Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta3


Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski function locateObject(n, d) { //v3.0 var p,i,x; if(!d) d=document; if((p=n.indexOf("?"))>0&&parent.frames.length) { d=parent.frames[n.substring(p+1)].document; n=n.substring(0,p);} if(!(x=d[n])&&d.all) x=d.all[n]; for (i=0;!x&&i (document.body.clientWidth + document.body.scrollLeft)) { locateObject(object).style.left = (document.body.clientWidth + document.body.scrollLeft) - locateObject(object).clientWidth-10; } else { locateObject(object).style.left=document.body.scrollLeft+event.clientX } locateObject(object).style.visibility="visible" tipTimer=window.setTimeout("hideTooltip('"+object+"')", displaytime); return true; } else if (document.layers) { locateObject(object).document.write(''+unescape(tipContent)+'') locateObject(object).document.close() locateObject(object).top=e.y+20 if ((e.x + locateObject(object).clip.width) > (window.pageXOffset + window.innerWidth)) { locateObject(object).left = window.innerWidth - locateObject(object).clip.width-10; } else { locateObject(object).left=e.x; } locateObject(object).visibility="show" tipTimer=window.setTimeout("hideTooltip('"+object+"')", displaytime); return true; } else { return true; } } function addToFavorite(favTitle){ if ((navigator.appVersion.indexOf("MSIE") > 0) && (parseInt(navigator.appVersion) >= 4)) { window.external.AddFavorite(location.href, unescape(favTitle)); } } //-->         OD REDAKCJI I. NAUCZANIE OJCA ÅšWIĘTEGO OrÄ™dzie Ojca ÅšwiÄ™tego Benedykta XVI na Wielki Post 2007- BÄ™dÄ… patrzeć na Tego, którego przebili (J 19, 37) II. DOKUMENTY STOLICY APOSTOLSKIEJ KONGREGACJA DS. KULTU BOÅ»EGO I DYSCYPLINY SAKRAMENTÓW - Pismo do Przewo-dniczÄ…cych Krajowych Konferencji Biskupich na temat tÅ‚umaczenia wyrażenia "pro multis" KONGREGACJA DS. KULTU BOÅ»EGO I DYSCYPLINY SAKRAMENTÓW - Teksty Liturgii Godzin na wspomnienie bÅ‚. BronisÅ‚awa Markiewicza, rezbitera III. NAUCZANIE BISKUPÓW O LITURGII Dekret Metropolity Lubelskiego dotyczÄ…cy popoÅ‚udniowych i obrzÄ™dowych Mszy Å›w. w sobotÄ™ "Fiat" ludu Bożego gotowoÅ›ciÄ… do udziaÅ‚u w ofierze Jezusa Chrystusa Pozwólmy Bogu, by nas przemieniaÅ‚ IV. FORMACJA LITURGICZNA Czego uczy nas historia sakramentu pokuty i pojednania? Współczesne zagrożenia w praktyce sakramentu pokuty i pojednania Znaczenie kiero-wnictwa duchowego w życiu osób konsekrowanych O kulturze dialogo-wania w konfesjonale Akty pokutne w ramach Eucharystii ObrzÄ™d pojednania wielu penitentów z indywidualnÄ… spowiedziÄ… i rozgrzeszeniem OÅ‚tarz miejscem ofiary i uczty (Cz. 2) Komunikacyjna rola obrazu w liturgii Ikona w liturgii bizantyjskiej V. DUSZPASTER-STWO LITURGICZNE Odpowiedzi na niektóre pytania zadane Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscy-pliny Sakramentów pocztÄ… elektronicznÄ… VI. INFORMACJE SPIS TREÅšCI         IV. FORMACJA LITURGICZNA OO. Jerzy Gogola OCD Znaczenie kierownictwa duchowego w życiu osób konsekrowanych * Przez kierownictwo duchowe rozumie siÄ™ sztukÄ™ prowadzenia wierzÄ…cego do Å›wiÄ™toÅ›ci; pomoc, jakÄ… ofiaruje siÄ™ osobie w odkrywaniu Bożej woli i w wypeÅ‚nianiu jej; a w znaczeniu ogólnym wszelkie indywidualne duszpasterstwo 1. Rzeczywistość kierownictwa duchowego jest Å›ciÅ›le powiÄ…zana z historiÄ… życia zakonnego. Sam charakter powstajÄ…cych w ciÄ…gu wieków wspólnot zakonnych w dużej mierze zależaÅ‚ od sposobu prowadzonego w nich kierownictwa duchowego. Przy czym rozumie siÄ™, że kierownikiem duchowym byÅ‚ sam abba-ojciec, opat, przeor. Kiedy my dzisiaj mówimy o kierownictwie duchowym w życiu zakonnym, to wielu ma na myÅ›li pomoc, jakiej udziela zakonnikowi osoba najczęściej spoza wspólnoty, która albo sama przychodzi z posÅ‚ugÄ…, albo zakonnik udaje siÄ™ w teren w poszukiwaniu takiej osoby. Ale nawet w przypadku, kiedy mówimy dzisiaj o funkcji przeÅ‚ożonych zakonnych w kategoriach animacji, kierownictwa duchowego wobec wspólnoty i poszczególnych osób, powstaje pytanie o zasadność tak wielkiej zależnoÅ›ci wspólnoty od jednej osoby - jak to obserwujemy w ruchu monastycznym w czwartym i nastÄ™pnych kilkunastu wiekach, bo przecież odnowie i przemianie ulegÅ‚o dziÅ› nie tylko życie zakonne, ale również samo kierownictwo duchowe. JakÄ… drogÄ… pójdziemy, poszukujÄ…c odpowiedzi na to pytanie, na pytanie zawarte w tytule tego referatu i w ogóle na caÅ‚e poruszane zagadnienie? Rozpoczniemy od krótkiego rzucenia okiem na współczesne dokumenty KoÅ›cioÅ‚a o życiu zakonnym, by zorientować siÄ™, czy z tej strony nie otrzymamy jakiejÅ› konkretnej wskazówki, a potem ustalimy dalszy plan dziaÅ‚ania. 1. Kierownictwo duchowe w dokumentach KoÅ›cioÅ‚a o życiu zakonnym Nasze poszukiwania bardzo uÅ‚atwia zbiór wszystkich dokumentów o życiu konsekrowanym wydany przez Wydawnictwo Alleluja 2. Na podstawie indeksu tematycznego zamieszczonego na koÅ„cu książki stwierdzamy, że wyrażenie "kierownictwo duchowe" we wszystkich tych dokumentach literalnie wystÄ™puje tylko 29 razy a "kierownik duchowy" 11 razy. We wskazanych miejscach możemy głównie przeczytać o tym, że w kierownictwie duchowym chodzi o "rozpoznanie Bożego dziaÅ‚ania; towarzyszenie zakonnikowi lub zakonnicy w ich drodze wyznaczonej przez Boga; podtrzymywanie ich życia duchowego przez solidnÄ… naukÄ™ oraz praktykÄ™ modlitwy; a także, na pierwszym zwÅ‚aszcza etapie życia zakonnego - ocena przebytej już drogi" (EE 47, por. ET 46) 3; że jest ono ważne zarówno na poziomie rozeznania powoÅ‚ania, jak i nastÄ™pnie formacji, zwÅ‚aszcza poczÄ…tkowej (por. EE 47); że do przeÅ‚ożonych należy dobranie wÅ‚aÅ›ciwych kierowników (por. PC 18); że mogÄ… nimi być odpowiednio przygotowani kapÅ‚ani ale także wychowawcy i przeÅ‚ożeni (DC 11) 4. Ci ostatni niejako z urzÄ™du "majÄ… kompetencje i autorytet mistrzów duchownych, wedle ewangelicznych zaÅ‚ożeÅ„ wÅ‚asnego Instytutu" (MR 13a) 5. Możemy wyczytać, że jego celem jest "stworzenie mÅ‚odemu zakonnikowi warunków sprzyjajÄ…cych rzeczywistemu wzrostowi w oddaniu siÄ™ Bogu" (PI 60) 6; postÄ™p na ewangelicznej drodze (por. VC 95), Å›wiÄ™tość (por. VC 96) 7; że zakonnikom należy zostawić wolność w wyborze kierownika duchowego (por. KPK 630, 1). Po przeglÄ…dniÄ™ciu tych wszystkich miejsc Å‚atwo zorientować siÄ™, że idÄ…c tym tropem, raczej nie uzyskamy zadowalajÄ…cej odpowiedzi na pytanie o znaczenie kierownictwa duchowego w życiu konsekrowanym. Trzeba wybrać innÄ… metodologiÄ™, niż poszukiwanie samego wyrażenia. Trzeba badać samÄ… rzeczywistość życia konsekrowanego, by móc odkryć w nim kontekst i potrzebÄ™ kierownictwa duchowego. Trudno byÅ‚oby szczegółowo opisać interesujÄ…ce nas tu zagadnienie w nawet o wiele dÅ‚uższym referacie, niż to przewiduje nasz program, chociażby z tej racji, że jest ono bardzo zÅ‚ożone. Dlatego naszym celem bÄ™dzie głównie podanie pewnego schematu, ukazanie sposobów funkcjonowania kierownictwa duchowego w życiu konsekrowanym. Ostateczne wnioski możemy wyciÄ…gać sami już dzisiaj i w przyszÅ‚oÅ›ci. 2. Rzeczywistość kierownictwa w kontekÅ›cie powoÅ‚ania zakonnego Z natury powoÅ‚ania chrzeÅ›cijaÅ„skiego wynika, że sprawÄ… najważniejszÄ… jest osobowy dialog czÅ‚owieka z Bogiem. W nim nie może on być przez nikogo zastÄ…piony. Taki dialog dokonuje siÄ™ w czasie ziemskiego życia czÅ‚owieka. W takim ukÅ‚adzie osoba trzecia, jakÄ… jest kierownik duchowy, nigdy nie może przyjmować roli protagonisty. StÄ…d nie do przyjÄ™cia jest kierownictwo duchowe w jakimkolwiek stanie życia w KoÅ›ciele, o charakterze autorytarnym. Kierownik duchowy nie jest "kierowcÄ…" biernego podmiotu kierowanego. Przed kierownictwem duchowym znajduje siÄ™ rzeczywistość chrzeÅ›cijaÅ„skiego powoÅ‚ania, której ono ma sÅ‚użyć. Relacja Bóg-czÅ‚owiek jest podstawowa. Relacja czÅ‚owiek-drugi czÅ‚owiek jest drugorzÄ™dna, albo lepiej: podporzÄ…dkowana tej pierwszej. W życiu osoby konsekrowanej podstawowÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…, której musi być podporzÄ…dkowane kierownictwo duchowe, jest pójÅ›cie za Chrystusem w konkretnym instytucie życia konsekrowanego na mocy specjalnego charyzmatu. Bez sensu byÅ‚oby skupianie siÄ™ na naturze kierownictwa duchowego przed zrozumieniem, czemu ono ma sÅ‚użyć i gdzie jest jego miejsce w caÅ‚ej hierarchii wartoÅ›ci życia konsekrowanego. Kontekst odniesienia dla kierownictwa duchowego to przede wszystkim prymat dziaÅ‚ania Ducha ÅšwiÄ™tego w życiu osoby, oraz struktury życia zakonnego, które peÅ‚niÄ… rolÄ™ poÅ›redników w odczytywaniu Bożej woli. Duch ÅšwiÄ™ty Otóż współczesna teologia życia konsekrowanego uczy, że życie zakonne jest owocem dziaÅ‚ania Ducha ÅšwiÄ™tego w KoÅ›ciele; że jest życiem charyzmatycznym, a to znaczy, że nie tylko pochodzi od Ducha ÅšwiÄ™tego, ale caÅ‚e jest przenikniÄ™te Jego obecnoÅ›ciÄ…. Oznacza to, że Duch ÅšwiÄ™ty jest nie tylko jego ŹródÅ‚em, ale również głównym WychowawcÄ… i Kierownikiem. Takie twierdzenie należy rozumieć przede wszystkim w kategoriach osobistego życia duchowego osoby konsekrowanej: jej egzystencja powinna być caÅ‚a naznaczona Jego obecnoÅ›ciÄ… i przewodnictwem. Każdy musi być osobiÅ›cie wierny na drodze otrzymanego powoÅ‚ania. Wszystkie poÅ›rednictwa wÅ‚aÅ›ciwe życiu zakonnemu zostaÅ‚y zatwierdzone przez KoÅ›ciół po to, by sÅ‚użyÅ‚y wiernoÅ›ci Duchowi ÅšwiÄ™temu, innymi sÅ‚owy, by byÅ‚y pomocÄ… w konkretnym odczytywaniu woli Bożej wzglÄ™dem osoby konsekrowanej. PoÅ›rednictwa woli Bożej Zagadnienie poÅ›rednictwa w procesie uÅ›wiÄ™cenia jest ważne w KoÅ›ciele. Chrystus jedyny PoÅ›rednik jest GÅ‚owÄ… KoÅ›cioÅ‚a, który w tej sytuacji z natury rzeczy uczestniczy w tym poÅ›rednictwie. Autentyczne chrzeÅ›cijaÅ„skie poÅ›rednictwo ma sÅ‚użyć spotkaniu czÅ‚owieka z Bogiem, samo pozostajÄ…c niejako w cieniu. W kontekÅ›cie posÅ‚uszeÅ„stwa zakonnego wymieniamy zwykle trzy poÅ›rednictwa: reguÅ‚a i konstytucje (prawodawstwo zakonne), wspólnota oraz przeÅ‚ożony 8. Te poÅ›rednictwa mogÄ… być także podciÄ…gniÄ™te pod kategoriÄ™ "kierownictwa duchowego". W tym wypadku oczywiÅ›cie kierownictwo duchowe rozumie siÄ™ w bardzo szerokim znaczeniu, nie zaÅ› Å›cisÅ‚ym, przytoczonym na samym poczÄ…tku. Duch ÅšwiÄ™ty jest pierwszym i głównym przewodnikiem na mojej drodze, ale w swoim dziaÅ‚aniu wykorzystuje poÅ›rednictwa, które zostaÅ‚y ustanowione także z Jego inspiracji. Nie może wiÄ™c być sprzecznoÅ›ci pomiÄ™dzy natchnieniami Ducha ÅšwiÄ™tego a potrzebÄ… akceptacji struktur zakonnych. W tej hierarchii wartoÅ›ci życia konsekrowanego - Duch ÅšwiÄ™ty, osoba powoÅ‚ania a poÅ›rodku różnorakie poÅ›rednictwa - jest też miejsce na osobÄ™ kierownika duchowego w Å›cisÅ‚ym znaczeniu, ale jego rola jest o wiele mniej wyeksponowana, niż w przypadku osób, które nie majÄ… do pomocy wspólnoty i struktur wÅ‚aÅ›ciwych życiu zakonnemu. Boży plan zbawienia i uÅ›wiÄ™cenia przekÅ‚ada siÄ™ na okreÅ›lony styl życia i dziaÅ‚alnoÅ›ci misyjnej instytutu. Jest on w konkretny sposób ujÄ™ty i przedstawiany osobie zakonnej przez reguÅ‚Ä™ i konstytucje. W danej wspólnocie ogólne ramy życia i dziaÅ‚ania sÄ… z góry okreÅ›lone, jednak jest tu jeszcze miejsce na ludzkie poÅ›rednictwo, na posÅ‚uszeÅ„stwo wspólnocie i przeÅ‚ożonym. CaÅ‚a wspólnota musi kierować siÄ™ wskazaniami reguÅ‚y i konstytucji. Jednak prawodawstwo nie schodzi do poziomu wszystkich codziennych decyzji. SzczególniejszÄ… uwagÄ™ należaÅ‚oby tu zwrócić na wspólnotowy charakter życia konsekrowanego. W tej zÅ‚ożonej sytuacji rola przeÅ‚ożonego zakonnego polega m. in. na "animacji" tak życia wspólnotowego jak i animacji poszczególnych osób. Co wiÄ™cej, w takim kontekÅ›cie sama koncepcja kierownictwa duchowego jako sztuki prowadzenia drugiego do doskonaÅ‚oÅ›ci, ulega poszerzeniu, bo tu obydwie osoby pomagajÄ… sobie w kroczeniu za Chrystusem ku ewangelicznej peÅ‚ni. PoÅ›rednikiem jest też wspólnota, poszczególne osoby ze wspólnoty, wiÄ™c ta wzajemna pomoc dotyczy nie tylko relacji z przeÅ‚ożonym, ale także ze sobÄ… nawzajem. Kierownictwo duchowe przybiera tu forŹmÄ™ wzajemnej pomocy i wsparcia na wspólnej drodze charyzmatycznego powoÅ‚ania. UwzglÄ™dniajÄ…c podwójne odniesienie miÅ‚oÅ›ci, która stanowi istotÄ™ zarówno relacji z Bogiem jak i z czÅ‚onkami wspólnoty, należy unikać dwóch skrajnoÅ›ci: wyÅ‚Ä…cznego wertykalizmu i skrajnego horyzontalizmu. W pierwszym wypadku podkreÅ›la siÄ™ głównie wiÄ™zy czÅ‚owieka z Bogiem z jednoczesnym zaniedbaniem relacji poziomych. W drugim przypadku przesadnie podkreÅ›la siÄ™ relacje horyzontalne z jednoczesnym zaniedbaniem relacji z Bogiem. O ile w przeszÅ‚oÅ›ci przewagÄ™ mogÅ‚o mieć to pierwsze zagrożenie, dzisiaj grozi bardziej to drugie. Przy zaniedbaniu wymiaru nadprzyrodzonego caÅ‚a rzeczywistość zakonnego powoÅ‚ania zostaje spÅ‚ycona i odarta z tego, co istotne. Wydaje siÄ™ jednak, że to wypaczenie nie grozi, gdy wspólnota budowana jest na Chrystusie, gdy jest zÅ‚Ä…czona jednym Duchem. Wówczas wzajemna przyjaźń, tak bardzo dzisiaj pożądana, nie jest wzajemnym przywiÄ…zaniem do siebie, ale wspólnym przywiÄ…zaniem do Chrystusa. Wspólna droga oznacza jednoczeÅ›nie przyjÄ™cie odpowiedzialnoÅ›ci za innych. Wzajemna troska o wÅ‚asne uÅ›wiÄ™cenie jest czymÅ› podstawowym w życiu zakonnym. Jeżeli ktoÅ› nie interesuje siÄ™ bratem, to znaczy, że wcale nie jest bratem a tym bardziej przyjacielem. Może siÄ™ wydawać, że rozumujÄ…c w ten sposób, oddalamy siÄ™ od klasycznego ujÄ™cia kierownictwa duchowego. Istotne jest jednak to, że mówimy caÅ‚y czas o tym, co powinno realizować także klasyczne kierownictwo duchowe: o wzajemnej pomocy w kroczeniu drogÄ… wÅ‚asnego powoÅ‚ania. WÅ‚aÅ›nie aspekt wzajemnej pomocy we wspólnocie, bez wzglÄ™du na to, czy jest siÄ™ przeÅ‚ożonym czy nie, należy dzisiaj szczególnie rozwijać. Takie podkreÅ›lenie absolutnie nie wyklucza formalnego kierownika duchowego, który bÄ™dzie miaÅ‚ dar duchowego rozeznania w chwilach szczególnie trudnych i podtrzymania na duchu. Jego dziaÅ‚anie może mieć za przedmiot osobiste relacje powoÅ‚anego z Bogiem, problemy powoÅ‚anego z samym sobÄ…, chociażby trudna sytuacja psychiczna osoby. Chociaż nie jest to Å›cisÅ‚y przedmiot kierownictwa duchowego, dzisiaj szczególnie ważny. W razie potrzeby kierownik powinien w tym wzglÄ™dzie pomóc osobiÅ›cie lub przez skierowanie do innych kompetentnych osób. DziaÅ‚anie kierownika może mieć także za przedmiot sposób korzystania z wymienionych wyżej poÅ›redników. W kontekÅ›cie życia wspólnotowego doraźna pomoc osoby trzeciej nie żyjÄ…cej we wspólnocie jest zawsze czymÅ› spora-dycznym, by nie powiedzieć wyjÄ…tkowym. Taka pomoc może być w niektórych przypadkach istotna. Dobrze usÅ‚yszeć osÄ…d w niektórych trudnych sprawach osoby nie zaangażowanej w niÄ… osobiÅ›cie. Natomiast my potrzebujemy nieustannej pomocy na czas normalny, kiedy grozi rutyna i spadek gorliwoÅ›ci. W tym czasie nie kierownik duchowy jest najważniejszy, ale gorliwa i przyjacielska wspólnota. Do pomocy w takich wypadkach nie potrzeba tych wszystkich skomplikowanych przymiotów niezbÄ™dnych do kierownictwa duchowego, o jakich mówiÄ… podrÄ™czniki. Wystarczy to, na co każdego stać: sÅ‚owo, gest, zachÄ™ta, dodanie odwagi, ewangeliczne upomnienie. O skutecznoÅ›ci pomocy decyduje tutaj wÅ‚asna gorliwość i miÅ‚ość. Åšw. Teresa z Lisieux, rozważajÄ…c sÅ‚owa Pisma ÅšwiÄ™tego "PociÄ…gnij mnie! pobiegniemy do wonnoÅ›ci olejków twoich" (Pnp 1,3) odkryÅ‚a takÄ… wÅ‚aÅ›nie logikÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci apostolskiej, a wiÄ™c i kierownictwa duchowego 9. 3. Wskazówki do odkrywania woli Bożej w życiu konsekrowanym PowoÅ‚anie zakonne realizowane jest w specyficznych warunkach, które sÄ… wynikiem charyzmatu instytutu i jego misji. Å»ycie osoby konsekrowanej charakteryzuje caÅ‚y szereg odniesieÅ„, które sÄ… jednoczeÅ›nie wskazówkÄ… dla kierownictwa duchowego i drogami poszukiwaÅ„ wiernoÅ›ci wÅ‚asnemu powoÅ‚aniu. Już krótkie ich wymienienie pozwoli uzyskać Å›wiatÅ‚o co do miejsca i roli kierownictwa duchowego w życiu konsekrowanym. Radykalny wybór Chrystusa i przyjÄ™cie logiki Ewangelii Dzisiaj mówi siÄ™ chÄ™tnie o życiu zakonnym jako o radykalnym wyborze Chrystusa albo też w kategoriach konsekracji. W praktyce musi to oznaczać istotnÄ… treść codziennego życia. Komunia osobowa z Chrystusem musi nadawać sens caÅ‚emu życiu. Nie można zatrzymać siÄ™ na pÅ‚aszczyźnie prawnej - profesja zÅ‚ożona w danym instytucie. Konsekracja widziana od strony czÅ‚owieka oznacza caÅ‚kowite oddanie siÄ™ Bogu. Można to wyrażać w kategoriach mistycznych zaÅ›lubin Chrystusa i KoÅ›cioÅ‚a. OdnoszÄ… siÄ™ one do wszystkich. DokonujÄ… siÄ™ na chrzcie Å›wiÄ™tym i podczas caÅ‚ego procesu uÅ›wiÄ™cenia, nawet jeżeli nie dojdziemy do mistycznego doÅ›wiadczenia tych zaÅ›lubin. Jednak życie zakonne przez Å›lub czystoÅ›ci ma za zadanie być dla innych żywym znakiem tej rzeczywistoÅ›ci. W zwiÄ…zku z tym zakonnicy nie mogÄ… czuć siÄ™ jak starzy kawalerowie, czy "stare panny" (jak siÄ™ mówi potocznie o osobach niezamężnych). W codziennym życiu potrzebne jest przeżywanie tej oblubieÅ„czej relacji. (Kalwaria: - dostaÅ‚am Najlepszego). KorzystajÄ…c nadal z tej analogii oblubieÅ„czego zwiÄ…zku, zauważamy, że w życiu małżeÅ„skim konieczna jest bezwarunkowa akceptacja drugiego. Tak samo musi być w życiu zakonnym. Potrzebne jest przyjÄ™cie Chrystusa w caÅ‚ej prawdzie Jego Misterium. Od tego momentu nie mogÄ™ kierować siÄ™ naturalnym prawem zachowania swojej egzystencji, prawem tak zwanego realizowania siebie, ale prawem wzrostu Chrystusa we mnie. Jest to znane ewangeliczne prawo życia kosztem Å›mierci: życia dla Boga a Å›mierci dla grzechu i egoizmu. Analogia z małżeÅ„stwem ludzkim nie jest jednak dokÅ‚adna. W nim obydwie strony majÄ… prawo oczekiwać wÅ‚asnej realizacji siebie i wzajemnie sobie w tym pomagajÄ…. Å»adna ze stron nie może uczynić siebie absolutem drugiego i żądać caÅ‚kowitego podporzÄ…dkowania siÄ™ wÅ‚asnej osobie. MuszÄ… zgodzić siÄ™ z tym, by drugi pozostaÅ‚ sobÄ… i starać siÄ™ nawzajem pomagać mu w tym. Natomiast Chrystus jest Absolutem. Oddanie siÄ™ Jemu musi zatem oznaczać caÅ‚kowitÄ… przemianÄ™ czÅ‚owieka w Niego. "Nie żyjÄ™ ja, ale żyje we mnie Chrystus". Kto jednoczy siÄ™ z nim wchodzi na drogÄ™ prowadzÄ…cÄ… stopniowo do zmartwychwstania, które jednak ma miejsce po Å›mierci krzyżowej. Zatem logika ziemskiego myÅ›lenia musi ulec obróceniu o 180°: w miejsce troski o zachowanie siebie, uczenie siÄ™ dobrego umierania. Nie chodzi tu absolutnie o lekceważenie daru życia i ludzkich wartoÅ›ci. ByÅ‚oby to obrazÄ… Boga i czymÅ› przeciwnym nauce KoÅ›cioÅ‚a, które w dokumentach Soboru WatykaÅ„skiego II, każe je cenić i przyczyniać siÄ™ do ich rozwoju. Chodzi po prostu o akceptacjÄ™ logiki Paschy Chrystusa: przechodzenia ze Å›mierci do życia. Realizacja siebie na pÅ‚aszczyźnie ziemskiego życia nie może być pierwszorzÄ™dnym celem czÅ‚owieka. Dopóki tak jest, jest on nadal czÅ‚owiekiem cielesnym i należy mu pomóc wznieść siÄ™ ponad ten poziom. W przeciwnym razie bÄ™dzie żyÅ‚ nieustannie w sprzecznoÅ›ci z wymaganiami swojej konsekracji. W KoÅ›ciele i dla KoÅ›cioÅ‚a Nasz wzrost w Chrystusie dokonuje siÄ™ w KoÅ›ciele. PowiÄ…zanie życia konsekrowanego z życiem KoÅ›cioÅ‚a jest jednym z istotnych punktów posoborowej teologii życia zakonnego, koniecznym do uwzglÄ™dnienia i przyswojenia sobie w formacji. Zatem nie tylko wybór Chrystusa i wierność Chrystusowi, ale również wybór KoÅ›cioÅ‚a i wierność KoÅ›cioÅ‚owi. Ten podwójny program pozwoli nam wyjść z naszego maÅ‚ego Å›wiatka i w peÅ‚ni odkryć Boży plan wzglÄ™dem nas. Trzeba siÄ™ bowiem poczuć ludem Bożym, który On wybraÅ‚ i który On zbawia. WÅ‚aÅ›ciwa postawa wobec Å›wiata Wydaje siÄ™, że dzisiaj ostatecznie przezwyciężony zostaÅ‚ problem tak zwanej "fuga mundi" - ucieczki od Å›wiata, który trzeba rozumieć w kategoriach historycznych, ale jego sens na pÅ‚aszczyźnie teologicznej pozostaje także dla nas aktualny. W każdym razie nadal pozostaje do rozwiÄ…zywania na bieżąco wiele problemów zwiÄ…zanych z obecnoÅ›ciÄ… zakonników w Å›wiecie, sposobem korzystania z dóbr tego Å›wiata, z osiÄ…gnięć techniki, z odczytywaniem znaków czasu, by pomóc zwÅ‚aszcza osobom Å›wieckim żyć EwangeliÄ… w Å›wiecie. UwzglÄ™dnianie natury życia zakonnego i charyzmatu wÅ‚asnego instytutu Aby dobrze rozumieć Bożą wolÄ™ wzglÄ™dem wÅ‚asnego instytutu, a w nim w wzglÄ™dem poszczególnych osób, trzeba znać współczesnÄ… teologiÄ™ życia konsekrowanego. W konkretnym instytucie jesteÅ›my dziećmi Bożymi, czÅ‚onkami Chrystusowego KoÅ›cioÅ‚a i osobami konsekrowanymi. Dokumenty KoÅ›cioÅ‚a o życiu konsekrowanym dotyczÄ… wszystkich zakonników. Wymagania charyzmatu wÅ‚asnego instytutu nadajÄ… specyficznÄ… formÄ™ wszystkim wczeÅ›niejszym wymiarom powoÅ‚ania, nie przynoszÄ…c im żadnej szkody a tylko odpowiednio ukierunkowujÄ…c. Zarówno relacja z Chrystusem, jak i sposób wÅ‚Ä…czenia siÄ™ w KoÅ›ciół i Å›wiat zależą od otrzymanego charyzmatu. On wÅ‚aÅ›nie, niemal instynktownie, wyznacza każdemu drogÄ™ do przebycia. Moja relacja z Chrystusem realizowana jest w okreÅ›lonym Å›rodowisku zakonnym, wedÅ‚ug konkretnego programu dnia, w kontekÅ›cie dziaÅ‚alnoÅ›ci apostolskiej wÅ‚aÅ›ciwej mojeŹmu instytutowi, etc. Konkretnym KoÅ›cioÅ‚em jest dla mnie mój zakon, a nawet moja wspólnota zakonna. W niej wÅ‚aÅ›nie jesteÅ›my żywymi czÅ‚onkami KoÅ›cioÅ‚a lokalnego. UwzglÄ™dnienie tego faktu stanowi wskazówkÄ™ do odkrywania Bożej woli wzglÄ™dem wspólnoty. PowoÅ‚ania do życia konsekrowanego nie realizujemy abstrakcyjnie, ale w konkretnym miejscu, wÅ›ród konkretnych ludzi wraz z ich mentalnoÅ›ciÄ… i potrzebami. Powyższe wskazania znajdujÄ… siÄ™ zarówno w PC 2 mówiÄ…cym o zasady odnowy życia zakonnego, jak i w dokumencie Kongregacji Zakonnicy a promocja ludzka, gdzie wskazane sÄ… cztery drogi wiernoÅ›ci: wierność Chrystusowi i Ewangelii, wierność czÅ‚owiekowi i współczesnoÅ›ci, wierność KoÅ›cioÅ‚owi i jego misji w Å›wiecie, wierność życiu zakonnemu i wÅ‚asnemu charyzmatowi. Od tej poczwórnej rzeczywistoÅ›ci nie może abstrahować, ani jej ignorować żadne kierownictwo duchowe. Dopiero w tym kontekÅ›cie trzeba umieÅ›cić wszystkie mediacje życia zakonnego: przeÅ‚ożony, wspólnota, brat/siostra, wÅ‚aÅ›ciwy kierownik duchowy/spowiednik. One zgodnie ze swoimi kompetencjami bÄ™dÄ… peÅ‚nić rolÄ™ kierownika duchowego. Ale od każdego z nas zależeć bÄ™dzie, na ile wykorzystamy te wszystkie wskazówki, by ostatecznie sÅ‚uchać Ducha ÅšwiÄ™tego. Wnioski 1. Kierownictwo duchowe nie jest rzeczywistoÅ›ciÄ… abstrakcyjnÄ…. Nie może jakiÅ› anonim prowadzić anonima wedÅ‚ug wÅ‚asnych koncepcji. Bóg powoÅ‚uje do zjednoczenia z sobÄ… na okreÅ›lonej drodze. Jest to droga wspólna dla caÅ‚ego KoÅ›cioÅ‚a. Dlatego nie sposób wÅ‚aÅ›ciwie pojmować rzeczywistość życia zakonnego i wÅ‚asnego charyzmatu bez uwzglÄ™dnienia współczesnej eklezjologii. 2. OdpowiadajÄ…c na postawione w tytule pytanie o rolÄ™ kierownictwa duchowego w życiu zakonnym, trzeba stwierdzić, że nie widać powodów, dla których należaÅ‚oby wyróżniać w znaczeniu uprzywilejowania życie zakonne od innych stanów. W każdym ze stanów czÅ‚owiek powinien dążyć do Å›wiÄ™toÅ›ci zgodnie z otrzymanym powoÅ‚aniem i charyzmatem. Natomiast potrzeba kierownictwa duchowego dla poszczególnych osób zupeÅ‚nie nie zależy od przynależnoÅ›ci do danego stanu życia, ale bardziej od sytuacji, w jakich dana osoba znajduje siÄ™ w okreÅ›lonym momencie życia. Co wiÄ™cej, po tym, co powiedzieliÅ›my wyżej, zwÅ‚aszcza o poÅ›rednikach rozeznania woli Bożej - reguÅ‚a i konstytucje, wspólnota, przeÅ‚ożony - należy raczej stwierdzić, że osoby zakonne powinny mieć mniejsze od laikatu potrzeby kierownictwa duchowego. 3. W każdym wypadku, w pierwszym rzÄ™dzie należy korzystać z tych dostÄ™pnych na co dzieÅ„ i w każdym momencie poÅ›redników odkrywania i peÅ‚nienia woli Bożej: prawodawstwo zakonne, życie wspólne, przeÅ‚ożeni, spowiednicy zwyczajni i nadzwyczajni. Dopiero w oparciu o to wszystko, gdy zachodzi potrzeba, można i trzeba szukać dalej.            

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta2
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski pokuta
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskipokyta4
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Posługa i formacja ministrantów
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Kantor animator śpiewu w zgrom
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskistrójbpa i innych
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski szafarz
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski3
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski4
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski praktyki pastoralnej sakramentu
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polskikomunikacja przezobrazy
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski akty pokutne
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Zgromadzenie liturgiczne i jego
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski2
Komisja ds Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski Posługa i formacja ministrantów
List Episkopatu Polski na temat przykazań kościelnych
List Episkopatu Polski na temat przykazań kościelnych (2003)
O koncertach w kościołach Instrukcja Kongregacji Kultu Bożego

więcej podobnych podstron