczenie 4
Uczniowie rysujÄ… mundur, jaki
chcieliby, Żeby nosi" policjant
w przysz"oĘci. Dzieci muszą zda-
waç sobie spraw´ ze znaczenia
samego policjanta dla bezpie-
czełstwa na drodze.
åwiczenie 2
Praca ustna i pisemna
Nauczyciel organizuje w klasie dyskusj´ majÄ…cÄ… na celu okreĘlenie roli kie-
rującego ruchem. UĘciĘla on wypowiedzi uczniów dotyczące zadał kierujące-
go: pomaganie ludziom, podnoszenie poziomu bezpieczełstwa i zmuszanie do
przestrzegania przepisów kodeksu drogowego. Uczniowie w trzyosobowych
grupach przygotowujÄ… kilkuminutowÄ… scenk´. Uczniowie dzielÄ… si´ rolami:
 kierujÄ…cego ruchem,
 osoby na rolkach, rowerzysty lub pieszego,
 kierowcy samochodu osobowego.
KOMENTARZ DO çƒiczeÅ‚
znajdujÄ…cych si w zeszycie ucznia
åwiczenie 1 Cel: sprawdzenie, czy uczniowie zrozumieli
rol´ kierujÄ…cego ruchem. Nauczenie ich analizowania
åwiczenie 3
sytuacji i okreĘlania potrzeb; nauka czytania planu. Cel: sprawdzenie, czy dzieci rozumie-
Uwaga: W starszej klasie moÅ»na skorzystaç z planu jÄ… gesty kierujÄ…cego ruchem w konkretnej sytu-
gminy. acji. Dzieci muszÄ… umieç analizowaç sytuacj´,
aby zrozumieç rol´ kierujÄ…cego ruchem.
åwiczenie 2
Cel: sprawdzenie, jak dzieci wyobraŻają so-
bie rol´ i prawa policjantów.
PRZEMIESZCZANIE SIó


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zeszyt Nauczyciela13
Zeszyt Nauczyciela14
Zeszyt Nauczyciela10
Zeszyt Nauczyciela08
Zeszyt Nauczyciela02
Zeszyt Nauczyciela01
Zeszyt Nauczyciela11
Zeszyt Nauczyciela03
Zeszyt Nauczyciela06
Zeszyt Nauczyciela09
Zeszyt Nauczyciela07
Zeszyt Nauczyciela12
Zeszyt Nauczyciela04
Zeszyt Nauczyciela05
odzywki uczniow i nauczycieli
Przestrzeganie przepisów BHP nauczyciel

więcej podobnych podstron