s 72 73

s 72 73



72 ROZDZIAŁ 3

0    tzw. inne formy z pewnością przyczyni się do jego większej dostępności, szczególnie w terenach wiejskich i w małych miastach, a w rezultacie wyrównywania szans edukacyjnych na starcie.

Prawne gwarancje prawa do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej

Każde dziecko w Polsce, a więc także dziecko niepełnosprawne, ma prawo do nauki, wychowania i opieki. Osoba niepełnosprawna to taka, u której uszkodzenie i obniżony stan sprawności organizmu spowodował utrudnienie, ograniczenie lub uniemożliwienie wykonywania zadań życiowych i zawodowych oraz wypełnianie ról społecznych, biorąc pod uwagę jej wiek, płeć, stan, czynniki środowiskowe, społeczne i kulturowe1. Niepełnosprawność obejmuje różnorodne ograniczenia funkcjonowania jednostek, będące wynikiem uszkodzenia zdolności wykonywania danej czynności w sposób uznawany za normalny, typowy dla bytu ludzkiego. Ograniczenia te mogą mieć charakter stały lub przejściowy, całkowity lub częściowy, mogą dotyczyć sfery sensorycznej, fizycznej i psychicznej2. Pojęcie niepełnosprawności jest szersze aniżeli pojęcie inwalidztwa, które oznacza stan trwałego uszkodzenia organizmu w znacznym stopniu. Terminu inwalidztwo używa się głównie w znaczeniu prawnym w odniesieniu do osób, które utraciły sprawność na skutek kalectwa nabytego podczas działań wojennych, albo wskutek wypadku przy pracy3. Niepełnosprawność jest tradycyjnie wymieniana-obok przestępczości, degradacji ekonomicznej czy kulturowej - jako najczęstsza przyczyna marginalizacji społecznej4. Kształcenie specjalne ma natomiast na celu włączenie osoby niepełnosprawnej - w miarę jej możliwości intelektualnych i motorycznych - do życia w normalnym środowisku

1    jej optymalnego rozwoju.

Gwarancje prawa do nauki osób niepełnosprawnych można znaleźć za równo w aktach międzynarodowych, przede wszystkim w art. 23 Konwen cji o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526) oraz w licznych przepisach prawa wewnętrznego, na przykład w Konstytucji RP (art. 70) i ustawie o systemie oświaty. Zgodnie z art. 23 Konwencji „Dziecko psy chicznie lub fizycznie niepełnosprawne powinno mieć zapewnioną pełnię

73

PODSTAWOWE WOLNOŚCI I PRAWA W DZIEDZINIE OŚWIATY


normalnego żyda w warunkach gwarantujących mu godność, umożliwiających osiągnięcie niezależności oraz ułatwiających aktywne uczestnictwo . l uccka w życiu społeczeństwa. Państwo będzie zapewniało skuteczny do-i«,-p do oświaty, nauki, opieki zdrowotnej, opieki rehabilitacyjnej, przygo-t • »wania zawodowego oraz możliwości rekreacyjnych, realizowany w sposób piowadzący do osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego stopnia zintegro-mia ze społeczeństwem oraz osobistego rozwoju”.

W Polsce, podobnie jak w pozostałych krajach Unii Europejskiej, obo-n lą/ują standardy dotyczące prawa do kształcenia osób niepełnosprawnych, i mdardy te zostały opublikowane w 1994 r. w deklaracji z Salamanki oraz .landardowych zasadach wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, wietle tych dokumentów „upośledzenie” i „niepełnosprawność” bywają

•    \ wane zamiennie i sygnalizują konieczność zwracania uwagi przez insty-■ |i oświatowe na indywidualne potrzeby osób, wynikające z ograniczeń

•    nitki•jonalnych w zakresie sprawności fizycznej, intelektualnej, narządów my .lu lub choroby somatycznej czy umysłowej164.

' .\ '.tern kształcenia niepełnosprawnych stanowi integralną część systemu u n luty w naszym kraju. Założenie to wynika z art. 70 Konstytucji RP, w któ-m jest mowa o obowiązku zapewnienia przez władze wszystkim obywate-! m polskim powszechnego i równego dostępu do wykształcenia. Ustawa v • • 11' ni ie oświaty rozszerza to założenie, gdyż stwierdzono w niej między in-- ml w art. 1 pkt 1, 4, 5 i 5a, że system oświaty zapewnia w szczególności:

11 alizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształ-•. nia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju,

dt losowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psycho-ti/ye/nych uczniów, a także możliwości korzystania z pomocy psycholo-gh uo-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej, możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie i indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz pre-dv»ą lozycjami,

opicia; nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwienie realizo-v unu /.indywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów u mi .mia oraz zajęć rewalidacyjnych.

U*l iiwu o systemie oświaty zobowiązuje ministra właściwego do spraw HHąt y i wychowania do ustalenia zasad i organizacji opieki nad uczniami

i i Kur/.yna-Chmiel, Prawne gwarancje prawa do nauki dzieci i młodzieży niepełno-/, Aunlium Sociale, Katowice 2005, nr 3-4, s. 217-229.

1

T. Majewski, Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, Warszawa 1995, s. 23.

2

151 W. Dykcik, Pedagogika specjalna, Poznań 2005, s. 15.

3

   A. Sękowski, Wybrane koncepcje teoretyczne postaw wobec osób niepełnosprawnych Człowiek niepełnosprawny, pod red. M. Chodkowskiej, Lublin 1994, s. 97.

4

   A. Ostrowska, J. Sikorska, Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji. Warszawa 1996, s. 17.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PTDC0047 Historycy i geografowie z tzw. okresu augustiańskiej mież przyczynili się do przybliżenia n
ET2 72 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych turystyczne zajmujące się organizacją oraz pośrednictw
agresywna forma promocji. Miejsce reklamy stopniowo wchodzą inne formy promocji i stają się
§20 5. INNE FORMY STUDIOWANIA 1.    Dopuszcza się możliwość zastosowania indywidualne
72 Współczesne trendy w zarządzaniu projektami zarządzanie czasem w całym projekcie i przyczyni się
Choroba Alzheimera i inne formy demencji Pozytywne podejście do opieki sen!
terminach- 5 20) inne formy zaliczeń (określone i podane do wiadomości studentów jako
28) inne formy zaliczeń (określone i podane do wiadomości studentów jako forma weryfikacji wied
65704 wstęp do teorii polityki img 72 77 Wszystkie te wymiary bezpieczeństwa składają się na jego tr
Bez nazwy 25 72 Terapia dzieci i młodzieży Socjoterapia nie odwołuje się do wglądu jako mechanizmu z
Rozdział 2 przyczyniają się do rozwoju nauki nie mając takich zadań. Współczesny postęp wielu nauk j
WSP J POLM4 Inne takty kulturowe związane z pismem 107 subtelności znaczeniowych przyczyniły się do

więcej podobnych podstron