img192 (11)

img192 (11)



•    błędna wymowa głosek zmiękczonych — np. zamiast pieśń — pieśń;

•    labializacja — poprzedzanie nagłoskowych samogłosek niezgłośkot wór czym u (ł), np. uoko, uokno;

•    specyficzna intonacja — przeciąganie i „śpiewanie” zgłosek akcentowanych z równoczesnym słabszym artykułowaniem zgłosek nieakcentowanych;

•    niewłaściwe akcentowanie — zwłaszcza czasowników w czasie przeszłym i trybie przypuszczającym (np. śpiewaliśmy, zrobiłbym).

Do trzeciej grupy błędów należą przypadki przesadnego artykułowania np. liczebników: sześćdziesiąt zamiast szeździesiąt.

Do czwartej grupy błędów należy wadliwe wymawianie grup spółgłoskowych, np. nieuwzględnienie różnic między cz i trz (czy i trzy)1, dż i dr z (dżentelmen i drzewo).

Poprawność artykulacji zależy w znacznym stopniu od ruchliwości i sprawności narządów mowy, zwłaszcza szczęki dolnej, warg i języka. Okresem najbardziej sprzyjającym uzyskaniu pożądanych nawyków prawidłowego mówienia jest ostatni rok przed rozpoczęciem nauki szkolnej przez dzieci oraz pierwszy rok nauki. Okres ten przypada na wiek 6—8 lat, kiedy to proces rozróżniania i percepcji dźwięków mowy oraz swoisty proces kształtowania się wymowy u dzieci zasadniczo kończy się. W wieku 6—8 lat na ogół wszystkie dzieci zdolne są do spostrzegania i rozróżniania dźwięków mowy, do uświadamiania sobie fonemów odpowiadających różnym dźwiękom.

Niektóre dzieci rozpoczynające naukę szkolną nie osiągają jednak pełnej sprawności artykulacji. Dzieci te przejawiają albo niedorozwój słuchu fonematycznego (nie dostrzegają i nie rozróżniają fonemów w stopnia dostatecznym), albo zaburzenia w zakresie motoryki mowy wynikłe z zaburzeń centralnych, tj. mózgowych mechanizmów ruchowych, bądź też z anatomicznych właściwości budowy narządów mowy, np. z powodu złego zgryzu. Dzieci z takimi zaburzeniami wymagają opieki specjalistycznej (foniatrów i logopedów).

Mimo że większość dzieci rozpoczynających naukę szkolną zasadniczo osiąga niezbędny do tej nauki poziom rozwoju słuchu fonematycznego, to jednak poziom ten jest różny u różnych dzieci. W nowej sytuacji, w jakiej dzieci znajdują się w pierwszych tygodniach pobytu w szkole, różnice w poziomie rozwoju słuchu fonematycznego oraz mowy w zakresie artykułowania zarysowują się wyraźnie i łatwo dają się uchwycić. W związku z tym zachodzi z jednej strony konieczność, z drugiej zaś możliwość intensywnej pracy z dziećmi przejawiającymi niedostatki w zakresie poprawnego wymawiania głosek izolowanych i zawartych w obrębie wyrazów. Jest to praca szczególnie ważna, bo jej efekty wpłyną zdecydowanie na wyniki osiągane w początkowej nauce czytania i pisania.

Podstawowym warunkiem dobrych wyników w nauce czytania i pisania jest właśnie prawidłowa artykulacja, prawidłowe wymawianie dźwięków odpowiadających poznawanym literom.

Ze względu na ścisłą współzależność zewnętrznej, dźwiękowej strony mowy i jej strony znaczeniowej, prawidłowa artykulacja decyduje o prawidłowości procesu czytania, a także pisania. Prawidłowa artykulacja z kolei zależy od poprawności słuchu fonematycznego — stąd wypływa konieczność równoległego ćwiczenia zarówno artykulacji, jak i słuchu fonematycznego. Kształceniu słuchu fonematycznego sprzyja w sposób zasadniczy właśnie nauka czytania i pisania — dziecko

33


3 — 0 trudnej sztuce...

1

Wymowa cz zamiast trz może mieć charakter regionalny (Krakowskie).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20110301001 148 ZYGMUNT SIBIGA Tak więc między tymi systemami istnieje wyraźna współzależność, n
ROZRYWKI I ZADANIA DO GŁOWY ŁAMANIA przeznaczone nie tylko dla dzieci z zaburzoną wymową głosek
P1020722 ZarządzanieprzyrodąMsumowanie 11" I uwili it f Tt    halach t 1 n»»pnr»
str11 I część / 11 -    ustalenie oznaczenia głosek za pomocą białych prostokątów, -
DSC00847 (11) litera wymowa a dtugie a b jak polskie b c 1.    jak k jeśli poprzed
11128 zabawy logopedyczne8 CZY DZIECKO PRAWIDŁOWO WYMAWIA KOLEJNE GŁOSKI? NIEPRAWIDŁOWA WYMOWA GŁO
zabawy logopedyczne38 29 Poprawna wymowa głosek miękkich ś, ź, ć, di nie gwarantuje ich prawidłowej
zabawy logopedyczne9 VII CZY DZIECKO PRAWIDŁOWO WYMAWIA KOLEJNE GŁOSKI? NIEPRAWIDŁOWA WYMOWA GŁOSE
Ma trudności z łączeniem głosek w wyrazy (np. o-k-o = oko). Ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo
11.    Porównać działanie człowieka sterującego np. prędkością obrotową silnika
Obraz3 (11) Zadanie 43. Pochodne benzodiazepiny np. temazepam (Signopam) wykazują działanie A.
CCF20130512002 nazwać przedmiotu lub użyje innej nazwy (np. zamiast „auto" powie „samochód&quo

więcej podobnych podstron