P4200179

P4200179



98

pierwsza - Prolegomena


lUn:XJ, TvIko ie. widzicie. K tvm w^szystkim my też chcielibyśmy więcej ^ oionłor się ubrać, w\*gt>dniej i rdrowiej mieszkać, mieć nowoczes-w k'karst\>» w mmc choroby, jednym słowem, lepiej i dłużej żyć" (Kula

6*^lk

lcsacae powaiidejsze zastrzeżenia budzi relaWwizm kulturowy jako t^orui » riłorotia czK»vieka caraz jako relatywizm wartości. Począwszy od kvMV:a 1*1 szc>ćvl/iesi^tych XX wieku zastrzeżenia te są coraz dob»itniej

formułowane.

^    ozęsciej nvjn.rite badania prz\ noszą wyniki nakazujące bada-

cj\xu. niekied\ wbrew nim samvm. kwestionować bezę, że człowiek jest wyłącznie wytworem kultury- i nie ma żadnych, czy to gatunkowych, czy rjr-v-vr^v skłonności wnxizonvch. Kryzys teorii i filozofii relatywizmu następuje także w rezultacie prób wprowadzenia perspek-tvwy biologii ewolucyjnej do nauk społecznych -

Przeiawem tegv> kiyz\"su jest zainteresowanie powszechnikami kul-tumwymt a także prawem naturalnym, zarówno w wersji religijnej, jak i Swieckieł-

\V odniesieniu do powszechników znamienny jest przypadek ame-r-v kańskiego uczonego, Donalda E. Browna, Prowadził on wraz z Donaldem    ensem w 19“4 roku seminarium poświęcone seksualności czło-

uieka. \a t\r.i sen\inariun\ Symbns przedstawiał pierwszy szkic swojej Książki w której dowodził, że nriędzy płciami istnieją p*ewne przyrodzo-

owe różnice. Brown, przekonany o prawdziwości teorii lu kulturowego i tałszywości tezy Symonsai, założvł się z nim, taką zbh'rowość ludzką, w której różnice między mężczyz-"ar;v. a kobietami będą :się przedstawiały- odwrotnie niż to opisuje Sv-nKns Następnie zaczął poszukiwania i... przegrał zakład. Sprowokowało co to do zajęcia się powszechnikazni ku 1 turówymi i napisania o nich książ-bowiem, że wiedza o pow^szechnikach kulturowych wy-rdatywizmowi kulturowemu wyraźne granice (Brown 1991).

Relatywizm wartości budzi zastrzeżenia nie t\-lko rzeczników dok-reiicinych. przekonanych o istnieniu ustanowionych przez Boga p*o-wsziechnych norm moralnych, których przestrzeganie obowiązuje wszyst-Antropolog francuski i twórca strukturalizmu, CTlaude Lóvi-




pułapkę czyhającą kulturowego. Kwestiono-zakazu oceniania zła skazuie na bezradność

|się jako zionie ma uzasadnienia dla 1 w st«»unku do tego. co go otacza, niż do tego, z czvm s*ę w kulturach obcych. Jednocześnie nie może    ^ ndnnwieM

zio będące częśdą tego w


iwentnego zisdennika

powszechnych norm

P^ktyk obcych kultur w kategoriach dobm *ro**oc *ejĘ5<> w-szystkiego. co we w’łasnej|

^łnei miary dobra i zła, człowiek

'W



łasnej


może kultury


c się odpow Proponow anyn"*



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P4200185 Część pierwsza. Prolegomena W empirycznie zorientowanej socjologii kultury centralne miejsc
P4200169 I 80    CzfM pierwsza- ProlegomenaCharakterystyka kultury Jako atrybutu
P4200171 82 Część pierwsza. Prolegomena wie. Uczymy się, jak siedzieć na krześle w sposób „przyzwoit
P4200173 I 84 Część pierwsza. Prolegomena Niezależnie od wagi wartości można wśród nich wyróżnić war
P4200175 I 86 Część pierwsza. Prolegomena wet w tych samych warunkach problemy te mogą być i bywają
P4200181 I 92 Czfść pierwsza. Prolegomena W publicystyce i nie tylko można spotkać również takie okr
pic 10 05 07 3111 ■ Część pierwsza. Prolegomena świadczeniu, wprowadzi! koncepcję współczynnika huma
pic 10 05 07 3306 84 Część pierwsza. Prolegomena wzory zachowań postrzegać jako śmieszne dziwactwa,
pic 10 05 07 3355 Część pierwsza. Prolegomena Rozpatrywanie kultury jako czynnika zespalającego grup
pic 10 05 07 3703 102 Część pierwsza. Prolegomena na usług, jak również spotkania sąsiedzkie w celu
skanuj0007 (357) 88 Część pierwsza. Prolęg’ zywaniu treści tego, co jest znaczone. Zadanie przekazu
21410 pic 10 05 07 3202 68 Część pierwsza. Prolegomena lił się spod panowania praw przyrody i pozbył
Naszym celem jest odpowiedź na pytanie: Ile upiec pierwszych bulek BI (Xj), ile drugich B2 (x2) a il

więcej podobnych podstron