Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (106)

Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (106)



107


1. Organizacja przedsiębiorstw...

5)    Kontrola finansowa i wypracowywanie strategii finansowej. Tylko on decyduje o wydatkach strategicznych firmy (zakupy sprzętu i środków trwałych, struktura przeznaczenia nadwyżki finansowej, podział zysku). Musi w związku z tym ocenić prawidłowo stopień ryzyka podejmowanych działań. Ryzyko to tkwi w systemie ustalania cen usług, wydatkach marketingowych, decyzjach o lansowaniu określonego produktu (który może zostać nie sprzedany), wielkości zatrudnienia (koszty osobowe stanowią podstawową pozycję w strukturze kosztów biur podróży). Wreszcie do jego obowiązków należy:

6)    Stałe śledzenie procesów gospodarczych firmy, kontrola realizacji zadań i wnioskowanie. Dotyczy to trafności oferty, kształtowania się zysków przy danych cenach i obrotach, analizy czasowej i przestrzennej struktury obrotów, kształtowania się podstawowych wskaźników analizy finansowej przedsiębiorstwa, wielkości i struktury kosztów itp.

Jest rzeczą oczywistą, że właściciel obarczony wyżej wymienionymi obowiązkami nie może samodzielnie wykonywać zadań operacyjnych. Stąd konieczność zwiększania zatrudnienia i wydzielenia komórek organizacyjnych. Do podstawowych należą:

•    Księgowość i sprawozdawczość (rejestracja wszelkich zjawisk ekonomicznych, kontakty i rozliczenia z urzędem skarbowym, bieżąca analiza sytuacji ekonomicznej firmy, operacje bankowe).

•    Marketing (udział w targach, druk materiałów informacyjno-reklamo-wych, realizacja zamierzeń z zakresu budowy systemu dystrybucji, wykorzystywanie wtórnych, a w miarę potrzeby i pierwotnych źródeł danych, prowadzenie działań promocyjnych, w tym prezentacje i mailingi).

•    Dział sprzedaży - bieżące działania operacyjne - sprzedaż produktu bezpośredniemu klientowi, ale także bieżące kontakty z kooperantami (potwierdzanie i anulowanie grup), zawieranie umów, w miarę uprawnień negocjowanie cen, organizowanie pilotów, przewodników, biletów itp.

W przypadku hotelu średniej wielkości (150-200 miejsc), oprócz wyżej wymienionych, zadaniem właściciela jest:

•    Planowanie inwestycji i remontów. Niezależnie od tego, że utrzymywanie hotelu w stanie technicznym odpowiadającym jego kategorii jest obowiązkiem każdego hotelarza, w Polsce wiele hoteli, które zostały przejęte przez dawnych właścicieli, było zdewastowanych, a inwestycje i remonty decydowały o ich dalszej egzystencji.

•    Poszukiwanie źródeł finansowania inwestycji, budowa biznesplanów, poszukiwanie takiej strategii, która zapewniałaby możliwość zwrotu poniesionych nakładów wraz z odsetkami - co jest jednym z najważniejszych zadań


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (109) 110 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (101) Rozdział V ORGANIZACJA
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (104) 105 /. Organizacja prze
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (108) 109 1. Organizacja prze
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (111) 112 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (113) 114 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (115) 116 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (117) 118 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (119) 120 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (121) 122 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (123) 124 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (125) 126 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (127) 128 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (129) 130 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (131) 132 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (133) 134 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (137) 138 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (139) 140 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (105) 106 V. Organizacja i fi

więcej podobnych podstron