IMG46

IMG46




Zawód nauczyciela nie stanowi wyjątku i często jest przedmiotem interpretacji i psychoanaliz niedyskretnie uprawianych przez pseudopsychologów. Taka zwulgaryzowana psychoso-cjologia panoszy się w prasie i licznych artykułach, stawiając pedagoga w ogniu podejrzeń.

O STAWANIU SIĘ DOSKONAŁYM NAUCZYCIELEM

JAN CZECHOWSKI

Nachalni interpretatorzy oskarżają - zdaniem P. Meirireu1. - osoby pedagogów, wyliczając kilka zastrzeżeń. Traktuje o tym niniejszy fragment: Pierwsze oskarżenie, które pada, to stwierdzenie, że są to ludzie żądni władzy. Szczególnie, jeśli jakiś pedagog trochę wierzy w to, co robi. To ludzie poruszani przez demiurgiczny fanatyzm. Starają się ukształtować innych na swoje podobieństwo łamiąc, jeśli trzeba, wszelki opór. Mówi się jeszcze gorsze rzeczy. Jeśli pedagog podchodzi do swojej pracy z entuzjazmem, może być postrzegany jako niebezpieczny zboczeniec, maniak borykający się z poważną anomalią. Jeśli nauczyciel ma to nieszczęście, że jest kochany przez swoich podopiecznych, to już z całą pewnością jest to podejrzany demagog, ktoś bez skrupułów. Jeśli pedagog zaangażuje się w opiekę nad uczniami trudnymi lub upośledzonymi, to po to, aby lepiej zaspokoić swoje pragnienie dominacji. Jeśli nauczyciel śmie uważać, że „wykie ruje ucznia na ludzi”, to z pewnością chce celowo wywołać poczucie winy u kolegów, którzy przed nim ponieśli klęskę. W ten sposób mści się na swoich własnych

' P. Mełrteu, Moralne wybory nauczycieli, „Fraszka edukacyjna”. Warszawa 2003, s. 101 nast.

nauczycielach, albo załatwia porachunki ze swoimi rodzicami2.

Zgadzam się z cytowanym autorem, iż etyka nie jest czymś łatwym, co uzyskuje się wraz z dyplomem, ale jest trudnym wymaganiem. Przytoczone zaś oskarżenia (choć kierowane w stosunku do zawodu nauczyciela częściej niż wobec przedstawicieli innych zawodów) mogą stawać się, być źródłem siły.

Nauczyciel wbrew wszystkim zastrzeżeniom i często niesłusznym oskarżeniom powinien wciąż przemyśliwać doskonalenie swego warsztatu dydaktycznego, by nie być posądzonym o „staroświeckość". Poprawiać swój repertuar metod nauczania to wdrażać nowe modele pracy lekcyjnej w ramach swego przedmiotu i obserwować wyniki, hospitować, czynić praktykę. Rady dotyczące uczenia się modelu znaleźć można w literaturze pedagogicznej, a konkretnie w „Przykładach modeli uczenia się i nauczania”3. Oto one:

„1. Rozważaj tylko jeden model, dopóki doskonale nad nim nie zapanujesz.

2. Czytaj wszystko, co ma związek z tym modelem. W prawie każdym podręczniku dydaktyki i psychologii szkolnej coś się znajdzie.

* Tamże, s. 11.

3 B. Joyce, E. Calhoun, O. Hopkins, Przykłady modeh uczenia się I nauczania, WSiP, Warszawa 1999.

8. 160.

22


Nowa Szkoła 7/2008


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
page0452 450 PLATON. »umiejętność pytającą*1). Tak samo rozumieli ją Stoicy2) a Platon nie stanowi w
2009 06 23 0938 23 Ukryty - respondent nie ma świadomości, ze jest przedmiotem badania, stąd nie wyr
img018 Obsługa stanów wyjątkowych w mikroprocesorze PC 603 Po HRESET zablokowane jest wykonywanie op
Nie bądź ofiarą Często trudno jest określić, co to znaczy negocjować „w dobrej wierze”. Pomocne jest
ze wspólników uprawniony jest również do reprezentowania spółki (o ile umowa spółki nie stanowi
Podsum. elastyczny czas pracy nie wchodzi w grę w wielu zakładach pracy i często jest przywilejem je
29 (133) cą — karanie nie stanowi tu wyjątku. Zależność tę demonstrowano wielokrotnie w różnych typa
Pozostałe specjalne i niebezpieczeństwo SHAPE , , OPTIONAL , V    / Znaki specjalne
http://ics.p.lodz.pl/~aniewiadomski Cykl slajdów nie stanowi kompletnego opracowania, a zwłaszcza ni
2012 01 21 26 52x4 Jeżeli ktoś nie potrafi milczeć, nie potrafi także mówić (Seneka) Kto mówi, częs
państwo jest rzeczą wspólną. Nie stanowi jakiejś abstrakcyjnej formuły. Państwo personifikuje lud. J
85560 SNB13955 198 Nie stanowią one bynajmniej jakiegoś szczególnego wyjątku. W wielu „i nietrudno z
http://ics.p.lodz.pl/~aniewiadomski Cykl slajdów nie stanowi kompletnego opracowania, a zwłaszcza ni

więcej podobnych podstron