page0301

page0301



297

czego Stwórca natury żadnej innej części wszechświata nie pozostawił takiej dowolności, jakaby co do ludzi miała miejsce, gdyby nie było zapłaty na drugim świeciea. Człowiek bowiem musi albo dobrowolnie, albo przez cierpienie uczuć swą zależność od Stwórcy. Powstał on z nicości, li tylko z dobroci Boga, taż sama dobroć utrzymuje go wciąż ponad przepaścią nicości. Powinien więc człowiek uznać dobrowolnie tę zależność od Stwórcy, bo tego wymaga równowaga świata, by każda istota zależna odpowiadała swemu przeznaczeniu, czyli uznawała się za zależną, a Stwórcę za niezależnego. Ta więc równowaga zostaje zwichniętą, ile razy istota stworzona uważa siebie choćby na chwilę za niezależną od Stwórcy. W rzeczy samej każde przestępstwo prawa Bożego, czyli grzech jakikolwiek, jest ogłoszeniem tej niepodległości, jest zerwaniem ze Stwórcą, a poczytywaniem siebie za istotę absolutną, niezależną. Dodajmy jeszcze i to, że nawet do tego aktu buntowniczego człowiek nie może się obejść bez pomocy Stwórcy, a to jeszcze wstrętniejszym go czyni.

Ta zatem równowaga zwichnięta — musi być przywrócona, a stać się to może tylko przez cierpienie, bo jest ono najdotkliwszym objawem zależności i niemocy, dwóch przymiotów, do których istota zależna przyznać się nie chciała, dopóki trwała w swem oderwaniu od Bóstwa.

To jednak nie dość. Ta sprawiedliwość wymaga nie-tylko jakiejkolwiek kary lub nagrody, ale wiecznej. Inaczej człowiek nie zostałby należycie powstrzymany od zbrodni, gdyby mu przyświecała nadzieja, że choćby po najdłuższem cierpieniu, nastanie dla niego szczęście bez granic; czasowa zatem kara popierałaby raczej, aniżeli powstrzymywała rozwój zbrodni i występków, czego przecież Bóg nie może chcieć. Powtóre, cóżby to była za nagroda dla cnotliwego, gdyby tylko jakąś chwilę pozwolono mu zakosztować szczęścia niezmiernego, a później miano go skazać napowrót do nicości? Czyż można szczęściem prawdziwem nazwać szczęście jakieś, choćby niewiedzieć jak długo trwało, jeżeli z niem połączona

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
5 (886) żadnej innej przyczyny. Św. Augustyn przyjął zaś pogląd Platona, ze do natury człowieka mIcz
26446 skanuj0014 (336) EN 10002-1:2001 Kształt części uchwytowej próbki może być dowolny, odpowiedni
BOLESŁAW I CHROBRY (ż. X. N.). 38I. 8. Chrobrego nie znajdujemy w Kalendarzu żadnej innej o jakimkol
page0076 12 Szereg bowiem zjawisk albo ma przyczynę pierwszą, która nad sobą już nie ma żadnej innej
page0124 114 3. DICKSTfil.Nf. człowieka. Bóg wszechpotężny nie mógł ich dać żadnej innej istocie, po
page0149 146 Niektórzy ze spółczesnych opierając się jedynie na wiadomości, że Tylicki nie był w żad
page0301 297 jących azotu, możemy wspomnieć o grupie tłuszczów, węglowodanów i kwasu węglowego. Właś
page0333 MOWA FEDROSA. 331 Oczywiście mowa Fędrosa. bardzo słaba; nie daje żadnej de-finicyi miłości
ELEMENTARZ 3 LATKA Samochody Adasia s<§ zepsute. Czego im brakuje? Dorysuj te części zabawek. Na
Z ŻYCIA BIBLJOTEK 177 natury, zamierzone programem. W części historycznej portrety wybitnych ofiarod
5 (1845) micznych w ogólności; wszystkie one nie mają żadnej innej realności, jak tylko w przybliżen
Samochody Adasia są zepsute. Czego im brakuje? Dorysuj te części zabawek. Narysowanie kółek nie powi
str22 70    2. Realizm których opanować może. póki nie widzi żadnej innej siły dość w
0248 jpeg SŁOWNIK TERMINÓW Hasła wyróżnione kursywą wyjaśnione są w innej części Słownika. Adept. Pr
DSC01465 żadnej innej. Człowiek wejdzie do królestwa prawdy i sprawiedliwości, w którym niepotrzebna

więcej podobnych podstron