pic 11 06 142338

pic 11 06 142338



112


Odpowiedzialność i styl

Rene czy na Obermanna. Istotnie, marzenie i jego namiastki niewielką odgrywają rolę w życiu bohaterów Balzaka. Mało brakuje, żeby traktowali je z pogardą D. H. Lawrencea, który porównuje marzenia do od- | padków w śmietniku i uważa za dziwną aberację nie to, że można się nimi interesować, lecz to, że można im przypisywać jakąś wartość.18 Choć jednak zdecydowanie oddane działaniu, postaci Komedii ludzkiej nie są przez to mniej romantyczne, bądź dlatego iż socjologiczna funkcja bohatera zawsze implikuje pewien romantyzm jego natury, bądź też dlatego - jak to wskazuje Baudelaire, w tym wypadku, jak i we wszystkich innych wspólnie z Balzakiem zaangażowany w tę przygodę współczesności - że romantyzm jest „łaską niebios czy piekieł” pozostawiającą „wiekuisty stygmat” 19.

Tak czy inaczej - czy to szermierze cywilizacji, jak Benassis, czy zdobywcy, jak Rastignac - postaci Balzaka, gdy przychodzi im się zderzyć z kolczastą rzeczywistością, zostawiają najczęściej za sobą przeszłość nieco mglistą, niepewną lub trudną, pokrewną życiu ich poprzedników z pięknej epoki romantycznej, przeszłość, w której się ukształtowali i której piętno zachowują rozstając się z nią jednak bez żalu, przeszłość, dla której w mitologii klasycznej można by znaleźć odpowiednik w okresie zwanym okresem utajenia. Poprzedza on zawsze dla bohatera czas prób i czas » triumfu: Dionizos na górze Nysa, Apollo jako pasterz u Admetosa, Edyp przed spotkaniem Sfinksa, Achilles wśród kobiet na Skyros. Z tego punktu widzenia najbardziej pouczająca jest postać Vautrina jako typ człowieka zarazem zbuntowanego i twórczego20, nieugiętego galernika zawsze wracającego na galery, a jednocześnie mądrego i biegłego realizatora, który w mroku trzyma w ręku nici skomplikowanych i wspaniałych machinacji.21

A więc ani bohater romantyczny, ani bohater współ-

Paryż, mit współczesny    115

czesny nie są zadowoleni ze stanu rzeczy, jaki stwarza im społeczeństwo. Ale gdy pierwszy odsuwa się od społeczeństwa, drugi postanawia je ujarzmić i tak romantyzm dochodzi do teorii splinu, modernite zaś do teorii władzy, a przynajmniej do teorii mocy. W przeistoczonym Paryżu Wiktora Hugo i Balzaka zjawiają się natychmiast postaci Enjolrasa i Z. Marcasa - pierwsi przedstawiciele typu dziewiczego rewolucjonisty, typu, zdaniem Curtiusa, specyficznie francuskiego -którzy nie pojmują władzy inaczej jak przyobleczoną w ów charakter bezlitosny i quasi pontyfikalny22, tak wyśmienicie sformułowany przez D. H. Lawrence’a. Baudelaire ze swej strony wyobrażał sobie, że samo sprawowanie władzy daje „jeśli nie cnotę, to pewną szlachetność postawy”.23 Była to zapowiedź późniejszej koncepcji pisarza angielskiego: „Ktoś musi sprawować władzę i powinni posiadać ją ci, którzy mają wrodzony dar jej sprawowania i w których sakralny jej charakter budzi szacunek.” 24 Ten „wrodzony dar” pokrywa się zdumiewająco z „niebiańskimi darami, których nie mogą udzielić praca ani pieniądze”, tymi darami, o których myśli Baudelaire, kiedy mówi o ustanowieniu „nowego rodzaju arystokracji” 25. I znów myśl ta sprowadza się do Lawrencea: „Założymy zakon rycerski, w którym wszyscy będziemy książętami jak aniołowie. Trzeba, byśmy urzeczywistnili to marzenie, a przynajmniej, byśmy dali mu życie, sprawili, by zstąpiło na ziemię strzeżoną przez naszego odwiecznego ducha przebiegłości, rządzoną przez nasze dziedziczne zwyczaje sprzedaj-nego militaryzmu.”28 Co zaś do Balzaka, by zamknąć cykl, wystarczy pamiętać, iż jest to człowiek, którego pierwszym - czy niemal pierwszym - utworem była Histoire impartiale des ]esuites, którą uważał za hołd „dla najpiękniejszego stowarzyszenia, jakie powstało kiedykolwiek”, i że jest on zarazem twórcą Vautrina i autorem Historii trzynastu, której początek dobrze pa-

8 Odpowiedzialność i styl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 142401 iić Odpowiedzialność i styl imperatyw i wzór, nie ma nic wspólnego z upodobaniem w
pic 11 06 142517 126 Odpowiedzialność i styl czcią i ludzie starają się nie robić jej najmniejszej
pic 11 06 142549 Modliszka Odpowiedzialność i styl łącznie i wprost do wyobraźni. Jest rzeczą znami
pic 11 06 142600 134 Odpowiedzialność i styl głowy świerszcz 52 lepiej i dłużej wykonuje wywoływane
17091 pic 11 06 142317 io8 Odpowiedzialność i styl przystosowana do tematu - jego forma dytyrambu n
74925 pic 11 06 142517 126 Odpowiedzialność i styl czcią i ludzie starają się nie robić jej najmnie
77795 pic 11 06 142611 56 Odpowiedzialność i styl ność ta znalazła konsekrację w języku ludowym, kt
pic 11 06 142327 IIO Odpowiedzialność i styl niezwykła, najbardziej romantyczna i najbardziej poety
pic 11 06 142411 118 Odpowiedzialność i styl również ciekawy artykuł opublikowany w ,,Revue Europee
pic 11 06 142507 124 Odpowiedzialność i styl się tym dziwnym owadem.1 Zwróćmy uwagę na fakt następu
pic 11 06 142539 no Odpowiedzialność i styl ścią.36 Koncepcja ta wykracza poza Afrykę Południową: p

więcej podobnych podstron