Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (105)

Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (105)



106 V. Organizacja i finanse przedsiębiorstw turystycznych

2)    prowadzenie uproszczonej księgowości i sprawozdawczości,

3)    dokonywanie inwestycji i remontów, a często i prowadzenie recepcji.

Pracownicy wynajmowani są do prac pomocniczych, np. sprzątanie czy

prowadzenie kuchni. Zwiększająca się liczba zleceń i poprawa sytuacji finansowej stwarza przesłanki do rozbudowy struktur organizacyjnych i zastąpienia firmy paternalitystycznej, w której szef zajmował się wszystkim, firmą dwuszczeblową- scedowanie części uprawnień i obowiązków na innych. Kto zaniedba tę okazję kierując się motywami oszczędności i przejęcia wszystkich zysków przez siebie, ten ryzykuje „utonięciem w codzienności” i w konsekwencji samoograniczeniem własnego rozwoju. Ale rozbudowa struktur i przyjmowanie nowych pracowników muszą zostać poprzedzone rzetelną oceną dalszych szans rozwojowych i stopnia ryzyka podejmowanych decyzji. W takiej sytuacji kiedy decydujemy się na rozbudowę struktur, przed właścicielem stają nowe trudne zadania, choć jego związki z codziennym funkcjonowaniem firmy ulegają rozluźnieniu. Do jego podstawowych działań należą:

1)    Tworzenie idei nowego produktu. Jest to praca koncepcyjna, wymagająca dobrej znajomości rynku, polegająca na segmentowaniu klientów (nie można tworzyć produktu dla każdego).

2)    Poszukiwaniu sieci dystrybucji: w przypadku turystyki wyjazdowej - dystrybutorzy krajowi, w przypadku przyjazdowej - zagraniczni. Jest to zadanie daleko trudniejsze, wymagające stosowania działań promocyjnych na szeroką skalę. Dlatego też zadaniem właściciela jest:

3)    Tworzenie wizji planu marketingowego i ścisły kontakt ze służbami marketingowymi. Wizja ta musi oznaczać budowę strategii na okres kilkuletni, modyfikowanej oczywiście po to, aby dostosować ją do zmieniającej się rzeczywistości. W jej skład wchodzi planowanie udziału na targach, koncepcja podstawowych materiałów promocyjnych, określanie sposobów bezpośredniego i pośredniego docierania do przyszłych kooperantów i klientów. Stąd też jednym z podstawowych zadań właściciela w firmie średniej wielkości jest:

4)    Koordynacja działań poszczególnych pionów (o których za chwilę). Szef musi rozdzielać zadania lub uprawnienia do ich wykonywania, a także ustalać system motywacyjny. Ten ostatni musi być tak skonstruowany, aby pracownicy odczuwali związek pomiędzy wynikami pracy, na który mają wpływ, a uzyskiwaną premią. Zatem od obrotu winni być premiowani pracownicy bezpośredniej obsługi klienta i marketingu, natomiast pracownicy na szczeblach kierowniczych, a przede wszystkim decydujący o księgowości i finansach, winni mieć nawet udział w wypracowanym zysku. Do podstawowych zadań właściciela firmy należy też:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (109) 110 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (101) Rozdział V ORGANIZACJA
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (107) 108 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (111) 112 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (113) 114 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (115) 116 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (117) 118 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (119) 120 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (121) 122 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (123) 124 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (125) 126 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (127) 128 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (129) 130 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (131) 132 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (133) 134 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (137) 138 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (139) 140 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (108) 109 1. Organizacja prze
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (104) 105 /. Organizacja prze

więcej podobnych podstron